Kyosho SpeedVee 800: Tuning

  • Topicstarter Topicstarter Epsilon
  • Startdatum Startdatum
E

Epsilon

Guest
Als eerste post hier op het forum zal ik meteen maar beginnen met een topic over een beginners boot waar ik niet veel over kon vinden hier op
het forum.

Een jaar of 4 geleden ben ik op het idee gebracht door een familielid om aan RC boten te beginnen. Na afstruinen van verschillende sites en shops is het uiteindelijk de Kyosho SpeedVee 800 geworden.

Een speedboat met een deepvee romp voor stabiliteit. De totale lengte incl buitenboord motor is 94cm, wat het een flinke beginners boot maakt.

Met een simpele robbe 40mhz 2 kanaals zenderset en een 1.7Ah accu was het pakket compleet. Altans, dat dacht ik destijds. Er is een Propeak 3.5A snellader bij gekomen, wat accu's en een mechanische snelheids regelaar.

Hier wat pics van de boot zoals deze nu is. De romp is opnieuw gelijmt, netjes is het niet, maar het was noodzakelijk (romp was niet goed gelijmt vanaf de fabriek, maar veel te laat achter gekomen).

Overview. Hier is de lengte ook goed zichtbaar
bootje01.jpg
Full

2x 1.5Ah accu's parralel geschakelt
bootje02.jpg
Full

Motor onder de kap
bootje03.jpg
Full

Koelblokjes gelijmt (met arctic silver adhesive --> warmte geleidende lijm) op weerstand van mechanische regelaar.
bootje04.jpg
Full

Connector die naar de weerstand gaat
bootje05.jpg
Full

Binnenkant
bootje06.jpg
Full

Ok, nu we weten waar we het over hebben (motor specs staan in het motor plaatje, ff klikken). Zal ik nog wat kleine dingen erbij vermelden.

Ik draai op 7-cel accu's (8.4v), soms parralel, maar dit is slechts nodig voor langere vaartijd.

Een aantal keer heb ik met deze boot gevaren en dat bevalt goed. Echter kwam de voorkant te ver uit het water. Na het trimmen van de motor naar een andere hoek of het leggen van een dubbele accu voorin was dit probleem verholpen.

Nu ben ik echter op zoek naar een zwaardere motor voor deze boot. De snelheid van de boot is leuk, maar verveelt vrij snel. Ook duurt het wat lang voordat de prop als een hydro gaat fungeren, de boot komt te langzaam uit het water.

Nu is mijn oog gevallen op de Speed 600Race 7.2v motor van Graupner als vervanger voor de mabuchi 550 class motor. De motor heeft 17A op zn efficientste toerental (20k nog iets) en kan ook gebruikt worden voor direct drive. De GTX-650 buitenboord motor van graupner heeft deze motor dan ook in zich.

Heeft iemand ervaring met de GTX-650 buitenboord motor van Graupner en weet iemand de bevestigings maten van deze buitenboord motor.

Bij voorbaat dank
 
de 600 race is denk ik een goede upgrade voor je boot.
maar ik zou dan zeker ook de mechanische regelaar vervangen voor een electronische, je kunt je boot dan veel beter onder controle houden en veel nauwkiger varen.
als je een wat zwaarder model neemt kun je altijn nog over schakelen op een snellere motor.

Ook is het belangrijk dat je schroef afgestemd is op het toerental van je motor.
iedere schroef heeft een optimaal toerental.
te klein levert te veel toeren en een slagroomklopper op
te groot en je motor kan hem niet snel genoeg ronddraaien om een goede snelheid te halen.

En 2 accu's paralel is denk ik zoiezo een goed idee omdat je motor dan meer ampere kan trekken dan uit 1 accu en dus sneller kan draaien.

Scheelt bij mijn jetstar best wel veel
 
de 600 race is denk ik een goede upgrade voor je boot.
maar ik zou dan zeker ook de mechanische regelaar vervangen voor een electronische, je kunt je boot dan veel beter onder controle houden en veel nauwkiger varen.
als je een wat zwaarder model neemt kun je altijn nog over schakelen op een snellere motor.
die had ik inderdaad al verwacht. Wat zou een fatsoenlijke regelaar voor die 600 race motor. Een 25A constante regelaar lijkt me fors aan de zwakke kant. Een 40A 50A peak lijkt me een geschiktere regelaar. Uiteraard kan dit meegenomen wanneer er een nieuw model komt.

Ik koop eigenlijk graag kwaliteit (destijds wat minder opgelet) en ben dus ook niet te beroerd wat meer uit te geven voor een wat betere regelaar.

Ook is het belangrijk dat je schroef afgestemd is op het toerental van je motor.
iedere schroef heeft een optimaal toerental.
te klein levert te veel toeren en een slagroomklopper op
te groot en je motor kan hem niet snel genoeg ronddraaien om een goede snelheid te halen.
Dat had ik inderdaad ook begrepen. Echter is het niet te vinden wat voor soort prop er op die Graupner GTX 650 zit. Ook ben ik niet zeker of de dolphin II motor (die standaard op de kyosho zit) mechanisch opgewassen is van de grotere kracht van de speed 600 race. Daarom heeft het vervangen van de totale buitenboord motor de voorkeur.
 
Zo te zien zit er nof wel redelijk veel ruimte in de boot.
Dit geeft je de mogelijkheid om een inboard motor te monteren.
Hierdoor zal je gewicht beter verdeeld kunnen worden dan met dee BB-motor, boot hangt niet zo achterover dan.
Radiogedeelte verplaatsen naar het achterste gedeelte en waar nu de regelaar (bruine plaatje ?) zit de motor plaatsen.
Flex-as van de motor naar achter, maar je moet dan wel een roer plaatsen.
De boot komt dan ook makkelijker in plannee (schijf je dat zo ?)
Ik heb gevaren met een soortgelijke boot een een speed600BB-SP van Conrad = speed660BB van Graupner, maar wel veel goedkoper en net zo goed met een 45A esc.
Prop van ~36mm en een 50km/h kan je makkelijk halen.
 
Waar zou ik zo'n roer kunnen halen

Ik wil iig aan de waterkoeling voor de motor (die gaat op 8.4v draaien) en dus moet ik een scoop hebben hiervoor.

Deze pic komt van 2brothersRC shop af
http://www.2brothersrc.com/pictures/antrieb3_g.jpg

ik wil robuustheid en alu is daar geschikt voor. Wat voor maat roer ben ik nu aan het zoeken? Voldoen daar de robbe S3003 servo's nog voor? (standaard geleverd bij de zenderset)

S3003 Specification:
Dimensions: 40.4 x 19.8 x 36.0 mm
Mass/weight: 37.20g
Operating voltage: 4.8 - 6.0 Volts
Nominal voltage: 4.80 Volts Nominal voltage: 6.00 Volts
Torque: 32.00 Ncm Torque: 41.00 Ncm
Transit speed: 0.18 Sec/45° Transit speed: 0.14 Sec/45°
 
Ok, nieuw plan

Tijdelijk ga ik de Speed 600 Race 7.2v proberen met de buitenboord motor om te kijken of het gaat.

Later zal er een upgrade komen en de motor naar binnen verhuizen. De motor zelf zal dan eerst de speed 600 race 7.2v worden en later een Speed 700BB Turbo ( http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=6306 )

Nu ben ik op zoek naar een regelaar die ook de 700BB turbo aan kan! Waterkoeling wordt voor gezorgt en een marine regelaar is dan dus ook een optie.

Ik zou graag ook nog een reactie hebben op de servo's die momenteel in gebruik zijn. Zijn deze te licht of zullen ze nog voldoen? Bij voorbaat dank.
 
Back
Top