L-Spatz 55

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Huibert, 14 jan 2023.

  1. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Na regelmatig rondstruinen bij Aero Fred weer een leuke tekening gevonden en daarmee dus een start van een nieuw project :) Heb er alweer enkele uurtjes zagen en nu ook lijmen opzitten met het volgende resultaat,

    [​IMG]

    Helaas moet hier ook weer een motor inkomen voor de bruikbaarheid. Verdere aanpassingen blijven denk ik beperkt tot het aanbrengen van remkleppen boven en onder en wil ook de vleugel driedelig maken.
    Tekening is trouwens getekend door Mario Raab en zwever krijgt een spanwijdte van ruim 3,9 mtr.
    Streven is om hem in 2024 in te vliegen, neem er dus even de tijd voor.
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2023
    ramses, jan brilman, ISOLA2 en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    471
    Locatie:
    5076
    Deze vliegt FANTASTISCH...heb em ook in de mottenballen liggen.
     
  3. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    471
    Locatie:
    5076
    Deze vliegt FANTASTISCH!
    Heb deze ook in de mottenballen liggen.
     
    Huibert vindt dit leuk.
  4. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Puur uit het lezen van het draadje bij onze oosterburen kan ik ook alleen deze conclusie trekken.
    Wat is bij jou het vliegklaar gewicht?
     
  5. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    471
    Locatie:
    5076
    Ligt al (te) lang op zolder, maar heel licht!
    Bespanning was spinnakerdoek en bleef zweven.
    Door uiteenvallen van slepers denk ik erover om er ooit ook een motortje in te zetten...
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Leuk!

    Ik heb er ook een, wil wel eens kijken wat het vliegklaar gewicht is.


    jan.
     
  7. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Heel graag, en welk soort bespanning je hebt gebruikt. Bij mij wordt het iets van doek, weet dat folie veel lichter is maar vind ik niet bij zo een model niet passen.
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Ik heb die van mij via marktplaats overgenomen. :)

    Zit inderdaad een soort van doek op; ik denk Oratex oid.

    En dat staat 'm goed.

    Romp: 2.290 gram
    Vleugel 1: 820
    Vleugel 2: 830
    Totaal 3.940

    Da's fors meer dan wat VTH aangeeft, maar dat is dan ook wel errug laag . . .


    jan.
     
  9. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Dat is redelijk aan het gewicht al denk ik dat dit op deze maat weinig invloed heeft. Mijn streven is om ergens rond de 3.6kg uit te komen, of dit ook haalbaar is blijt spannend omdat ik bij de afwerking nog wel eens aan de zware kant zit :)
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2023
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Van de site van VTH:

    upload_2023-1-22_14-47-50.png
    ???

    Dit is beter:
    upload_2023-1-22_14-53-45.png

    Flächeninhalt is dus 95 dm².

    Dat resulteert bij mij in een belasting van 41gram/dm².

    Da's natuurlijk heel weinig.

    Succes!


    jan.
     
  11. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Je hebt gelijk bij deze maat is dat nog steeds een lage vleugelbelasting :)
    Ben ondertussen wel verder gegaan met bouwen en nu zitten alle langsliggers en schragen en dergelijke er in.
     
  12. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    ramses, Berrie, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ter vergelijk: mijn ka-6 van Top Rippin weegt ongeveer 5.25 kg op 3.75 m spanwijdte, en vliegt er heerlijk mee.
    Ook niet overdreven hard. Ik zou me bij 3.5 kg eerder zorgen maken over te licht dan te zwaar!
     
    Berrie vindt dit leuk.
  14. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Weet ook best dat bij de gewenste 3,5kg de vleugelbelasting erg laag wordt maar lees ook dat hij zo erg goed vliegt en ook goed op thermiek zou reageren.
    Als vergelijk heb ik ook de Zlin nog in huis die bij een span van 3,3mtr en een gewicht van 3,6kg juist heerlijk vliegt maar daarbij juist graag gang maakt en het wat minder bij thermiek doet terwijl ik deze graag meer voor het thermieken wil inzetten.
     
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Als je (qua gewicht) laag wilt uitkomen: begin dan nu vast elke gram gewicht in de staart die je kunt uit te sparen!

    (Waarschijnlijk wist je dat al, maar toch . . . )


    jan.
     
    Huibert vindt dit leuk.
  16. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Amersfoort
    IMG-20201119-WA0025.jpeg


    hoi Rene, viel mij niet mee om bij een bestaand model een motor in te bouwen... enige voordeel was wel dat de boortol er in zijn geheel in paste...
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi, ja deze foto's had ik al in het andere Spatz draadje gezien, deze is toch iets van 5,5mtr.? Motor bij mij wordt niet zo'n groot probleem, komt op de plek van de sleephaak met een verlengde as waardoor de neus verder ongewijzigd kan blijven.
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2023
    Peter À vindt dit leuk.
  18. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Amersfoort
    een motor met verlengde as was ook slimmer geweest voor, nu een hoop gepruts en ander aanzicht. hij is 5 meter span, veel te groot om te vervoeren, aanhanger zal mee moeten. heb 1.5 kilo lood uit de neus gehaald, zal denk ik weer 1 kilo geplaatst worden....
     
  19. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Ben bezig geweest met de motor bevestiging, motor is een 42mm waar ik een langere as in geplaatst heb. Los in een alu buisje zit het steunlager welke pas aan het eind definitief in de gemaakte uitsparing gelijmd gaat worden. Ook is het geraamte van het richtingroer en kielvlak opgebouwd.



    Kielvlak moet volgens tekening met 1mm triplex beplankt worden zou 1,5 ook kunnen ivm gewicht?
    En volgende vraag, vleugelbeplanking had ik 2mm balsa gedacht maar zou ik ook kunnen overstappen op triplex? En welke dikte is dan aan te raden.
    Heb gezien dat 0,8 nog wel te betalen is maar is dat niet te zwaar?
     
    ramses en aurectar vinden dit leuk.
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    0.8 is te zwaar, heb hier nog 2 vleugels van mijn Bergfalke 3 m span 1.7 Kg . schuim volledig ingedekt
    Terug gebouwd met ribben en 3 mm indekking van de D box 1050 gr, deze laatste was zonder hardhouten liggers maar wel met een volledige indekking tot 3e rib en dan tot 70 cm een schuine overgang
     

Deel Deze Pagina