Kyosho Spit 50 EP

Beste collega's modelbouwers,

Ik heb jongstleden mijzelf de kyosho Spitfire 50 EP aangeschaft. Prachtig toestel, zit goed en stevig in elkaar. Opstijgen en vliegen doet die perfect. En dan dat silouet in de lucht... gewoon prachtig, zo een low pass over de landingsbaan, met ingetrokken retracts, om daarna rechts de hoogte in te gaan.

Ik heb er ook al een aantal stevige landings mee gemaakt en hij is nog steeds niet uit elkaar gevallen :).

En om die landings gaat het nu. Dat ding moet tamelijk snel gevlogen worden, ander straft die jouw met gewoon langs links uit de lucht te vallen. En snel binnekomen op een hobbelige graspiste doet de ene keer de retracts ombuigen of de andere keer een nose-flipover maken. Dus flaps gebruiken, maar dan wil dat ding maar niet dalen en heeft hij de neiging altijd maar door te vliegen. Ik heb al een beetje elevator trim ingesteld en ben daar nu mee aan't experimenteren.

Is er imand die hetzelfde toestel heeft en zijn (landing)ervaring wil delen?

Bye the way... de power setup is : motor = Turingy 4260, Turingy ESC van 60Amp en 5cell lipo van 5000mA. UITSTEKEND !!!

Ik heb exact hetzelfde probleem met een Mustang. Dat ding wil ook maar niet netjes landen. Ik durf er de snelheid ook niet helemaal uit te halen omdat ik ook bang ben dat hij omvalt in de lucht. Ik heb het landingsgestel een beetje gekanteld naar voren zodat hij minder snel op z'n neus gaat staan, maar nog steeds na iedere landing moet ik aan het buigen.

Leg eens uit?? Zwaartepunt is bij mij volgens het boekje. Verder naar voor en hij staat iedere keer op z'n neus. Verder naar achter en je krijgt een staartlastige warbird. Ook niet fijn....
Hoe bepaal je de ideale balans?

als het zwaarte punt klopt .
hoe land je dan . laat je het vliegtuig tegen de grond vliegen met minimale snelheid of trek je hoogte op het laatst ,zodat je hem afvangt en zachtjes tegen de grond zet ?

als het zwaarte punt klopt .
hoe land je dan . laat je het vliegtuig tegen de grond vliegen met minimale snelheid of trek je hoogte op het laatst ,zodat je hem afvangt en zachtjes tegen de grond zet ?

Ik probeer met minimale snelheid zo laag mogelijk tegen de grond te komen. Als de wielen de grond raken geeft ik hoogte om die staart tegen de grond te krijgen. Maar dikswijls gaat die dan terug de lucht in om dan pardoes uit de lucht te vallen. Als ik geen hoogte geeft durft die over de neus te gaan.

Ik ga toch nog eens dat zwaartepunt kontroleren.

Gebruiken jullie ook de flaps?? Gebruiken jullie dan ook elevator mix ??

Ik heb helaas maar een servo voor de ailerons, dus geen flaps helaas. Ik probeer op exact dezelfde manier te landen. Ik kom vanaf een flinke afstand al laag aan met de motor uit. Omdat het een relatief zware kist is wil hij maar door blijven vliegen. Als ik te laag uitkom en dus voor het veld de maïs in dreig te gaan, geef ik even gas bij om het veld te halen. Eenmaal boven de grasmat probeer ik hem zachtjes neer te zetten. Als ik daarbij iets up geef win ik direct hoogte ipv dat hij af remt. Met andere toestellen heb ik dit probleem niet, maar die vliegen allemaal een stuk beter op lage snelheid.

Laatst bewerkt:
een clublid heeft hem ook en is nu met flaps aan het proberen. Hij heet eliefaard op het forum
Posted via Mobile Device

Motor uit.... Kom je met stilstaande prop aanzweven?
Als dat zo is, minimaal beetje toeren houden. dan remt de prop de kist en kun je steiler binnen komen.

Oke, dat zal ik eens proberen. Ik heb er nu de rem opstaan omdat hij nog wel eens op z'n neus wil gaan staan, bij een draaiende prop is dat vrijwel altijd einde prop. Nu hij stilstaat blijft hij meestal heel.

en bij een spit is het belangrijk dat de vleugels ook uitgeballanceerd zijn (als 1 vleugel zwaarder is zal hij altijd over deze vleugel wegzakken )

ik heb ook zon spit maar die zit nog mooi in de doos eerst moet nog n ander projekt af even n vraag wat voor n setup en lipos gebruiken jully

mvgr johan snijders

Ik heb helaas maar een servo voor de ailerons, dus geen flaps helaas. Ik probeer op exact dezelfde manier te landen. Ik kom vanaf een flinke afstand al laag aan met de motor uit. Omdat het een relatief zware kist is wil hij maar door blijven vliegen. Als ik te laag uitkom en dus voor het veld de maïs in dreig te gaan, geef ik even gas bij om het veld te halen. Eenmaal boven de grasmat probeer ik hem zachtjes neer te zetten. Als ik daarbij iets up geef win ik direct hoogte ipv dat hij af remt. Met andere toestellen heb ik dit probleem niet, maar die vliegen allemaal een stuk beter op lage snelheid.
dus kom je te snel aanvliegen en kwak je je vliegtuig tegen de wereld en verbuigt je landingsgestel .

zit je probleem toch echt in je zwaarte punt welke iets te voorlijk is(kan 5 mm zijn ) . vleugels ballanceren . kom nu aanvliegen met de prop zachtjes aan (sleepgas ) en een een tikj up om hem op level te houden . op het moment dat je vliegtuig de grond drijgt te raken .motor uit en zachtjes up trekken .
diverse malen rustig oefenen ,ieder toestel is anders .
zo moet ik mijn sukhoi ook leren kennen .

Ik heb jongstleden mijzelf de kyosho Spitfire 50 EP aangeschaft. Prachtig toestel, zit goed en stevig in elkaar. Opstijgen en vliegen doet die perfect. En dan dat silouet in de lucht... gewoon prachtig, zo een low pass over de landingsbaan, met ingetrokken retracts, om daarna rechts de hoogte in te gaan.

Ik heb er ook al een aantal stevige landings mee gemaakt en hij is nog steeds niet uit elkaar gevallen :).

En om die landings gaat het nu. Dat ding moet tamelijk snel gevlogen worden, ander straft die jouw met gewoon langs links uit de lucht te vallen. En snel binnekomen op een hobbelige graspiste doet de ene keer de retracts ombuigen of de andere keer een nose-flipover maken. Dus flaps gebruiken, maar dan wil dat ding maar niet dalen en heeft hij de neiging altijd maar door te vliegen. Ik heb al een beetje elevator trim ingesteld en ben daar nu mee aan't experimenteren.

Bye the way... de power setup is : motor = Turingy 4260, Turingy ESC van 60Amp en 5cell lipo van 5000mA. UITSTEKEND !!!

Hi,

Heb 'm, vlieg er sinds vorig jaar augustus mee. Samen met de Kyosho FockeWulf 50
Herkenbaar landingspatroon :-), maar... flaps werken wel.
Ik heb in mijn zender (DSX-9) een mix van 10% elevator erbij. Met flaps veranderd wel de karakteristiek van de vleugel dus wel doorvliegen !! (niet de motor uit) ander BAM! uit de lucht.
Bij het neerlaten van de flaps wil de kist stijgen, dat is normaal dus daarom bijmixen. Wat ook werkt tegen het plotseling stijgen is een vertraging van 6 seconden (via electronica of in de zender) bij het flap neerlaten.

Gewoon oefenen, bij wat dikker gras krijg ik het ook nog steeds voorelkaar om de kist op de neus te zetten :).

Oh ja, ik vlieg 'm met Scorpion 4020-10, Polyquest 5S4350, Castle Creations CC80 en een 14x7x3 prop (3 blads dus).
1600Watt!! en een topsnelheid van 147Km/h, wat een prachtkist.

dus kom je te snel aanvliegen en kwak je je vliegtuig tegen de wereld en verbuigt je landingsgestel .

zit je probleem toch echt in je zwaarte punt welke iets te voorlijk is(kan 5 mm zijn ) . vleugels ballanceren . kom nu aanvliegen met de prop zachtjes aan (sleepgas ) en een een tikj up om hem op level te houden . op het moment dat je vliegtuig de grond drijgt te raken .motor uit en zachtjes up trekken .

Kijk dat soort tips heb ik wat aan. Zal er eens naar kijken. Hoe merk je tijdens het vliegen of het zwaartepunt nog wat naar achteren mag?

Het weer in het weekend was prachtig. Echt 'vliegerkes-weer' zeggen we in Belgie. Dus ik naar de vliegclub. Eerst het CG van de spit wat naar achter gezet. Tijdens het landen heb ik dus ook wat 'sleepgas' gebruikt... enne... de spit kwam lekker rustig met zijn wieltjes op het gras. Beetje hoogte... oeps teveel, dus die spit terug de lucht in. Tijdens de tweede poging wat rustiger met de elevator en ik had een perfecte landing. Ik had wel het grootste deel van de spiste nodig.

Enfin, harterlijk dank voor de leerrijke tips.

Maar ondertussen zij de retracts al behoorlijk toegetakeld en zijn dringend aan reparatie toe. De retracts zitten los in hun houders en krijg ze maar niet vast gezet. Iemand die daar ook al problemen mee heeft gehad ??

hoi,
hoelang kun je ongeveer met een accupack vliegen?
wat voor lader gebruik je ,een veld lader of een conventionele lader?

nou ik hoop graag wat van je te horen met vriendelijke groet pascal.

@FlyBoyBart:

Zelf ben ik ook bezig met het in elkaar zetten van deze spit. Ik wil hem gaan vliegen met vrijwel dezelfde setup:
TGY 4260 (500kV) - TGY P60A - 5S5000. Zelf heb ik een 13x8x3 prop besteld.

Ik kan niet vinden wat voor prop jij gebruikt, zou je dat misschien even willen posten?

Dank!

@FlyBoyBart:

Zelf ben ik ook bezig met het in elkaar zetten van deze spit. Ik wil hem gaan vliegen met vrijwel dezelfde setup:
TGY 4260 (500kV) - TGY P60A - 5S5000. Zelf heb ik een 13x8x3 prop besteld.

Ik kan niet vinden wat voor prop jij gebruikt, zou je dat misschien even willen posten?

Dank!

Mss wel heeeellllll laat met de reaktie :rolleyes:

Ik gebruik een 15x9 drie-blad prop van master airscrew. Die bestel je gewoon bij HC. Met een 16x8 heb ik ook gevlogen. Dat gaat iets vlotter - maar die 3-blad hoort gewoon bij de Spit :).

Geen probleem die late reactie, ik heb dus gelukkig goed gegokt!

(en naast de 13x8x3 ook die 15" drieblad prop besteld in hongkong).

Inmiddels is motor en prop al gemonteerd, en het staat erg vet vind ik, misschien de tips nog geel maken. Maar ben bang dat de balans er dan uit gaat...

Heb jij eigenlijk problemen met de koeling? Zoveel gaten zitten er nu ook weer niet voor in, of heb je die er nog in gemaakt?

Groeten,
Ton

Back