Kyosho Seawind readyset

Na eerdere berichten dat Kyosho de Seawind niet meer zou produceren is er nu de Seawind readyset op de markt. Deze boot is vrijwel gelijk aan de oudere Seawind en is reeds vanuit de fabriek bijna geheel in elkaar gezet.
Alle componeten behalve de 12 AA batterijen zitten in het pakket.
Voor een eerste indruk zie de review en foto's: http://www.theamya.org/boats/seawind/pdf/product_review.pdf
https://plus.google.com/photos/107886643035382732568/albums/5982152307954961089
American Model Yachting Association

Dat is zeker mooi :) Nog steeds een mooi schip met goede (imho) trimmogelijkheden.

Een filmpie van vandaag :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Zeil mooi zo. Waar laat jij de boot het water in? Bij de strandzijde is het veel te ondiep, moet je al met laarzen gaan werken om bij een beetje diepgang te komen. Of is dit wel bij het strand, en is dat gelige de "zandbank" bij het strand?

Dit is wel aan een stuk van het strand, maar aan het einde van de parkeer-plaats, en dan nog en stukje langs het water verder.
Je moet een stukje het water in, maar dan zet je em zo over de zwem-afrastering.

Een filmpie van vandaag :)

Mooie zeilplek, alleen wel aan de hoge wal, dan heb je last van de windschaduw van begroeing e.d.

Het is op het filmpje slecht te zien, maar het lijkt erop dat met de schoten aangehaald, de fok te dicht getrokken wordt, dat knijpt de boel dood.

Laat de fokkeboom bij dichtgehaalde zeilen richting zijstag wijzen, dat werkt beter:

full

Groeten, Jan.

Thanks Jan! En ja.. dat klopt denk ik wel.. Ik ben nog druk bezig met afstellen.. De afgelopen weken was de wind 's avonds helaas nogal matig..

En true.. je zit dan met de windluwte van die aarden wal.. So be it.. Beetje verder varen, en het ging wel lekker..

Hoe is de afdichting van het nu? Ik heb zelf een "non-RTS" egbouwd, maar inmiddels wel al voorzien van de 2e besturing...
Zout zeewater en electronica zijn geen match.

De afdichting is redelijk te noemen. Na een uurtje of 2 zeilen zit er een beetje water in, maar dat mocht eigelijk geen naam hebben.
Ik GOK dat dat langs de afdicht-kap naar binnen komt.. Dus daar moet ik nog even mee bezig.

Na enkele vragen op YT, besloot ik over deze boot ook eens een info-filmpje te schieten.. Ter learing ende vermaek! :D

Voila.. Wellicht interessant voor de nog-niet zeilenden onder ons :)

Halloa :)

gisteren heb ik met m'n broer wat gezeild, maar er bleek eigelijk veel te veel wind (voor normale tuigage) te zijn.. Dat leverde ook wat schade op..

Een leuk filmpje.
Ze kunnen zo te zien alle twee Seawind /Voyager redelijk veel wind verdragen.
Wat ongeveer de windsterkte toe jullie de film maakten.
Voor welke wind zijn ze geschikt.
De Voyager welk type is dat Voyager 1 2 of 3 .
groet frits

Hallo Frits :)
dank je wel! Op zich kunnen zeilboten eigelijk 'oneindig' veel wind verdragen.. In dit filmpje hadden we 5 BF wind, met wat uitschieters daarboven..
Maarr.. het was beter geweest kleinere zeilen te hebben.. Dit zeilde gewoon niet efficiënt zo..

De Voyager van m'n broer is een type I .. Ook een goed varende boot.. ik heb er eerder ook 1 gehad..

mvg
Roeland

Hallo Roeland,
Wil over paar maand nog een cadeau aan me zelf geven dus bekijk diverse opties.
groet frits

Hallo Roeland,
Wil over paar maand nog een cadeau aan me zelf geven dus bekijk diverse opties.
groet frits
Hallo Frits,

De Voyager I in het filmpje is de ABS versie, het model is dat van de Australia uit de jaren 80 (hangbuikzwijntje met vleugelkiel), de latere versies hadden de gewone fin met bulb, die je op de film ziet, dat zeilt toch beter en je hebt een groter windbereik.
Ik heb er zelf ook eentje, enigzins gemodificeerd (om met de Seawinds en Saphirs mee te kunnen komen) en ben er erg tevreden over, ik zeil ermee, op beschut water, tot windkracht 5-6, dan is de lol er wel af...
full

Helaas is de ABS versie niet meer op de markt en heeft Thunder Tiger de romp van de ETNZ gebruikt voor de volgende versies, die zeilen (zonder uitgebreide verherbouwing) voor geen meter.

Groeten, Jan.

Hallo Jan ,
Dus de Voyager kan ik helemaal vergeten.
Ik vind bouwen leuk en een beetje veranderen van een bouwdoos.
Ben al een keer begonnen met het bouwen van een tekening maar dat was geen succes
dus het moet een bouwdoos worden.
Nu ben ik doos tegen gekomen Focus van Hype.
Wil van Focus en de Seawind de gegevens vergelijken.
Heb 2 zeilboten Micromagic en een Sea-cret deze varen als een speer.
Groet frits

De Hype Focus heb ik ook gehad. Het is zonder meer een prettig zeilende boot..
In de mijne was de zeilwing-servo bij aankomst helaas kapot.. En de kiel paste pas na aanpassingen.. Voor de rest een prima boot..

Hallo Frits,

Welke boot je ook kiest, er is altijd wel iets dat voor verbetering vatbaar is; de fabrikanten proberen voor een zo laag mogelijk prijs een complete boot op de markt te brengen, dan moet je compromissen sluiten met betrekking tot duurzaamheid en constructie.

Groot voordeel van de Focus is de polyester romp, sterker en lichter dan een vergelijkbare ABS romp.
Hadden ze het helemaal goed willen doen, dan was die romp van kevlar/carbon gelamineerd, nog lichter en sterker, maar ja, dan heb je nog niet eens een romp voor de prijs van de complete boot zoals die in polyester wordt geleverd...

In wezen moet je kopen wat je het mooiste vind, óf wat het meeste bij je in de buurt wordt gevaren, dan heb je gelijk zeilmaatjes en kun je vergelijken [wedstrijdjes!].

Groeten, Jan.

Hallo Roeland,
Ik vind ze alle twee wel mooi.
Er moet een test van de focus in Schiffsmodell 09-2012 hebben gestaan
Groet frits

Back