Kyosho Viper R

Hoi,

Nee, ik ben niet verdwaalt :-) (Normaal post ik veel in auto's)

Maar sinds een jaartje hebben we er ook een leuk speed bootje erbij voor de vakanties aan het water. Mijn zoontje heeft heel veel plezier met de Viper R.
(Gebruiken de ontvanger en zender van zijn auto, lekker cheapo)

Nu hebben we het probleem dat het motortje te heet wordt en slecht begint te worden.
Als we beginnen en de motor is nog koud gaat ie prima vooruit, maar na een minuut of 5 flink gassen zie je hem snel minder worden.

Motor die erin zit in een standaard RS-550SH, kan niet zoveel vinden met google, maar geloof dat dit niet zoveel soeps is.

Accu's die we gebruiken zijn intellecs 3600 en vapextech 4600, 7.2volt, daar is niks mis mee. (Werken prima in auto en zijn bijna niet leeg te krijgen met die motor in de boot)

Als controller hebben we de Robbe Navy erin zitten, 25A ongekoelt volgens spec.

Ik zat nu te denken aan een Kyosho aquaspeed stock motor, maar kan nergens fatsoenlijk de spec's vinden van die motor, behalve dat ie 8.4v is en 'waarschijnlijk' 18T ? Staat bij dat ie 3.2A is.. maar dat lijkt me wel erg weinig.

image.php

Is dit een motorke wat koeler blijft dan die stock, past dit op die ESC ? Qua snelheid mag het iets rapper dan die 550, maar heel veel sneller is niet nodig, heb liever dat het heel blijft, maar wel continue kan blijven doorvaren.

Heb zitten kijken naar waterkoeling, maar de plaatsen waar we varen (enkele keren per jaar max) zijn allesbehalve schoon water (Gardameer dit jaar en centerparcs :-)) en rechtvaardigen de kosten niet.

Iemand misschien een ander goed alternatief qua motor ? De Kyosho is maar 35 euro.. en ik bestel daar vaker, dus kan gewoon mee met een bestelling.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden

Heb ik wel aan gedacht.. maar waterkoeling raakt snel verstopt met 'vuil' we varen zowat overal :-) Motor is niet alleen erg snel heet, maar collector heeft zijn beste tijd echt wel gehad.. afdraaien zou nog kunnen.. maar zo duur is een nieuwe motor nou ook weer niet toch ?

Iemand enig idee over die aquaspeed of een goed alternatief ?

Accu's die we gebruiken zijn intellecs 3600 en vapextech 4600, 7.2volt, daar is niks mis mee. (Werken prima in auto en zijn bijna niet leeg te krijgen met die motor in de boot)

Daar zit 'm nou net de kneep; de vaartijd is zo lang, dat de warmteopbouw in de motor zo groot wordt, dat de magneten het benauwd krijgen en langzaam demagnetiseren.
Ook de collector en wikkelingen zijn hier niet zo blij mee.

Een (water)koeling van de can en aansluittabs zorgt ervoor, dat de motor langer z'n werk kan blijven doen.
Je moet wel in bijzonder smerig water varen, als je de waterkoeling verstopt wilt krijgen, dan zit waarschijnlijk je schroef eerder vast...

Groeten, Jan.

Point taken.. maar dan heb ik nog steeds een leuk motorke nodig.. deze is echt gaar..

Er zijn toch wel motors met een hogere efficientie ? En dus een stuk minder warm worden dan deze RS-550SH ?

De meeste motoren in deze categorie hebben een efficientie van 65-70%, je hebt dus altijd te maken met warmteontwikkeling, zeker bij lange vaartijd.

Vraag even bij de 2BrothersRC in Bussum, die kunnen je zeker een geschikte motor aanbevelen.

Groeten, Jan.

Ok, ben idd erg eigenwijs geweest.. De Aquaspeed 18T ondertussen binnen en geprobeerd. Nou da's dus echt geen optie, wat een beest.

Moet zeggen, het vaart gigantisch leuk :-), maar de ESC geeft na 30 a 45 sec vol gas niet meer thuis, alles wordt echt bloedheet. Had er wel een fan opgezet van een auto, maar uiteraard krijgt ie weinig lucht.. dus de hele boot warmt op..

Mijn 3600 packs kunnen hier niet goed tegen, worden echt bloedheet na een 10 min varen (niet eens vol gas dus). De Vapexpacks (4600) gaan wel goed, maar zelfs de kabels van de ESC worden heet.

Ik denk dat ik maar terug moet naar een kleinere motor, ga komende dagen eens testen met een GT-Tuned motor (Tamiya 25T, 19.000 rpm 500) die is volgens mij qua specs duidelijk sterker dan de originele 550 motor (?T, 11.000 rpm 420), die heb ik toch nog liggen.

De watercooling kit kan ik niet meer vinden voor deze boot..

ps. Iemand interesse in een waanzinnig snelle 18T motor ? 1x mee gevaren, nooit lang vol gas ...

Laatst bewerkt:
Je kunt in ieder geval inderdaad niet zeggen, dat je niet gewaarschuwd bent...

Dit type 'hotte' motoren draaien in een auto aan een reductie; in een boot met 30000 rpm onbelast moet je wel een héél klein propje gebruiken wil de boel niet enorm heet worden.

Waterkoeling is een must; niet neuzelen over een niet te koop zijnde waterkoeling; zelf maken!

Groeten, Jan.

waterkoeling:

een alu buisje met een binnendiameter van 4mm om je motor wikkelen. Achter de prop of onderin de romp (achterin) een pickup maken van ook een buisje (pickup iets van messing, wat steviger), aansluiten met slangetjes en voila!

paar euries :)

Hmm, klinkt idd wel heel simpel. Maar dat ga ik niet meer redden voordat we op vakantie gaan.. en dan moet ie toch echt weer doen voor mijn zoontje. Vanavond die GT-Tuned er maar eens inbouwen. Da's 'maar' een 25T dus dan zal de warmte wel meevallen in verhouding met die 18T.

Qua toeren had ik eigenlijk wel gehoopt dat het zou meevallen, de 18T is een aquaspeed, dus relatief veel torque en weinig toeren. Hij loopt in ieder geval veel soepeler dan de originele 550. Boot maakt terwijl ie veel harder gaat veel minder 'kabaal'.
Ik gebruik nog de originele schroef, geen idee of die erg zwaar of licht is.

Voor de 18T zou ik ook moeten kijken naar een andere regelaar en voor die enkele keer dat we varen vind ik dat teveel geld en moeite.

Toch allemaal bedankt voor de goede adviezen ! (Ookal sloeg ik ze af en toe in de wind:-))

De 25T is een groot succes geworden, vaartijden tot 30 min met een 4600 7.2 pack, motor wordt heet, maar niet problematisch. Gigantisch veel lol gehad op het Gardameer, sprongen van wel een meter ver waren geen probleem over de golven heen :-)
Wel een paar keer moeten zwemmen om heen om te draaien .. maarja da's met 32 graden geen enkel probleem.

Moeilijk schatten hoe veel sneller als de standard 550 motor, maar denk toch ruim 2x zo snel !

Back