Kyosho weer uit de kast

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Guest, 22 aug 2004.

  1. Guest

    Guest Guest

    Hallo ,ik heb me net aangemeld op dit forum omdat ik 7jaar geleden een brandstof auto heb gekocht en deze weer tevoorschijn heb gehaald.
    Ik hoop hier wat info te vinden over de auto die ik heb en eventuele problemen op te kunnen lossen.
    Door omstandigheden he ik de auto gekocht en in elkaar gezet maar heb er nooit echt mee gereden . Mijn auto is een Kyosho Rampage GP10 1:10.
    De motor een GS11-CR , er zitten 2 servo's op met het nummerC509, de zender een Graupner JR C4-X. Kan ik hier nog wat mee , zou het motortje nog rijwaardig zijn na al die tijd evenals de brandstof ? Kan ik hier ook hulp krijgen wat betreft afstellen en starprocedure , ik kan de gebruiksaanwijzing niet meer vinden. :oops:
     
  2. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    De motor zou opzich wel goed moeten werken.. ik zou hem alleen wel even goed na laten kijken door de winkelier... en dit geld eigenlijk voor de hele auto.. als 't allemaal stil staat is 't niet super goed en veel rijders leggen hun auto voor de winter in onderdelen weg.. of behandelen de materialen... Dus.. ga gewoon even naar de winkel ermee, en laat daar in ieder geval de motor even nakijken vanbinnen...

    De brandstof kun je na 7 jaar gewoon weggooien, in de biobak dan wel, of even naar de gemeente ermee...
     
  3. NiTrO

    NiTrO

    Lid geworden:
    1 dec 2002
    Berichten:
    1.130
    Locatie:
    nevele
    mja die nitro mag weg....
    ja moet daarvoor wel niet speciaal naar de lhs gaan...
    laadt eerst en vooral al je batterijen op (neem ook maar nieuwe als ze er al 7jr inzitten)
    controlleer dan je servo's en kijk als je nog ver genoeg kan met je zender.
    haal je motor open en kijk als alles daar er nog goed uit ziet, geen roest ed.
    controlleer ook je lagers.anders opnieuw invetten.
    en ben je niet zeker....ga maar eens naar je lhs

    grtz nitro

    heb je pics van dat model?
     
  4. Guest

    Guest Guest

    Neem meteen een failsave
     
  5. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    even voor de duidelijkheid... lhs == local hobby shop, oftewel, de winkel :)

    Ik zou voor de zekerheid de accu maar gewoon vervangen, simpelweg omdat je niet weet wat een accu na 7 jaar doet.... en je hoeft inderdaad niet naar de winkel, maar bij enige twijfel zeker wel doen!
     
  6. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Laad de accu een keer op en kijk wat ie doet, zeg niet dat je hem in je auto moet gebruiken, maar misschien kan je hem nog ergens anders voor gebuiken.

    Vriend van me haalde zijn 15 jaar oude Tamiya van zolder... onder de dikke laag stof zag de auto er nog redelijk goed uit... Zaten tywee accu-packs bij, die hebben we opgeladen en blijken het nog prima te doen. Aangezien het een elektro auto is, is er weinig gevaar in het gebruiken van een oude accu-pack... spanning weg, auto stopt...
     
  7. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    Mee eens, maar 'k zou de accu dus goed testen, en opladen en ontladen is dan eigenlijk niet genoeg.. je weet niet hoe de verbindingen zich houden met wat meer trillingen, vandaar dat ik zeg 'vervangen'....
     
  8. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Bij een Nitro auto zou ik het er ook niet op wagen, dan zou ik de accu ook direct vervangen.

    Overigens, het testen van de accu-packs hebben we in de auto gedaan... eerste keer waren ze snel leeg, bij de tweede keer waren ze weer bijna als nieuw... helaas heeft nu het motortje van de auto het begeven...
     
  9. FRANQ

    FRANQ

    Lid geworden:
    21 jun 2004
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Hoofddorp
    bandjes kunnen ook niet tegen zon lange tijd stilstaan
     
  10. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Ligt er aan of ze op de auto gemonteerd hebben gezeten en of de auto op de bandjes heeft gestaan...

    Vriend van e heeft na bijna 15 jaar zijn auto weer tevoorschijn gehaald, helaas had ie de bandjes laten zitten, maar door ze ff een uurtje te laten zwemmen in redelijk warm water herstelde de vorm zich weer... De reserve set banden die los in de doos erbij lagen waren in prima staat!
     
  11. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    Ik zou zelf de auto deels uit elkaar halen bij de delen van de aandrijflijn, dus de diffs, wielassen, aandrijfassen en deze goed controleren, met name of alle (eventuele) lagers niet vast zijn gaan zitten en stroef gaan.
    Eventueel de rest wat stofvrij maken, en monteren.

    Dan kijken of alle elektronica nog goed functioneerd, dus servo's en ontvangers.
    Speel op safe, dus plaats een nieuw pakketje.

    Check je luchtilter en brandstofleidingen, en kijk of je tankje niet per ongeluk is gaan lekken...
    dan zou ik kijken wat je motor doet, is er nog compressie en kijk eens door het gat van je gloeiplug hoe de cilinder er uit ziet en of er geen vieze drap in de motor zit.

    ik zou nieuwe brandstof kopen, en een reserveplug... en het na controle en een redelijk uitziende motor het gewoon gaan proberen

    In ieder geval succes!
     
  12. Qlone

    Qlone Guest

    In mijn geval was het geen 7 jaar, maar mijn wagentje had bijna een jaar stil gestaan. Ik had er niets aan gedaan voor ik hem weg zette, zelfs geen after-run olie er in.

    Afgelopen zondag eindelijk weer eens tijd gevonden om te gaan rijden, en precies waar ik bang voor was gebeurde: startproblemen. Gelukkig bleek het enige wat niet helemaal werkte een verstopte carburateur te zijn, dus na even doorblazen en wat gepruttel in het begin liep 'ie weer als vanouds. Het grote voordeel van deze motortjes is eigenlijk dat het super simpele dingen zijn en er eigenlijk niet zo veel fout aan kan gaan. Als 'ie compressie heeft en de carburateur doet het, dan lopen ze eigenlijk altijd wel. (En voor goed lopen moet je 'm afstellen en zorgen voor de juiste plug etc...)
     
  13. NiTrO

    NiTrO

    Lid geworden:
    1 dec 2002
    Berichten:
    1.130
    Locatie:
    nevele
    Qlone zegt dat alles weer in orde was en het geen 7 jaar was maar maar 1 jaartje,terwijl het Johnny V was die dit topic starte...

    8O 8O 8O
     
  14. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    Ik denk dat ie een eigen ervaring verteld over het 1 jaar hebben stilgestaan van zijn auto...
     
  15. Qlone

    Qlone Guest

    Inderdaad... En ik beschreef even welke problemen ik tegen kwam bij de mijne, en welke bij een langer stilstaande auto dus zeer waarschijnlijk ook wel op zullen treden :)

    Edit: Even mijn post veranderd om hem wat duidelijker te maken.
     
  16. NiTrO

    NiTrO

    Lid geworden:
    1 dec 2002
    Berichten:
    1.130
    Locatie:
    nevele
    ow sorry, had ik verkeerd begrepen, maar de topic starter laat wel niets meer horen
     
  17. Guest

    Guest Guest

    Bedank voor jullie reactie en sorry voor mijn late.
    Ik ga de auto schoonmaken en nalopen dan ga ik hem proberen te starten , zodat ik een klein beetje weet of het nog te doen is om er geld en tijd in te steken . Merk wel dat ik echt een leek ben na hier een beetje te hebben rond gelezen. Dus tips zijn welkom. Zal ook eens bij een modelbouwzaak langs gaan. Sorry heb bij de FAQ gelezen voor een foto te uploaden maar dat maken van die link snap ik niet zo. Ja ook computer leek . Gr Johnny
     
  18. Guest

    Guest Guest

    1 Moet je in de zender en ontvanger oplaadbare batterijen of maak dit niets uit ?
    2 Hoe test je servo's?
    3 Wie kan me iets meer vertellen over het motortje Bv aantal cc ?

    In jullie ogen misschien 'domme'vragen , maar voor mij is het een manier om er meer bekend mee te worden.
     
  19. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    1, maakt niet uit, maar ik zou oplaadbare nemen, die zijn wel zo 'goedkoop'.
    2, Gewoon aansluiten en proberen, ben je bang dat je dat verkeerd doet, de winkelier heeft vaak servo-afstellers die kunnen hem testen.
    3, als het 1:10 is zal er een 2.11cc of 2.5cc motor op zitten.. dit is meestal aangegeven met .12 of .15.. staat meestal op de motor zelf aan de zeikant van het huis...
     
  20. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    1 oplaadbare batterijen zijn beter, deze houden langer de spanning op hoog nivo waardoor alles langer betrouwbaarder werkt dan met niet oplaadbare batterijen

    2 zender aanzetten, accupackje op ontvanger zetten, servo's aansluiten en testen maar, om de zorgen dat de servo's niet beinvloed worden kun je het servoheveltje ofwel eens 'kruisje' genoemd loshalen en kijken of de servo's goed draaien en niet kraken of 'zwabberen'

    3 op deze pagina is het volgende terug te vinden
    KYOC6131 FD-33 TAIL PIPE OS GS11 ENG
    Os geeft deze resultaten
    Het blijkt dus dat dit een .12 motor moet zijn, dus een 2.1 cc

    En domme vragen bestaan niet!!
     

Deel Deze Pagina