La Licorne - De Eenhoorn

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Spijkertje, 20 aug 2013.

  1. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    BOUWVERSLAG - DE EENHOORN
    'Eigen interpretatie van het model van Hachette' 1:72

    [​IMG]

    Beste forumleden en vrienden,

    na enkele jaren ‘de parasiet’ te hebben uitgehangen, heeft Germt mij afgelopen week eindelijk weten te overtuigen toch ook zelf eens een bijdrage te leveren aan dit mooie forum door een eigen bouwverslag te starten. Ik heb al enkele jaren lief en leed meegelezen en veel ervaringen opgedaan, maar nooit de tijd en moeite genomen zelf actief deel te nemen.

    Mijn besmetting met het modelbouwvirus gaat terug tot in mijn prille jeugd. Door de jaren heb ik ontelbare ‘scratch’ modelletjes gemaakt van vliegtuigen, boten, treinen, gebouwen e.d. . Alles wat ik zag moest nagemaakt worden en het liefst klein, liefst uit rest- of afvalmaterialen. Mijn vader is liefhebber van zeilen. In mijn jeugd hebben we veel tijd op het water doorgebracht, maar ook op zolder. Samen hebben we verschillende simpele houten scheepjes ineengestoken (oa blokmodellen van botter, tjalk, spantenmodel van ‘la Toulonnaise’ ed.). Nadien is het modelbouwen in feite jarenlang stil gevallen. Tijdens mijn studie nog tussendoor het jacht ‘Britannia’ van mamoli gemaakt en daar bleef het dan wel bij….

    Achter in mijn hoofd heeft altijd het idee zitten broeien een mooi, zeventiende eeuws, Hollands oorlogsschip te bouwen. Ik denk ook onbewust getriggerd door mijn grote bewondering voor de schetsen en schilderijen van Willem van de Velde Sr. en Jr.

    Zo’n drie jaar geleden heb ik volstrekt onbezonnen wat foto’s en bouwplannen van de ‘Zeven Provinciën’ van G.C. Dik van internet geplukt en uitgeprint in schaal 1:87. In een weekeinde een kartonnen spantenmodel gemaakt om te zien of er een fatsoenlijke rompvorm van gemaakt kon worden en nadien in ruim een week tijd een begin gemaakt in hout.
    Tegelijk ben ik op internet steeds meer gaan rondstruinen en ben ik erachter gekomen dat er hééééél veel addertjes onder het gras zitten bij scratchbouw en bij de tekeningen van de ‘'Zeven Provinciën’ in het bijzonder.

    Door schade en schande wijs geworden heb ik dit project voorlopig opzij gezet en ben ik als oefening gestart met een ‘hapklaar’ bouwpakket in abonnement vorm, namelijk de ‘Eenhoorn’ van het Franse Hachette.
    Dit is dan ook het project wat ik aan jullie wil tonen…

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Meesten kennen wel de verhalen van Kuifje ‘Het Geheim van de Eenhoorn’ en ‘De Schat van Scharlaken Rackham’ met hierin het schip de Eenhoorn in de hoofdrol. Een echte geschiedenis heeft het schip niet en is puur een hersenspinsel van Kuifjes vader Hergé, maar is wel enigszins gebaseerd op het Franse schip ‘Brillant’ uit het einde van de zeventiende eeuw, uit de vloot van Louis IV, de protserige zonnekoning.

    [​IMG]
    Model van de 'Brillant' van een getalenteerde bouwer die ik niet zal kunnen evenaren...

    Ridder Haddoque, voorvader van onze bekende ’bommen en granaten gooier’, zou in dienst van de franse koning op het schip kapitein zijn geweest, maar zelf van Schotse afkomst zijn (Haddock is geloof ik een ander woord voor zalm of forel, het thema 'visjes' zal regelmatig met een knipoog in de ornamenten terugkomen).

    Het schip zelf heeft ook invloeden uit Groot-Brittannië, het boegbeeld in het bijzonder. Door de eeuwen hebben er talloze ‘Eenhoorns’ uit verschillende landen bestaan, maar nogmaals die van Hergé is fantasie. Daarom ideaal voor mij om mijn eigen ideeën op bot te vieren en fouten te mogen maken op historisch en bouwtechnisch vlak, vóór ik aan de ‘Zeven Provinciën’ durf verder te bouwen.

    [​IMG]
    Het model zoals Hachette het eigenlijk bedoeld heeft.

    Het is uiteindelijk een relatief duur model en de basis bestaat ‘maar’ uit MDF; reden tot redelijk wat discussie toen het model ruim een jaar geleden uitkwam. Ik heb gezien dat er zowel op dit forum, als elders verschillende bouwers zijn gestart aan het project. Ook volg ik verschillende Franse bouwers, die al heel wat afleveringen vooruit lopen.

    [​IMG]

    In april 2012 is mijn eigen bouw gestart. Tot aan de eerste huid heb ik mij redelijk strikt gehouden aan de bouwplannen van Hachette, behalve het feit dat ik vooronder een extra geschutspoort heb toegevoegd en mijn dame wat meer ronding heb gegeven door zo’n 6 tal spanten midscheeps wat breder te maken (maximaal 4mm, dus 8mm op de waterlijn, bak- en stuurboord samen). Hierbij heb ook meer de bolle lijn van de Brilliant nagestreefd in tegenstelling tot de gestileerde ‘rechte’ romp van Hachette. Overal waar Hachette kiest voor simpel, strak en gestileerd, kies ik in feite voor kitsch, bol en protserig…
    Vanaf het aanleggen van de eerste huid ben ik wat meer losgeslagen en ben steeds meer onderdelen scratch gaan maken. Dit met name omdat ik bepaalde technieken en materialen op mijn ‘Zeven Provinciën’ wil gaan toepassen en dus moet gaan experimenteren. Soms met succes, meestal met vallen en opstaan….

    De eerste huid bestaat uit lindenhouten latjes en de tweede huid uit donker eiken fineer, verouderd met 'roest azijn'.
    Ornamenten zijn uit castellohout gesneden.
    Ik werk vrijwel geheel 'uit de losse pols' en heb (nog) geen draaibank of professionele zaagmachines, wel heb ik veel plezier van mijn (proxxon) graveermachientje voor het kleinere werk.

    Ik hoop dat jullie geen blad voor de mond zullen nemen en vrijuit de plus- en vooral de minpunten van dit project willen beoordelen en beargumenteren. Ik heb hierin korte tenen en een lang lontje, maar uiteindelijk gaat de bouw door naar mijn eigen inzicht.
    Ik zal zoveel mogelijk de vragen op tijd beantwoorden en het bouwtempo op gang houden, maar vanwege drukte in mijn dagelijkse leven kan en zal dit soms met een ruime tussenpauze verlopen….

    Na een langdradige inleiding wil ik dan eindelijk de foto’s tonen zoals het schip er nu uit ziet. Ik heb helaas vanuit de beginfase weinig tot geen foto’s, ook vanwege technische problemen met mijn fototoestel. Ik bied ook bij voorbaat mijn excuses aan voor de soms matige kwaliteit, maar hoop in de loop van dit jaar een nieuw toestel aan te schaffen. Extra foto's zal ik in mijn album bewaren tot deze te vol geraakt en zal dan intussen vast wel 'vriend van het forum' zijn en meer opslagruimte hebben...

    Vriendelijke groeten,
    Diederik


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik heb toevallig net vorige week naar de animatiefilm kuifje zitten kijken waar het schip ook geregeld in beeld komt en vond het een mooi model. Ik zal het verslag zeker gaan volgen
     
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik vind dit echt héél bijzonder! Het lijkt wel of de boot eeuwen oud is, knap gedaan!
     
  4. susan

    susan

    Lid geworden:
    19 jun 2013
    Berichten:
    120
    Locatie:
    swifterbant
    :shock: echt super!
    Knap gedaan..
    Ga dit zeker volgen!

    Gr susan
     
  5. Germt

    Germt Guest

    Aha, hij ligt afgemeerd in het forum, na een heldere intoductie:D
    GEWELDIG mooi, en hij hoort hier écht thuis:cool:
    Ik ga mijn klapstoeltje in ieder geval op de voorste rij zetten, als er nog plaats is tenminste;)

    Germt
     
  6. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Dat ziet er echt heel erg mooi uit :cool:

    Leuk dat je een verslag begonnen bent.
    Vroeg me af welke schaal dit is.
    Je houtsnijwerk ziet er heel erg mooi uit (neem tenminste aan da je het zelf hebt gemaakt ;)) welk hout heb je gebruikt?

    Ga je zeker volgen.

    Rob
     
  7. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.127
    Locatie:
    Roosendaal
    ziet er heel mooi uit tot nog toe.
    we realiseren ons zeker dat het een "fictief" model is gebaseerd op een stripverhaal.

    het valt me op dat je de romp keurig beplankt hebt (als het ik goed begrepen heb is dit een 1e romp voor je op deze manier
     
  8. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Allen veel dank voor de complimenten!

    @Piet,
    de veroudering vind ik zelf ook wel geslaagd:cool:, de techniek heb ik ook maar van anderen afgekeken, maar je moet wel beseffen dat het nog een 'ongelikte beer' is. Als de lak er eenmaal op zit zal het ruwe, matte aspect vrees ik om zeep zijn. Het hout onbehandeld laten vind ik geen optie en met olie of matte verf op waterbasis heb ik tot nu nog geen mooi proefstukje kunnen maken (Ik heb een stuk multiplex van 40x40cm waar ik talloze combinaties hout en afwerking op uitprobeer).

    @Rob,
    de schaal van dit model van Hachette is 1:72.
    Vlak na WOII zijn er een aantal honderd modellen uitgegeven in schaal 1:100 door Liger-Belair, vriend en raadgever van Hergé. Ook zijn er veel scratchmodellen op basis van tekeningen in schaal 1:75.

    Het houtsnijwerk (naast de aansteker) is uit castellohout gesneden. Ik heb een massief plankje in Arnhem gekocht en hoop er nog vele kleine blokjes uit te kunnen zagen...De afwerking van de beeldjes zal óf bladgoud óf goudverf worden, ik twijfel nog.
    De ornamenten op en aan het schip (sierlijsten en bovenste geschutpoorten zijn gegoten uit hars (eerst een mal gemaakt van 'fabrieksornamenten' in klei gedrukt).
    Ik ben nog van plan te gaan experimenteren met Fimo klei naar mijn grote voorbeeld 'Doris', een Tsjechische modelbouwster die op het bekende Engelstalige forum momenteel de 'Royal Caroline' grotendeels uit papier en karton maakt. Een echt kunstwerk!

    @Jan,
    in feite is dit inderdaad mijn eerste romp met zo'n ronding. Ik heb in het verleden wel 'blokmodellen' van kleinere scheepjes bekleed met een laag latjes. Ook heb ik het jacht 'Brittania' van mamoli gemaakt, deze romp bestaat uit spanten en twee huidlagen, op zich dezelfde techniek, maar qua rompvorm en bolling veel minder uitdagend.

    Nogmaals dank voor de reacties!

    Binnenkort maar weer aan het werkblad in plaats van achter het toetsenbord te zitten :pc:

    Grt,
    Diederik :pim:
     
  9. Germt

    Germt Guest

    Zal tijd worden, ik vindt ook dat je hier wel érg veel loopt rond te lummelen.
    Zo, 1-1:rolling::rolling::rolling:

    Zonder gekheid, zie je kans dat houtsnijwerk mee te nemen naar de ontmoetingsdag, dat wil ik graag zien:cool:
     
  10. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    mooie boot spijkertje.

    grt timberwolf
     
  11. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    :banana:
    Vandaag mijn pakketje Fimo klei in de post gekregen! Kon ik er eindelijk mijn eerste ervaring mee opdoen.
    Ik was wat inspiratieloos voor ornamenten op de Eenhoorn en heb als eerste proefstukje een thema genomen uit een eigen ontwerp van een staten jacht (1:87), die ik nog op de plank heb liggen.

    [​IMG]

    Het zou Neptunus in triomf- of praalwagen moeten voorstellen. De voorbeelden heb ik ernaast genomen op de monitor
    Aan zijn drietand en de paarden ga ik straks denk ik nog beginnen en misschien vanavond nog even de oven in.

    Ik ben begonnen met de harde variant Fimo 'classic' en dit bevalt al best goed. Ik vrees dat de 'soft' versie te soft gaat zijn...

    Wordt vervolgd...

    [​IMG]

    Groet,
    Diederik
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Germt

    Germt Guest

    Nou ga je me toch niet vertellen dat de linker zelf gemaakt is hé:confused::confused:
    Ik zou willen dat ik die gave had hoor:)
    Schitterend:cool:

    Germt
     
  13. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Modelbouw tot een kunst verheven
     
  14. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    en dat voor een eerste keer, indrukwekkend...
    Ik wil straks ook bepaalde ornamenten zelf gaan maken, nog tips voor gebruik met fimo?
     
  15. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Bedankt!



    @Rob,
    inderdaad mijn eerste keer met fimo, maar wel al vaker geboetseerd. Heb kinderen en die zijn zot op klei :p.

    Ik heb niet zoveel tips behalve de verwijzing naar mijn grote voorbeeld: 'Doris',

    http://www.finescalerr.com/smf/index.php?topic=1195.60

    papírové modely, galerie papírových model?

    http://www.papirove-modely.cz/phpsource/full-image.php?showfoto=175244
    (vanaf deze foto linksaf)

    ik heb haar al eerder vermeld in het begin van mijn verslag en zij zit echt nog wel een trapje hoger:worship:. Ook schepen als de Sovereign en Victory. Het kost wat tijd, maar als je al haar foto's op deze Tsjechische site doorneemt dan krijg je er gratis een cursus scheepsbouwen met karton en beeldhouwen met Fimo bij. Ik geloof wel dat zij een ander merk klei gebruikt, maar ga ervanuit dat de eigenschappen vergelijkbaar zullen zijn.

    Ik heb nog de laatste foto's, niet bijster scherp, maar zo zie je hoe je een beeldhouwwerk redelijk makkelijk uit verschillende delen op kunt bouwen. Met de rode spatel schuif ik het eerste paard onder de tweede terwijl er tijdelijk een blokje onder zit.
    Ik begin met 'basisvormen' en als die eenmaal op de plaats zitten werk ik ze voornamelijk met een hele kleine platte schroevendraaier bij.

    Ik moet wel bekennen dat ik een hele mooi antieke set van een keel-neus-oorarts heb (laatste foto), maar heb de onderdelen nog lang niet allen gebruikt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik moet nog ervaring opbouwen en juich nog niet te vroeg omdat ik de oven zelfs nog moet opwarmen. Straks ligt alles nog in brokstukjes :schrik:
    Ook ben ik nog niet tevreden over de drietand, deze hang er wat slapjes bij, ik denk dat deze er bij het uitharden toch afvalt en zal dan iets anders moeten verzinnen...

    Ik laat weer wat zien als het gelukt is.

    Groet
    Diederik
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    ziet er zeer mooi uit spijkertje, ik heb DAS klei gebruikt op de uss missouri.

    dat hoef je niet in de oven te doen dat droogt zelf op .

    grt timberwolf
     
  17. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Doe je het codebriefje dat in de mast hoort er ook bij ?



    .
     
  18. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    ik denk van wel, maar ben niet van plan drie eenhoorns te bouwen :nooo:
     
  19. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    mooi hoor, ik wist niet dat je 2 verschillende fimos had.
    degene die ik gebruik plakt als kauwgum en is erg slecht hanteerbaar voor deze stukjes te maken. moet tog nog eens naar de winkel gaan om te zien voor de andere soort fimo.

    bij jou lijkt het altans erg goed te lukken
     
  20. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Het kauwgom probleem heb ik nog niet gehad. Ik moet wel zeggen dat ik er eerst zo'n tien minuten in heb zitten kneden voordat ik ben begonnen. Ook heb ik steeds kleine bolletjes gebruikt (ongeveer de maat van een pinda) en de vingers van tevoren iets vochtig gemaakt met water.
    Ik moet nog wel oefenen met variatie in glad en ruw oppervlak, ik ben net klaar met verven en zie dat Neptunus iets te zwaar behaarde benen en borstkast heeft gekregen. Het voorlijf van de paarden is wel wat gladder geworden, achterlijven heb ik bewust met putjes bedekt om schubben na te bootsen. Ik zal eens wat foto's van het eindresultaat plaatsen.

    Grt,
    Diederik
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2013

Deel Deze Pagina