L-39 90mm edf van jet-teng

Alle fabrikanten meten de statische thrust op ongeveer dezelfde manier, dus die cijfers zijn onderling prima te vergelijken. Dat ze ingebouwd weer wat minder thrust leveren is logisch en geldt ook voor de andere fabrikaten... (en is vooral ook vliegtuig afhankelijk).
Overigens gaf ik de cijfers van de laatste nieuwe versie van de 6S JePe fanset (per einde november 2010).
De "proof is in the pudding" dus ik zal vanmiddag de in een JePe Mirage ingebouwde setup eens op de testbank meten (en video'tje maken). Ben zelf ook wel erg benieuwd wat er effectief overblijft. Zal de resultaten in een nieuw topic plaatsen.
Grtz, Hans (no offence taken (;-))

Alle fabrikanten meten de statische thrust op ongeveer dezelfde manier, dus die cijfers zijn onderling prima te vergelijken. Dat ze ingebouwd weer wat minder thrust leveren is logisch en geldt ook voor de andere fabrikaten... (en is vooral ook vliegtuig afhankelijk).
Overigens gaf ik de cijfers van de laatste nieuwe versie van de 6S JePe fanset (per einde november 2010).
De "proof is in the pudding" dus ik zal vanmiddag de in een JePe Mirage ingebouwde setup eens op de testbank meten (en video'tje maken). Ben zelf ook wel erg benieuwd wat er effectief overblijft. Zal de resultaten in een nieuw topic plaatsen.
Grtz, Hans (no offence taken (;-))

Oké is goed ,ik ben benieuwd

Gr. Imre

Oké is goed ,ik ben benieuwd

Gr. Imre

Kon helaas niet optimaal testen omdat ik alleen een splinternieuwe 6S/4500/30C lipo ter beschikking had. En nieuwe lipo's leveren pas na een aantal vluchten hun max vermogen. Met een "ingelopen" 45C nanotech zoals bij JePe getest was er waarschijnlijk wel meer uitgekomen.
De fanunit is ingebouwd in een JePe Mirage met 75cm (!) lange luchtinlaten en een 9 cm lange thrust tube met 73mm uitlaatdiameter. Op low timing had ik 54A piek en na +/- 20 sec. 52A "stabiel" op 23,4V en daarbij 2 kg thrust. Motor was hooguit handwarm na 2 minuten test.
Op medium timing: 57A piek en na +/- 20 sec 55A "stabiel" op 23,0V met daarbij 2,12 kg thrust. Motor was nu iets warmer maar zeker niet heet.
Ik hoop binnenkort de beschikking te hebben over enkele nanotech lipo's en zal dan de test nog eens herhalen maar moet toegeven dat deze resultaten toch wel iets teleurstellend waren :sad: Zo zie je maar weer; "meten is weten"....
Nu back :ontopic:

Gisteren was het dan eindelijk zo ver.
De maiden van mijn JTM L39.

Ondanks het hoge vlieggewicht (4,8kg / 11lbs) kwam hij gemakkelijk los op ons grasveld. Ook bij het landen was dit niet echt een probleem. Ik moet wel wat meer expo op mijn hoogte gaan zetten.

Ik moest wel eerst behoorlijk wat rechts rolroer trimmen en daarna had ik even tijd om de retracts op te trekken. De 2e vlucht was mijn regelaar thermisch uitgevallen (gelukkig NA de vlucht), maargoed hij vloog verder wel perfect voor eerste 2 vluchten.

Mijn setup:
Jetfan 90
Het 700-68-1680
YGE 120 HV
8s 5000

Heino heeft van de maiden en 2e vlucht een filmpje gemaakt.

Nu nog op zoek naar een HD camera ...

Grtz,
Emile :cool:

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Frans,

Ik heb iets van 2mm rechts rolroer moeten trimmen, heb jij daar toevallig ook last van? Ik kan het eventueel ook nog zoeken in het richtingsroer.
Ik zou ook graag willen weten hoeveel Expo jij hebt op je hoogteroer bij 10mm uitslag? (is bij mij nu 35% en bij 13mm is het 40%)
En hoeveel mm dieptrim bij vol flap (is bij mij nu 2mm)?

Ik vermoed overigens dat ik waarschijnlijk iets teveel diep gemixed met bij volle flap instelling, waardoor ik met landen te weinig expo over heb bij mijn hoogteroer uitslag.
Maargoed dat gaan we maar eens rustig op veilige hoogte uitzoeken.

Verder heb ik de koeling aangepast (grotere gaten in de inlaat) en zojuist op de grond getest. Er gaat nu in ieder geval voldoende koellucht over de regelaar. Zelf met cockpit erop en neusdeur dicht blijft hij voldoende lucht aanzuigen, dus ik ga voorlopig nog geen NACA inlet toevoegen op vreemde plaatsen. Ik heb voor noodgeval alvast een 160 ampere regelaar besteld, maar ik heb zo'n vermoeden dat de 120 het nu ook vol moet kunnen houden. :)

Ik ben tevens van plan om de struts van de vleugel door tamjets struts te gaan vervangen. Ik heb er nu NLM90 op maar ben daar toch niet helemaal tevreden over, de veren daarvan zijn in vergelijking met de NLM100 en Tamjets struts zo klein dat ze veel te gemakkelijk blijvend vervormen.

Grtz,

Even voor mijn beeldvorming... Hier zit geen turbine motor in toch? :confused:
Wat zorgt er voor die geweldige sound?

Overigens netjes gevlogen!

Hoi Emile,

Ik heb geen trim nodig op de rolroeren,op hoogteroer heb ik 35 % expo bij een uitslag van 13 mm.
Met flaps 32 mm down heb ik geen diepte trim.
Op de rolroeren heb ik 35 % expo bij 15 mm hoog en 11 mm laag.
Waar heb je de gaten gemaakt en hoe groot?
Ik hoor nog wel van als het invloed heb op de prestatie.
Als ik vlieg met 10S 94 Amp stop mij Jeti 125 na 2 min. termisch.

Gr. Frans

Even voor mijn beeldvorming... Hier zit geen turbine motor in toch? :confused:
Wat zorgt er voor die geweldige sound?

Overigens netjes gevlogen!
Je zou het misschien wel snel denken ja ... maar het is toch echt 90mm EDF.

Het geluid komt door meerdere oorzaken tot stand, daar zijn de geleerden nog niet helemaal uit.
- 10 bladige Jetfan 90 (goed uitgebalanceerd)
- goed gelagerde motor HET 700-68-1680
- 3 KW vermogen (niet persé nodig hoor)
- trillingsarme fanophanging
- lucht komt redelijk ongestoord in de fan terecht (geen plotselinge verjongingen).
- het model zelf kan een fluitend "hotliner" geluid maken
- ...

Met flaps 32 mm down heb ik geen diepte trim.
Hmm, das vreemd ... ik heb volgens handleiding 2mm down ingesteld ... dan is mijn vermoeden dat dit teveel is waarschijnlijk gegrond.

Ik zal mijn richtingsroer eens iets naar rechts zetten, mogelijk dat het links roleffect dan ook wat minder is. Hij vloog er overigens niet minder om hoor, maar het was wel effe wat veel bij trimmen (eindlijstdikte).

Waar heb je de gaten gemaakt en hoe groot?
RegelaarInbouwL39_versie2.jpg

Ik had eerst 2 gaten van rond 15mm en nu vergroot naar 2x 30x20mm.
Mijn L39 trekt 110 ampere op 8s (met 1 jaar oude nanotech lipo's).

Grtz,

In essentie 2000 watt

Volgens mij was dat de vraag?

Los daarvan gefelicflap etc met je maiden Emile top, zeker het filmpje met het woeschh sound. Wij als edf genieters vinden dit top.

Is dat rollen alleen als je weggaat of ook tijdens de vlucht?

Wat betreft retracts ga ik voor de Behotec c21 met name omdat naar mijn gevoel de elektronische varianten tot op heden (zie vele draadjes) haperen.

Enjoy

Tja, die vraag is meer dan een jaar geleden gesteld en het topic is Jetteng L39. Is verder ook wel handig om alles in 1 draadje te houden (á la RCGroups). :)

Zonder trim blijft ie linksom wegrollen tijdens de vlucht.
Nadat ik hem 1,5-2mm rechts getrimd had rolde hij niet meer weg.
Volgensmij maakt snel of langzaam niet uit, maar dat moet ik effe goed controleren ... evenals loopings. Ik had te weinig tijd om dat allemaal in 2 vluchten uit te vogelen. :rolleyes:

Ik heb ook Behotec C21 retracts met 2 reduceerventielen; 1 voor neuspoot en 1 voor beide vleugelpoten. Verder heb ik een ASSAN Doorsequencer ingebouwd ... werkt helemaal super, deze heb ik zo ingesteld dat de deurtjes ook telkens weer dichtgaan. Enige nadeel is het opstarten van de Sequencer, dit schijnt tzt opgelost te worden. Wat wel jammer is dat die C21 zoveel speling hebben, maargoed dat zal wel gedaan zijn om 100% werking te garanderen.

Ik zal er wel eens een filmpje van maken.

Grtz,

Bruikbare info

Wat wel jammer is dat die C21 zoveel speling hebben, maargoed dat zal wel gedaan zijn om 100% werking te garanderen.

Bruikbare info voor het eerst op het forum.

Enjoy

Back