La Gleize België Tiger II WW 2 museum

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Tiger I, 3 aug 2012.

  1. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    De afgelopen 2 weken bezocht ik België met mijn familie en een bezoekje aan het museum in la Gleize mocht uiteraard niet ontbreken, hieronder wat foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2015
  2. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Mooie foto's Bram!! :p
     
  3. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Bekende foto's;)
    Ben ik ook reeds een keer geweest ivm een herinderingstocht van 82ND Airborne die daar gevochten heeft.

    Mvg Roy

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Leuke foto's Bram,

    Het is een monster he als je er zo naast staat!
    Hoewel de Tiger indrukwekkender lijkt dan ie in werkelijkheid was qua performance en kwaliteit. Vooral het panzer was van behoorlijk slechte kwaliteit door gebrek aan materialen aan het einde van de oorlog. Een direct hit op het frontpanzer zorgde al snel voor scheuren, vooral bij de lasnaden.
    Maar leuk om jou ook eens op de foto te zien. Op de een of andere manier had ik namelijk een heel ander persoon in mijn hoofd. Iemand met een grote grijse snor, vraag mij niet waarom .:eek:

    Gr Jaap
     
  5. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    @ Roy: ben jij dat op die 1e foto ? Je vertelde al eens dat je ieder jaar een tocht in de Ardennen loopt ter herdenking aan the Battle of the Bulge. Uiteraard bezocht ik ook Bastogne, zie onder. De tiental bezoekers daar kwamen zo te horen overwegend uit de BRD.
    [​IMG]
    @ Jaap: grote grijze snor wat een grappige voorstelling :) Maar het zit dus wel snor dat ik er geen heb LOL. De Köti is i.d.d. erg groot en ziet er nog steeds vervaarlijk uit, een goed stukje ontwerp wat m.i. tijdloos is. Mijn lengte is overigens 1.86 mtr. Het enige wat mij bij deze serie Köti's blijft verbazen, is de camouflage. Deze is bij deze kleurstelling m.i. meer bedoeld om eerder gezien te worden, dan is bruin of donkergroen of zwart toch veel effectiever. Misschien iets om mee over een lavendelveld te rijden?? Maar dan zitten we in zuid-Frankrijk....
    Groeten,

    Bram
     
  6. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    @Bram....That is me:cool:
    Bastogne is ook een tocht die ik bijna ieder jaar loop.
    De Koti is wat ik heb begrepen overgeschilderd in niet originele kleuren.
    Tenminste dat is mij toen verteld.
    Dit naar aanleiding van de vraag of hij in deze kleuren niet opviel als een zweer op een neus;)
    Zoek maar eens op picasa naar albums van tazzie042 en dan ardennenwalks of in the footsteps of the 82 airborne.

    mvg Roy
     
  7. rick007

    rick007

    Lid geworden:
    1 feb 2012
    Berichten:
    964
    Locatie:
    sneek
    @bram:Mooie foto's zeg!Ik wou dat ik daar was :p

    @Tazman:Ja jij bent daar ook geweest en toen dacht ik nog dat die doden op die dag gebeurd waren :)
     
  8. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    @Rick....Klopt was daar vlak in de buurt.
    We zijn wel langs La Gleize gelopen maar niet door het dorpje zelf.
    Was die foto met de 2 duitse helmen met "dogtags" en de US soldier begraven in het veld;)
    Als je daar in de buurt gaat kijken of zoeken vind je nog erg veel terug van WWII.
    Ook veel musea's en als je de bossen in gaat is er ook nog genoeg te vinden.
    Pas wel op, daar veel mensen er niet van gedient zijn als je het doet.

    mvg Roy
     
  9. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Over het kleurenschema heb ik mij ook altijd al verbaast. Kan mij inderdaad niet voorstellen dat dit de originele kleuren zijn. De Duitsers waren immers meesters in camo. Zij hadden dit zeker niet gedaan. Welke (belgische??) creativeling vervolgens deze kleuren er op heeft geschilderd, en ook nog eens een vreemd vlekken patroon, weet ik niet.
    Waarschijnlijk had ie nog een paar bussen verf staan :wink:
     
  10. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Wat ik trouwens erg jammer vind is dat dit soort museumstukken zo bloot gesteld zijn aan de weersomstandigheden. Ze verdwijnen zo langzamerhand. Haal die Tiger van zijn plek, knap hem op en spuit de tank in de originele ambush camo patronen.
    Was vorige week zondag op battlefield tour in Zeeland (de strijd om de Schelde najaar 1944, een van de vergeten slagen op het westfront). Bij het plaatsje Westkappele staat een Sherman boven op de zeedijk als monument. Dit is de enige tank die over is gebleven van de landingen die er plaats vonden op 1 nov 44. Van historische waarde zou ik dus zeggen.
    Boven op de dijk, blootgesteld aan stormen en zeewater, roest ie langzaam weg. Heel erg zonde.
     
  11. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    @ Droop; bedankt! Maar jij woont (relatief) dichtbij La Gleize hé (bofkont).
    @ Jaaps: heb je ook foto's gemaakt op jouw battlefield tour en heb je een foto van die Sherman wel leuk om die hier te posten. En id.d., jammer dat ze de tanks zo laten verweren al maakt ik mij veel meer zorgen om die schitterende Köti, helaas zal ik een Sherman never nooit mooi vinden, kwestie van smaak nothing political :)
    Groeten,

    Bram
     
  12. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Het is voor mij toch ook een goeie 2 1/2 uren rijden hoor. Ik woon wel op een kleine 10 min. van de Nederlandse grens. ;)
     
  13. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    LOL vroeger werd er in die streken veel gesmokkeld bij Merelse Dreef de grens over naar Breda b.v. Enfin aangezien ik bijna aan de waddenkust woon scheelt het toch dik 2 uur rijden van mij uit gezien dan :)
     
  14. denman

    denman

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Op de Veluwe
    Leuke foto's, uiteraard mocht de goliath niet op je foto's ontbreken.
    Elk jaar word er ook in dat dorp een militariabeurs gehouden voor verzamelaars
    van duits spul. Al 2 keer geweest.
    Wat betreft dat buiten staan van tanks, in frankrijk kunnen ze er ook wel wat van.
    Sommigen zijn wel aan een beurtje toe en anderen staan dik in de groene verf met tracks en wielen inclusief.
     
  15. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Ja, leuk dat ze de goliath ook hadden :) Wel eens wat gekocht op zo'n beurs?
    Tsja da's dan helemaal een noodkijk enfin je sleept 'm zo 123 niet naar binnen LOL.
    Groeten,

    Bram
     
  16. denman

    denman

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Op de Veluwe
    Ja zeker, laatste keer 2 munitiekisten en bunkerlamp.
    Ligt zat van dat spul :cool:

    Hehe dat is ook zo ja, en afplakken van de track word je ook niet echt
    vrolijk van :rolleyes:

    Wat museum betreft moet ik zeggen dat ik hem wel een beetje vond tegenvallen, te veel een gele kleur gegeven.
    Maar kijk er ook iets anders tegen aan dan iemand die daar niet echt kijk op heeft;)
     
  17. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Roy,

    Foto van jou in je camopakkie, Korps Nationale Reserve zo te zien?

    gr Jaap
     
  18. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Shhhhtttttttttttt niet verder vertellen hoor:cool:;)
    Zoek maar op Picasa naar Tazzie042 en vind je er nog meer van die omgeving:D

    mvg Roy
     
  19. karel47

    karel47

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    ninove belgium

    das correct roy tot over jaar of tien stond hij alleen in gelige grondkleur de koti van dollinger, ik ben aan de 1/16 versie bezig hopelijk geraakt hij ooit is af ook :p;):D
     
  20. karel47

    karel47

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    ninove belgium
    he bram was je er dit jaar in la gleize? Ben er ook langsgeweest heb mn 323 koti erop gezet en van beide foto getrokken, het verschil is maar 16x kleiner maar is immens he
    is een immens grote tank die henshell king tiger in la gleize
    was er op 10 augustus, had oproep op BTB gedaan maar kwam weinig reactie op;)

    [​IMG]
    By karel47 at 2012-08-21

    [​IMG]
    By karel47 at 2012-08-21
     

Deel Deze Pagina