Kyosho Sandmaster glijlager verwijderen?

full
Beste forumleden,

Bij mijn Kyosho Sandmaster heb ik de fusee gedemonteerd met de bedoeling de glijlagers te vervangen door kogellagers.
Nu krijg ik de zeskant wiel-meenemer niet los.
Iemand een idee hoe ik bij die glijlagers kom?

Met groet,

Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Zeskant met een tang vastpakken en van de andere kant met een platkopschroevendraaier langzaam en rustig los draaien.

Zou er even een wielmoer op draaien.
goed ondersteunen op een grote dop en dan met een kunstof hamer een goede tik geven.
Meenemers zitten af fabriek er vaak opgeperst.
De lagers daar in tegen vallen er vaak zo uit.
Moet je wel lukken denk ik. Als alles goed ondersteund is.
Niet te voorzichtig zo snel gaat het niet kapot hoor.

De achterkant is vlak, daar past geen platkantschroevendraaier.

m.g.

Bert

bedoelt word dat je de zeskant met een tang of passende steeksleutel tegen houd en met een platte scroven draaier in de kopeling van de as de as ronddraait om zo de zeskant als het ware los the shroeven

mocht dit niet werken dan pas vrikken of de moer op het eerse gedeelte van de schtoefdraad draien tot de moernet vol is en dan voorzichtig op de as tiken terwijl je de zeskant en of hetlagerhuis vast houd

Zou er even een wielmoer op draaien.
goed ondersteunen op een grote dop en dan met een kunstof hamer een goede tik geven.
Meenemers zitten af fabriek er vaak opgeperst.
De lagers daar in tegen vallen er vaak zo uit.
Moet je wel lukken denk ik. Als alles goed ondersteund is.
Niet te voorzichtig zo snel gaat het niet kapot hoor.

Zou ook mijn tip zijn. Bij de oudere Kyosho's zat er nog geen dunne pen door de as, waar de meenemer weer over valt, en werden de meenemers op de conisch in diameter toenemende as geklemd. Dat zat na een tijdje rijden vaak muurvast, alu meenemer op stalen as. Beide kanten van het wielblok ondersteunen, tikje op de as, en het lag zo, netjes en onbeschadigd, uit elkaar.

Met een platte schroevendraaier kan ook, maar zeker met kunststof meenemers verbuig je snel iets.

Grote kans dat je de glijlagers op soortgelijke manier als boven beschreven, eruit moet tikken. Schroevendraaier tegen het lager, tikje, en meestal los. Heb je er eenmaal eentje uit, dan is het verwijderen van de andere meestal eenvoudiger.

Ik ben ook wel benieuwd hoe die meenemers eraf geschroefd zouden moeten worden als ze geklemd zitten. Als je ze er zo af kon draaien, zat het wiel binnen de kortste keren los te slippen op de as...

Zo lees net nog even de reacties (ModelBouwforum ????)(prutsers)
Niet die van mij zelf natuurlijk.

Beste Hedibi,

Perfect die tip van U.
Ik heb alles losgekregen op de manier zoals U vertelde.
Jammer dat de glijlager moervast in de fusee zit!
Hij is er niet uit te slaan!

Met dank en groet,

Bert

Zou ook mijn tip zijn. Bij de oudere Kyosho's zat er nog geen dunne pen door de as, waar de meenemer weer over valt, en werden de meenemers op de conisch in diameter toenemende as geklemd. Dat zat na een tijdje rijden vaak muurvast, alu meenemer op stalen as. Beide kanten van het wielblok ondersteunen, tikje op de as, en het lag zo, netjes en onbeschadigd, uit elkaar.

Met een platte schroevendraaier kan ook, maar zeker met kunststof meenemers verbuig je snel iets.

Grote kans dat je de glijlagers op soortgelijke manier als boven beschreven, eruit moet tikken. Schroevendraaier tegen het lager, tikje, en meestal los. Heb je er eenmaal eentje uit, dan is het verwijderen van de andere meestal eenvoudiger.

Ik ben ook wel benieuwd hoe die meenemers eraf geschroefd zouden moeten worden als ze geklemd zitten. Als je ze er zo af kon draaien, zat het wiel binnen de kortste keren los te slippen op de as...

Hallo indoorvlieger,

Ook bedankt voor het meedenken, nu de lagers nog, met geen geweld eruit te tikken.

Met vriendelijke groet,

Bert

Blokken in warm water leggen, misschien zet het kunststof meer uit dan het metaal van de lagers en je ze dan wel eruit kan tikken?

Misschien met een scherpe bijtel of een dremel even door slaan/slijpen?
Zijn ze wel stuk, maargoed als u ze toch niet gebruikt?

Beste forumleden,

Niet te geloven! In de Sandmaster blijken kogellagers te zitten af fabriek! In tegenstelling van wat de documentatie aangeeft. Het verwijderen van de lagers is een fluitje van een cent. (Als je het weet!) Een overmaat kruisschroevendraaier in het gat van het lager plaatsen, een beetje naar de BUITENKANT wrikken en los, stelt niets voor. Voor mij een toevalstreffer, iedereen had een andere methode maar niets hielp!

groetjes,

Bert

Is voor het lager niet echt de lekkerste oplossing. Je belast het lager over de kogels heen (je wrikt via de binnenring, terwijl de buitenring vastzit). Ideaal is een kogellager via de buitenring in/uit een behuizing te persen, en via de binnenring op/van een as.

Beste Bart,
Die oude lagers gaan toch in de vuilnisbak. De nieuwe lagers kun je netjes met de hand indrukken. Geen probleem.
Met groet,
Bert

Liepen de oude lagers dan zo zwaar dat ze niet meer te onderscheiden waren van glijlagers? Meestal kun je het verschil goed voelen.

In ieder geval mooi dat het is gelukt.

Back