Kyosho motor neemt zuiger niet mee

Hallo allemaal,

Ik heb enige tijd geleden een auto gekregen van een maatje van me met de tekst, zie maar wat je er mee kan.
Nu heb ik de volledige auto schoongemaakt, onderdelen vervangen, etc.

Nu heb ik alleen het volgende probleem, (Kyosho blokje)
Als ik hem wil starten, dan neemt de starter de zuiger niet mee. Als ik aan het vliegwiel draai, dan is er wel compressie, maar zodra ik de trekstarter gebruik, pakt hij hem niet zeg maar.
Wie weet hoe dit kan?

Ik heb wat foto's bijgevoegd zodat jullie kunnen zien waar ik over praat.

Alvast bedankt....

Blokje 01.jpg
Blokje 02.jpg
Blokje 03.jpg
Blokje 04.jpg
Blokje 05.jpg

Hoogstwaarschijnlijk slipt het oneway bearing over de as. Spoel die one-way maar eens GOED uit met remmenreiniger, vermoedelijk zit er vuil in wat de beweging van de klemrollen hindert.

Een andere optie, is (ik zie dat de one-way een zeskant huis heeft en relatief makkelijk er uit te halen valt) dat de vorige eigenaar die one-way er uitgedrukt heft en verkeerd om terug geplaatst, het daarna niet meer snapte en het ding gauw verkocht heeft...

Kun je simpel controleren door te kijken of die one way op het asje klemloopt in een richting of naar beide kanten vrij draait.... Als de trekstarter met het asje omhoog op tafel ligt, moet de one way blokkeren als je hem rechtsom draait (van boven af gezien). Als hij linksom blokkeert, zit hij verkeerd om

One-way in de motor wordt wel vaker gedaan (vooral door Kyosho een hele tijd) , je komt het alleen steeds minder tegen....
Daar is een hele goeie rede voor , er blijft altijd brandstof achter in het lager wat uiteindelijk na een dag niet veel meer is dan een dikke olie drap. En juist die oliedrap vormt een probleem !!

Die zorgt er namelijk voor dat de one-way z'n werk niet meer doet ;)
Hij gaat dan inderdaad slippen en starten wordt een drama , heb je mazzel pikt ie de zuiger een paar keer mee waardoor er weer verse brandstof in de motor/het lager komt die de boel een beetje uitspoelt zodat de one-way weer pakt.

Meestal heb je echter pech en kan je de motor uit elkaar halen om het lager schoon te maken.

Bij dit soort motoren is het heeel belangrijk om de motor goed droog te starten en vooral NIET te veel afterrun te gebruiken , die gaat namelijk ook in het lager zitten met hetzelfde resultaat.

Hallo,

Ik heb hem net even uit elkaar gehaald, en wat savage .26picco al zegt, het is 1 dikke olie drap. Ik ga morgen een poging wagen om het schoon te maken maar anders word het nieuw kopen denk ik.

Yups , ff naar de Action en voor geloof 2 euro een bus remmenreiniger halen.
Paar keer goed inspuiten en ff tegen de draairichting in over de as van de trekstarter rond laten draaien zodat alle pennetjes weer in beweging komen. Je merkt dan vanzelf met het draaien dat ie weer gaat pakken.

Daarna een stuk keukenpapier/oud t-shirt/oude spijkerbroek door het lager heen halen , doordrenken met remmenreiniger en het lager allebei de kanten opdraaien en zien hoe vies het stukje papier/stof wordt ;)

Dit net zo lang doen tot het stukje papier/stof schoon of in ieder geval zo goed als schoon blijft.

Hallo,

Ik had vandaag een vrije dag, en ben ff aan het prutsen geweest. Duurde een hele tijd, maar hij doet het weer. Nu wachten op droog weer, en kijken of de auto na 20 jaar stil gestaan te hebben het nog doet...:)

Super bedankt voor de reactie's en tips.

Hallo,

Even een update, gister avond even een verloren uurtje gehad, en de gok gewaagd met me auto. Beetje extra nitro in het blokje, een warmere gloeiplug er in, en toen kwam het moment. Tot mijn verbazing, 1 rukje aan het koord, en broemmmm daar ging hij hoor.

Kortom, tankje in laten lopen, en rustig begonne met rijden volgens de WOT methode. Hij doet het super.

Thanks voor alle info.

Gr

Hi, ik lees hier dat het schoonmaken met remmenreiniger werkt dus dat ga ik onthouden. Maar nu ben ik zo nieuwschierig WAAROM dat eigenlijk werkt. Wat zit er in remmenreiniger wat die "drab" oplost en juist voor een oneway lager zo goed werkt?

Elke ontvetter werkt voor een one-way lager.......
Remmenreiniger is gewoon een goedkoop en vooral goed verkrijgbaar iets in het lijstje van de ontvetters.

Die bussen koop je bij de Action , het Kruidvat of de betere fietsenzaak voor een paar euro , en tegenwoordig heeft iedereen er daar wel 1 van in de buurt ;)

Back