laad- en ontlaadstroom nicad 1,2v 800mah?

• Topicstarter Topicstarter Renzie
  • Startdatum Startdatum
R

Renzie

Guest
Beste forumleden,

Allereerst een kleine voorstelling van mezelf: Ben modelbouw fan sinds 1995 en dit in categorie varende boten. Heb 3 modelletjes waaronder: sleepboot Evenline (urs) model zoals smit nederland, euroschip (1m75x30cm), sleepboot banckaert.

Ik ben afgelopen zaterdag naar de modelbouwbeurs in Goes geweest en het wa de moeite!!! Hier in België vind je nauwelijks nog beurzen en ze zijn zeker niet te vergelijken met Goes.
Ik heb daar een Swallow AC/DC EQ charger gekocht en dat lijkt me een zeer handig ladertje.
Ik weet dat dit onderwerp al verschillende keren is behandeld maar ik vind mijn antwoord niet echt terug in de afgelopen topics.

graag had ik antwoordt het volgende:
1:wat is nu de ideale ontlaadstroom voor zo'n 1,2V 800mah nicad batterijtje en blijkbaar moet ik ook de ontlaadspanning ingeven maar hoeveel?
(batterijen zitten soms in een blokje zodat het 4,8 of 9,6V wordt)

2: Wat is dan de goede laadstroom?

3: ik gebruik ze soms enkele maanden niet maar heb gelezen dat ze best op 80% van hun capaciteit worden bewaard. Kan dit niet instellen op lader of heb ik dit alles mis.

bedankt voor julie hulp.;)

Tja, hier valt een en ander over te zeggen. Mogelijk biedt de zoekfunctie uitkomst....

Een lader met automatische afslag als batterijen vol is het mooiste omdat je er geen omkijken naar hebt. Wel heeft nicad meer onderhoud nodig. Geen idee of je zoals Lipo's speciale electronica nodig hebt?

tja, ik heb gisteren alle 129 pagina's van het sub-topic accu &laadtechniek doorbladerd maar ik kan niet echt specifiek vinden hoeveel mah er bij ontladen & laden moet worden gestoken.
Wat ik las in oud topic dat je gemakkelijk 1A mag steken op nicad batterij 1,2V 1200mah, maar hoeveel ik nu moet laden om ze gunstig te bewaren is me een raadsel.

hopelijk kunnen jullie helpen.

De 80% regel voor bewaren, geldt alleen voor lipo's.

Als het goed is, geeft je fabrikant op wat goede waardes zijn voor jouw accu (laden/ontladen). Als je wilt snelladen is 1C (dus in dit geval 800mAh) een mooie waarde, ontladen hetzelfde.

De spanning die je moet ingeven, zal een afslagspanning zijn voor ontladen.

bedankt voor je antwoord!
Die afslagspanning is dus 0,85v per cel zoals ik in faqs heb gelezen en 0,90v:cel voor nimah. Dus moet ik eigenlijk gewoon aantal cellen x min voltage doen en dat instellen in de lader.

Nog een klein vraagje, ik las ook in faqs laadtechniek dat de delta piek voor nicad 15mVolt bedraagt dit tot tegenstelling wat in de lader was geprogrammeerd en wat er op de users guide stond 3mVolt delta peak. Wat is juist?

5mvolt voor Nimah is toch juist hoop ik.

Beste Renzie, de kopmannen laten je een beetje zakken...Waar gaat het over? :rolleyes:

tja, ik heb gisteren alle 129 pagina's van het sub-topic accu &laadtechniek doorbladerd maar ik kan niet echt specifiek vinden hoeveel mah er bij ontladen & laden moet worden gestoken.
Wat ik las in oud topic dat je gemakkelijk 1A mag steken op nicad batterij 1,2V 1200mah, maar hoeveel ik nu moet laden om ze gunstig te bewaren is me een raadsel.

hopelijk kunnen jullie helpen.

Kopmannen?

Renzie, lees deze even door, daar staat echt alles in wat je wilt weten:
delta-peak-laders
Bij andere laders moet je zelf het aantal milliVolts instellen. Ook hier is de instelling weer afhankelijk van het accutype en van het merk, dus ook hier geven we wat richtwaarden.
Bij NiMH-accu's beginnen met 5 mV per cel. Bij NiCd-accu's beginnen met 15 mV per cel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor wat betreft NiCad cellen kan ik je vanuit mijn ervaring meegeven dat ik ze volledig leeg bewaar. Ik heb zelf nog ongeveer 12 jaar oude accupakketten van 7.2V 2000mah waar ik gewoon een weerstandje van 5 Watt 3,3 Ohm op zet. De accu presteren na al die jaren nog prima en ontlopen de waarden niet veel van moment van aankoop.

Terug in die tijd was dat volledig normaal en dé manier om je NiCads te onderhouden. NiCads mogen nagenoeg tot 0 Volt worden getrokken. Ik heb het in mijn geval over sub-c cellen, maar ik neem aan dat dit voor elke afmeting NiCad opgaat.
NiCad heeft eigenlijk geen onderhoud nodig, behalve bovengenoemde handeling.

Laatst bewerkt:
Back