La Ventolina - indoor motorzweefvliegtuig

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door dries_neyrinck, 2 dec 2013.

  1. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Hallo iedereen,
    een klein verslagje van iets moois (voor de liefhebbers toch).

    La Ventolina

    [​IMG]

    Via een youtube filmpje (iym8IO3IKx0[/media] Ventolina, RC-Indoor-glider with folding motor - YouTube) viel m'n oog op dit mooi indoor motorzwevertje. Mooie vleugellijn, V-staart en een klapmotortje Een snelle google bracht me naar de plannen op http://www.vth.de/fileadmin/user/Zeitschriften/foamie/Downloads/1103/Bauplan%20La%20Ventolina%20A0.pdf .
    3mm depron, een half metertje carbon 0,3 * 8 en een heel klein beetje hout zijn er nodig om hem te maken.
    Ik gebruik de volgende setup (bijna allemaal van HobbyKing)
    -AP03 4000 kV motor
    -XP 3A 1S 0.7g ESC
    -HK-5320 Ultra-Micro Digital Servo 1.7g => ik had er eerst lineaire servo's ingestoken ( Ultra Micro Servo 1.7g for 3D Flight van HobbyKing) maar die waren onbruikbaar. Veel te weinig uitslag, te traag, … geschrapt dus.
    - OrangeRx R415 Spektrum micro-ontvanger met Micro Molex fiches
    -250 mAh thunder power 1S lipo's (zeer compact, ideaal om zwaartepunt goed te krijgen), nog lichtere lipo's gaan ook. Met de 250 mAh kun je waarsch wel een tiental minuutjes rondcruisen.
    Een leuke video (6WMros9ZCjA[/media] Brushless Motor, Choosing Propeller for 1s LiPo Power System on RC Ultra Micro Planes - YouTube) met daarin vergelijkende proptesten voor de AP03 motor leerde me dat ik moest gaan voor een 4x2.5 prop. Levert genoeg thrust voor een motorzwever zonder de motor of esc op te stoken.
    Ik vond een motormountje en een propadapter (1,5 mm => 4mm) voor de AP03 op Micron Radio Control : Micron Radio Control
    Bouwfoto's (niet de mijne) kun je vinden op http://www.vth.de/fileadmin/user/Zeitschriften/foamie/Downloads/1103/Baustufenfotos.pdf

    Dingen die ik aangepast heb tijdens de bouw:
    -geleiders toegevoegd voor de carbon roerstaafjes in en op de romp
    -toevoeging van 2 depron ribben per vleugel om de vleugel in profiel te houden, dit heeft wel als gevolg dat je de vleugel samenbouwt in de romp zelf en niet op voorhand, anders kan je er hem niet meer inschuiven (ja het is mij bij het eerste bouwprobeersel overkomen ;))
    Het toestel was op net tijd klaar voor de Indoor Crash Fly-In en heeft daar z'n maiden gehad (ik ook wat betreft indoorvliegen :p)

    Conclusies na de eerste vluchten: eerst wat moeilijkheden gehad met de besturing. Zwever brak teveel naar rechts uit en was niet bij te sturen. Na wat worpjes, bijtrimmen en uitslagbijregelingen op de zender (bedankt Gunther!) toch een redelijke goeie afstelling gevonden.

    Na enkele startpogingen toch een geslaagde fly-out kunnen doen. En hij vloog! De eerste bocht is cruciaal, daarna is het eigenlijk een eitje.

    Daarna nog enkele succesvolle vluchtjes kunnen doen.

    De V-staart sturing is toch even aanpassen! Bochtjes draaien is combinatie van rudder met beetje hoogteroer, hoogteregeling is best te doen op throttle. De V-stelling doet de compensatie in rechte vlucht.

    Zeer mooi vluchtbeeld, zoals het bij een zwever hoort!

    Zaken die ik nog zou veranderen in de bouw:
    -in het slanke stuk onder de romp (naar de staart toe) een 0,3*8 carbon kleven om de staart echt stijf te krijgen.
    -het stukje balsa waar de klapmotor tegen stoot minder hoog maken maar verstevigen met een klein beetje carbon.

    Geslaagd experiment waar ik nog een tijdje ga op doorwerken om het echt af te krijgen.

    De plannen zijn er al om hem indoor te slepen :D

    [​IMG]

    Edit: Youtube was ook aanwezig met een camera: [media=youtube]0pP-pKviQgQ[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Joris vd Hurk

    Joris vd Hurk

    Lid geworden:
    11 okt 2011
    Berichten:
    672
    Locatie:
    boekel (noord brabant)
    Cool zwevertje! Vliegt erg mooi :)

    Hoe heb je die extra ribben eigenlijk gemaakt?, heb je daar mischien nog templates oid van?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  3. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    De ribben zijn gesneden in depron volgens de curve die op het plan staat waar de vleugel in de romp ingebouwd is. En dan voor iedere rib een beetje kleiner en minder hoog. Dus een profiel ter plaatse uitgevonden :rolling:

    Het maakt allemaal niet zoveel uit eigenlijk, als het maar zweeft :)
     
  4. redbird300

    redbird300

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    95
    Locatie:
    België
    Schitterend Dries, en mooi geschreven verslag ook ! :thumbsup:
    Komt me trouwens heel bekend voor. ;)
     
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Haha, thanks Raf (stond ook in Winglet trouwens).
    En het vliegt met 1/500e vermogen van een nijdige TDR!
     
  6. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Mijne vliegt inmiddels ook :yes:
    Ik heb de spanwijdte iets vergroot, en ook "steunribben" op de vleugel geplaatst.
    Heb er "ïnsteekvleugels" van gemaakt, met een stalen vleugelverbinder van wel 2mm dik.....
    Kan nog wel wat finetuning gebruiken, maar vliegt toch alleszins aardig.
    https://www.facebook.com/1650925011837335/videos/1804461393150362/
     

Deel Deze Pagina