Kyosho Seawind gekregen!

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door pompebled, 7 apr 2019.

  1. pompebled

    pompebled Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    7.827
    Locatie:
    Sneek
    Vorige week was ik mijn Voyager aan het uitlaten in de gracht, toen een oudere dame met hond naar me toe kwam en zei dat ze nét zo'n rompje thuis had staan en of ik belangstelling had.
    De dame in kwestie werkt in de lokale hobby/speelgoedwinkel, dus ik had goede hoop.

    Die avond langs geweest en daar stond een behoorlijk vergeelde Seawind in de gang.
    Toen ik aangaf de romp wel te willen hebben kwam de verrassing; "Dan haal ik de zeiltjes ook nog even van boven."
    Een paar minuten later was ik onderweg naar huis met een complete Seawind.

    De boot was destijds opgebouwd door haar dochter en toenmalige vriend; nu kun je weinig fout doen bij het opbouwen van een Seawind, maar ze hebben flink hun best gedaan, meer wil ik er niet van zeggen...

    De boot is waarschijnlijk uit de eerste serie, afgaand op de blauwe fok, wit grootzeil en de stickers.
    De romp is niet geverfd en de jaren in het licht hebben hun tol geëist; het ABS is enorm vergeeld en bros geworden.
    Het deksel boven de roerkoning was al ingescheurd en kon ik slechts met enige extra schade in de vorm van afgebroken stukjes ABS openkrijgen.
    De scheuren benat met MEK en de boel voorzichtig weer in vorm gedrukt (het deksel had jaren scheef dicht gedrukt gezeten), eens kijken hoe lang dat goed gaat.

    Alles inclusief de tuigage zat dik onder het stof, dus ik heb de boel onder de douche gezet en voorzichtig schoon gespoeld.
    Eenmaal gedroogd bleek er een gaatje in het grootzeil te zitten, geplakt met aan elke kant een stukje zelfklevend spinakerdoek, niet het mooiste, maar wel effectief...

    Zoals gekregen.JPG
    Onder het luik zat nog een verrassing; in plaats van de servo met arm was er een lier gebruikt: Hoezo vergeeld....JPG
    De rondlopende snaar is met een avontuurlijke messing buizenconstructie in de neus gebracht, hoe dit precies zit kan ik niet zien zonder de montageplaat inclusief de elektronica er uit te schroeven, daar ik de boot eerst wilde proberen zoals ik haar had gekregen, heb ik hiermee nog even gewacht.

    Daar de instructies en de filmpjes vijf zeillatten voor het grootzeil en drie voor de fok laten zien, heb ik die afgelopen zaterdag eerst er op geplakt, want de zeilen hadden danig in de verdrukking gezeten en het achterlijk krulde fraai op.
    Ook stonde beide onderlijken als een snaar, daar een paar extra lijntjes aan gezet, zodat de bolling instelbaar werd.

    Zaterdagmiddag kort kunnen testen; ietwat loefgierig, maar de boot zeilt goed.
    Minder goed is de algemeen bekende lekkage van het luik, de met de kit meegeleverde schuimrand is waterdoorlatend...
    Daar de boot weinig vrijboord heeft en niet een al te zware ballast bulb, spoel je al bij matige wind het dek en komt er water binnen.

    Vandaag de oude meuk er uit gehaald en een nieuwe laag gesloten celrubber in de rand geplakt, dat dicht beter af, maar het luik is nogal flexibel en bolt onder de druk van de sluiting, dus lekken de zijden nog enigzins.
    Daar kwam ik vanmiddag achter toen ik een paar uurtjes aan de waterkant heb doorgebracht met het beter afstellen van mastval en tuigage.
    De boot loopt inmiddels bijna zelfstandig rechtuit, met nog een lichte neiging tot oploeven in een vlaag, redelijk normaal dus.

    De fok stond bijna 5 cm boven het dek, die afstand heb ik gereduceerd tot 10-12 mm.
    Verder ben ik bezig om alle knopen (onnoemelijke aantallen halve steken op elke verbinding) los te halen en fatsoenlijk vast te zetten.
    Helaas zijn de onderste bevestigingspunten van de fok door de ondeskundige knoperij in elkaar gefrommeld, zodat het onderlijk er niet geweldig meer uit ziet.

    Ondanks dat ik er nog wel wat tijd in moet steken, zeilt de boot geweldig.
    Mijn TT Voyager heeft er competitie bij.

    Groeten, Jan.
     
    k-k en Bert V vinden dit leuk.
  2. pompebled

    pompebled Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    7.827
    Locatie:
    Sneek
    Vandaag een paar verstevigingsribben onder de klep gelijmd, want die boog behoorlijk door als 'ie op de boot zat, dat betekent dus lekkage.
    Erg dik kunnen die ribben niet zijn, want de trommel op de lier zit maar een centimeter onder de dekrand.

    De zijkanten buigen nog een beetje, morgen nóg maar een paar verstevigingen pal langs die randen plakken.

    Groeten, Jan.
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.849
    Locatie:
    Betuwe
    Gefeliciteerd! Ondanks de leeftijd: hier kun je lol mee hebben!
     
  4. pompebled

    pompebled Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    7.827
    Locatie:
    Sneek
    Bedankt Roel,

    In de standaard set-up is de Seawind een licht tot medium wind boot, daarboven vaar ik dan (ook) de Voyager, die kan door z'n lager zeilplan méér wind hebben.
    Er zal ongetwijfeld een gedachte achter hebben gezeten, maar ik vind de kielconstructie verre van ideaal; alle steun komt van de dunne draadstang en de passing in de ondiepe sleuf in de bodem.
    Ik lees over haarscheuren en lekkage als gevolg van deze oplossing, ik zal de bodem rond de kiel nog verstevigen.
    Met een kielkast had je hier geen last van gehad, maar dan had het binnenwerk er op moeten worden aangepast en dat is met dat kleine pokke luikje niet eenvoudig.

    Het blijkt ook, dat de bulb de grootste dikte achter het midden heeft; in feite zit die dus verkeerd om gemonteerd.
    Omdat de slanke boeg sowieso al duikneigingen heeft bij vóór de wind varen, is het omdraaien van de bulb door het boren van een nieuw bevestigingsgat geen optie, want dan komt er nog meer gewicht naar voren.
    Ik zal eens kijken of ik de bulb kan omdraaien én de sleuf verder naar voren kan plaatsen zodat het gewicht naar achteren verplaatst wordt.
    Vóór ik dat doe zal ik eerst de bodem verstevigen, want de belasting op de sleuf in de bodem wordt dan ook anders...

    Groeten, Jan.
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.849
    Locatie:
    Betuwe
    Met de kielconstructie van de SW heb ik nooit problemen gehad.
    En ik heb 6 jaar met het schip gezeild.
    Is in ieder geval een stuk beter dan die van de YAMAHA WOR 60.

    Ik heb de kiel altijd 'los' gehad, dwz: de kiel met uierzalf in de uitsparing in de romp gedrukt en vervolgens de schroef bovenin aangedraaid. Geen lekkage, geen scheuren.
    Maar ik kan me voorstellen dat je wat minder vertrouwen hebt in jouw verouderde (en dus brosse) romp.
    Verstevigen is dan wel verstandig.

    Heeft het model 'duikneigingen'? Ja, maar dan moet het behoorlijk waaien.
    Ik heb haar zonder problemen met windkracht 4 gezeild met redelijke golfslag (golfhoogte 5 cm) en genoten van het vaarbeeld. Ik kon een RC-Laser voorblijven. Voor de wind heb ik wel eens een 'onderzeeboot-met-zeilaandrijving' gehad. Reactie: roer geven, zeilen los laten, en dan kwam ze weer bovenwater.
    Daarna wel even naar de kant, want inderdaad kwam er dan wel water via de luik-omranding naar binnen.

    Dat luik is overigens beter waterdicht te maken door een slang van fietsventielrubber aan de binnenzijde te lijmen of een strip 'moosrubber' (uit één stuk) aan de binnenzijde te lijmen.

    Overigens ben ik voorstander van een schootservo in plaats van een lier; met een servbo kan je sneller reageren én heb je minder kans op 'spaghetti' in je model...
     
  6. pompebled

    pompebled Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    7.827
    Locatie:
    Sneek
    Vandaag de plastic oogjes op de fokkeboom verwisseld (alle lijnen laten zitten), zodat het draaipunt van de fok een stukje naar achteren kwam waardoor de gleuf tussen fok en grootzeil kleiner wordt.
    Aansluitend vanmiddag nog een paar uurtjes gezeild op de grachten om te kijken wat de invloed op het vaargedrag is.
    Nou dat maakt weinig uit; het iets vlakker zetten van de fok om het oploeven te verminderen was effectiever...

    Nog een paar rondjes gezeild samen met een groepje DF65 zeilers, die hier in Sneek (ook) regelmatig de grachten onveilig maken. De grotere lengte waterlijn samen met meer zeiloppervlak maakte het een ongelijke strijd, hoewel vóór de wind de planerende DF65 lekker inliepen op de Seawind...

    Ook de bouwer van de boot getroffen aan de waterkant, het mysterie van de blauwe fok is ook opgelost, dat is een groter eigenbouw exemplaar op het oploeven met de standaard fok te reduceren.

    Nog geen gelegenheid gehad aan het luik te werken, dus dat lekt nog steeds.

    Groeten, Jan.
     
  7. smaragd

    smaragd Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    461
    Locatie:
    Voorschoten
    dat is een leuk project Jan !

    succes
     

Deel Deze Pagina