Laad en vliegtijd Normaal??!

• Topicstarter Topicstarter twinnerowner
  • Startdatum Startdatum
T

twinnerowner

Guest
Ik heb pas een x twin vliegtuigje gekregen.
in het boekje staat dat als je 30 min laadt dat je er 10 min mee kunt vliegen.
ik 30 min laden hij houd amper 5 min vol.
Is dit normaal?
:?

De aangegeven tijden zijn meestal praktisch niet haalbaar. Dit is dan wss ook gemeten wnr je de motor juist zo veel gebruikt om het toestel net niet de grond in te laten gaan. Zoveelmogelijk motor afzetten dus.
Ik denk niet dat je u daar zorgen om hoeft te maken dat daar iets mis mee is.

Ik kan meestal wel tussen 10 en 12min. in de lucht blijven, maar inderdaad niet als je continu volgas vliegt, ik geef gemiddeld niet meer dan halfgas, dan vliegt ie nog steeds prima.

Je zegt dat je 30min. geladen hebt? Maar was daarna wel het rode ledje uit, dat geeft aan dat de lipo volgeladen is.
Als nl. de zenderaccu's bijna leeg zijn, gaat dat ledje niet uit en wordt de lipo niet goed geladen :cry:

Hmm ja denk dat jullie gelijk hebben.
maar het had blijkbaar ook te maken dat mn accu nieuw was.
want vlak de dag erna heb ik nog paar keer geladen en gevlogen en hij bleef aanzienlijk langer in de lucht.
volgens mij moet de nieuwe accu paar keer leeg en vollopen om zijn volledige capaciteit te bereiken.
wat denken jullie hiervan?

Dat vind ik nu wel vreemd, ik dacht dat lipo's altijd in een uur moesten geladen worden...

Die x-twin lipo's worden gewoon met 2c of meer geladen. Ze gaan er voor het gemak al maar van uit dat de lipo het vliegtuig overleeft. Of dat natuurlijk het hele toestelletje met lipo de blauwe hemel in verdwijnt na door de wind te zijn opgepakt :P

ah dus ze gaan ervan uit dat het vliegtuig eerder stuk zal gaan als de accu?
maar wat als dit niet het geval is want ik vlieg altijd op een grote open veld en zelfs met veel wind krijg ik hem op de grond.
enig idee hoe lang de lipo zal leven??

De xtwin vliegt op 1 lipocel, hier de gegevens:

FULLRIVER FR452026P
Capaciteit: 130 mAh
Afmetingen: 4.5x20x26 mm
Gewicht: 3.8 gram
Max discharge: 6C (continue) 10C (surge)

Hij wordt inderdaad met 2C in een half uurtje volgeladen, blijkbaar geen probleem voor deze lipo. Ik heb 3 xtwins, de oudste is iets meer dan een jaar oud, heeft naar schatting 50 vluchtjes gemaakt en vliegt nog steeds prima, niet slechter dan de andere twee die minder gevlogen hebben :wink:

hmm dit bewijst dus dat ze lekker lang meegaan.
dat is wel gerusstellend.
ik heb pas weer eentje gekocht en deze vliegt bijna 2x langer als die andere.

nog een andere vraag: ik heb een andere x twin die ik niet gebruik.
ik ben van plan de lipo van deze x twin te bewaren als reserve voor het geval da de lipo van mijn andere x twin niet meer werkt.
zal de kwaliteit van deze lipo afnemen als ik het bewaar zonder te gebruiken?

Hij zal er niet beter van worden, waarom gebruik je die tweede xtwin niet gewoon?
Ik heb er drie, erg gemakkelijk, kun je steeds 3 vluchtjes achter elkaar maken zonder te laden :lol:
Een lipo een jaartje opslaan zal wel lukken. Het is beter om hem niet helemaal volgeladen weg te leggen, 70% vol schijnt het beste te zijn.
Ik zou zeggen, eerst leegvliegen en dan 15 tot 20 minuten opladen met de xtwin zender, dan zit je aardig in de buurt.
Het is wel te hopen dat er niet nog een heel klein ruststroompje in de xtwin loopt, dan kan de lipo toch nog na een tijdje leeggelopen zijn en dat is funest, dan is ie overleden :cry: Dus als je echt zeker wil zijn moet je de xtwin opereren en de lipo loskoppelenvan de elektronika.

Misschien is er iemand die weet of de schakelaar in de xtwin echt de lipo afschakelt van alle elektronika?

ik gebruik de 2e niet omdat de staart ervan kapot is gegaan en hij was nogal beschadigd van buiten door de kinderen die hem hadden gevonden.

en ik wil graag dat ik 1 goeie x twin heb die lang meegaat.
maar ik zal hem leeg laten lopen en dan 15 min opladen.
ik zal dan de kabel van de lipo doorknippen van de rest van de electronica.

bedankt voor de tip! :D

Het beste is inderdaad om de lipo er even uit te halen en hem te laden tot 3.6 volt. Als je kabels gaat doorknippen zorg dan wel dat je 1 kabel per keer doorknipt en doe een krimpkousje om het uiteinde ;) Sluiting is ook funest voor je lipo's.

Krimpkous:
krimpkous.gif

Of je doet gewoon een plakbandje om de uiteindes, voorkom in ieder geval dat je sluiting kan maken.

ah ik snap het het idee is om ervoor te zorgen dat de 2 draadjes erlkaar niet aanraken.
oke dankje dit zal ik doen

Back