laad en ontlaadt stroom

• Topicstarter Topicstarter crash_test_dummy
  • Startdatum Startdatum
C

crash_test_dummy

Guest
Ik ben sinds vandaag weer begonnen met rc cars en heb een nieuwe accu lader en accu packs aangeschaft de lader is een Robbe Power peak b6 EQ-BID.

r8561.jpg

maar nu wil mijn zender en ontvanger accu's die ik nog heb ook hier mee gaan laden , de stekkers die bijgeleverd zijn passen op mijn futaba systeem maar moet ik hem nu automatisch laten laden of kan ik hem het beste handmatig instellen??

plus en min

Als dat zo.n ronde is met het gat in het midden
Moet je wel even uitkijk wat plus en min is
De buitenkant wil bij sommige apparaten ook wel eens de plus zijn en ook andersom:confused: :confused:
mvg
Frederik:D:D

bedankt voor de tip, mijn zenders zijn allemaal robbe futaba dus ik ga er vanuit dat robbe de goede stekker meegeleverd heeft met de lader

Robbe / futaba is de plus aan de binnenkant, zoals min of meer gebruikelijk is met deze type bus stekkers.

Graupner, heeft het net andersom! Plus aan de buitenkant, en min in het midden.

En anders herkent de lader als het goed is dat de boel verkeerd aangesloten is en zal dan gaan piepen ;)

Wat het laden betreft zou ik automatisch kiezen , is lekker makkelijk ;)

Mocht je voor zelf instellen kiezen kun je zenders het beste laden op minimaal 0,5x de capaciteit van de gebruikte batterijen. Anders wordt de afslag waarschijnlijk niet goed herkent en zal je de batterijen overladen.

Ik zou niet zo maar voor automatisch kiezen.
Dat kan voor een simpel zenderpakket te hoog zijn.
In ieder geval de laadstroom controleren als je hem op auto zet.
Ton

bedankt voor de info helitony, ik ga zeker even kijken wat er op de zenderpaketten staat, alleen heb ik een ontvanger pakket van 4 cellen waar niets op staat, gezien de leeftijd zal het wel nicd moeten zijn die ben ik nu op automatisch aan he tproberen.

Automatisch laden heb ik nog nooit een probleem mee gehad op de Infintiy 3 , je kunt zelfs een beetje zien hoe je batterijen er aan toe zijn aan de hand van de laadstroom....

Zodra die heel laag blijft (0,1A) in de automatische stand zijn je batterijen eigenlijk toe aan vervanging....

Automatisch laden van zenderaccu's is meestal niet mogelijk. Dit komt door een beveiligingsdiode die in het laadcircuit van de zender is opgenomen. Die zorgt er voor dat de lader de accu niet "ziet".

Om toch te kunnen laden moet die diode worden overbrugd. Omdat de beveiliginsdiode er niet voor niets zit, is dat niet aan te bevelen.

Door een te hoge laadstroom, of een kortsluiting via de laadkabels kan je zender ernstig beschadigd worden. Kwetsbare printsporen van het laadcircuit kunnen gemakkelijk doorbranden.

Zenderaccu's kan je het beste laden met een gewone langzaamlader.

Back