Laadkoffer 3.0

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Tf-zuid, 4 mei 2014.

  1. Tf-zuid

    Tf-zuid

    Lid geworden:
    24 aug 2011
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Dieverbrug
    Ik ben mijn plan mijn bouwverslag hier te gaan schrijven over mijn laadkoffer.

    Het is mijn 3e laadkoffer die ik ga bouwen.
    Deze ga ik bouwen met alles plus en minpunten die ik met mijn vorige laadkoffers tegen kwam.

    Aller eerst wordt het een koffer die gemaakt is met genoeg Lipo ruimte. Ik heb me altijd geërgerd aan de Lipo ruimte. I know dan iets wat compact en klein is. Dus weinig ruimte voor je Lipos ergens te leggen. Ik heb 4x 5000 packs en 4x 3300 packs. Deze nemen gewoon veel plek in.

    Ook ga ik deze koffer bouwen met in me achterhoofd:
    Het oog wil ook wat!
    Al mijn koffers waren snel, eenvoudig en allemaal geïmproviseerd. Ik ben al een dikke maand bezig met meten, kijken, lezen, vragen. Dus verwacht ik van mezelf dat ik het wat moois van ga maken.

    Zoals gezegd alles opgemeten:
    Breedte Lipos en lader
    [​IMG]
    Lengte Deck lipos
    [​IMG]

    Dit zijn de doorslag gevende maten voor de volgende koffer die ik 2e hands op de kop heb kunnen tikken:
    De Nanuk 940.
    [​IMG]
    Een koffer met military grade. Stevig, duurzaam en belangrijkste: ruimte!

    Mijn laadsetup is:
    Junsi Icharger 4010 Duo
    Efuel 1200w 50a regelbare spanning tot 24V.
    3st ventilatoren. 2 tbv voeding: in uitblaas. 1 tbv lader: uitblaas.

    Uit oogpunt van details zal dit een langdurig project gaan worden, en hoop ik dat ik tijdens de bouw niet vergeet foto's te maken.

    Mvg Nigel

    Ps: hoop dat dit de juiste plek is voor een bouwverslag over een laadkoffer. Anders is verplaatsen naar een juiste topic nodig.
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2014
  2. ronald123456789

    ronald123456789

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    124
    Locatie:
    groningen
    ik ga dit volgen top
     
  3. Tf-zuid

    Tf-zuid

    Lid geworden:
    24 aug 2011
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Dieverbrug
    Bijna is de Koffer binnen. Ik verwacht hem ieder moment ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  4. Tf-zuid

    Tf-zuid

    Lid geworden:
    24 aug 2011
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Dieverbrug
    Vanavond een beginnetje gemaakt. Ik heb er een deksel in gemaakt met een piano scharnier.
    Het viel niet mee, de mdf plaat heb ik 2x opnieuw moeten Vanwege andere ideeën en een rekenfout.
    [​IMG]

    [​IMG]
    Het gat heb ik gemaakt om zo de deksel te openen.

    De volgende stap is een onderdak aan de deksel maken. Deze bak draait mee met de mdf plaat. Daartussen komt de lader en de voeding, en overige elektronica.

    Hiervoor moet ik aan de bovenkant gaten maken voor de bediening van de lader.
    [​IMG]

    De voeding heeft ook nog een display. Ik ben er nog niet over uit of ik dit display door de deksel wil laten zien. Wil op die plaat me Lipos leggen die worden geladen.

    Onder de voeding en lader en elektronica is nog een loze ruimte, ik hoop deze ruimte te gaan benutten om me Lipos zo mee te nemen.

    Mdf deksel is 4mm.
    De bodemplaat met zijkanten (elektronica bak) wordt van 8mm.

    Daarna ga ik kijken, hoe ik de ventilatie ga regelen...

    Mvg Nigel
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  5. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ik weet niet hoe warm jou voeding + lader word tijdens laden, maar hou er rekening mee dat mdf wat dat betreft heel "droog" materiaal is.
    Wat ik een beetje begrijp uit je verhaal is dat de lader / voeding in een soort 'bak' onder de mdf plaat wil maken?

    Zorg in ieder geval voor goede ventilatie.

    Ik heb 't op aluminium geplaatst.. voordeel: warmte geleidend, nadeel: stroom geleidend.. dus even opletten dat "open" polen er niet samen tegenaan komen. ( spreekt uit ervaring )


    Succes, ben benieuwd naar 't resultaat.

    [​IMG]
     
  6. Tf-zuid

    Tf-zuid

    Lid geworden:
    24 aug 2011
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Dieverbrug
    Klopt inderdaad Sven.
    Vandaar dat ik bewust koos voor MDF. Ik heb nog 2 ventilatoren liggen die een rond gat 76 kunnen hebben maar weet nog niet waar ik die moet plaatsen. Dat zoek ik als laatste uit als ik weet hoe de opstelling goed en stevig hangt in die soort bak.
    Gaten aan de boven kant zou nog kunnen. Maar zou dit niet willen omdat ik de Koffer ook gekozen heb op de ruimte waar de lipo's tijdens laden kunnen leggen.

    Mvg Nigel
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  7. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ik heb er ook een fan in zitten op 12v 0,37A.
    Deze trekt bij mij de warme lucht onder uit de koffer waar de voedingen zitten op aluminium. En aan de achterkant heb ik een inlaat rooster voor lucht.

    Werkt bij mij prima, dus misschien zou je aan 1 genoeg hebben. Afhankelijk van de constructie.
     
  8. Tf-zuid

    Tf-zuid

    Lid geworden:
    24 aug 2011
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Dieverbrug
    Vanavond weer even 2 uurtjes kunnen werken aan de Koffer.

    De onderbak die aan de deksel komt is gemaakt. De hoogte is minimaal. 1mm speling. De Efuel is het hoogst. [​IMG]

    De deksel (het lipodeck) Heb ik nu een kwartslag gedraaid, puur om de hoogte/speling te laten zien.


    Ik wil proberen de linker of rechterkant open te houden voor ventilatie.
    [​IMG]

    Dit wordt de opstelling.

    Mvg Nigel
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  9. Tf-zuid

    Tf-zuid

    Lid geworden:
    24 aug 2011
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Dieverbrug
    De uitlaten van de lader, daar komen roosters achterin de Koffer.
    Waar ik nog niet over uit
    ben..
    Ik heb fans van 8 bij 8cm.
    1. Zou 1 genoeg zijn, die de lucht uit blaast.
    2. Moet ik die fan(S) alleen op de voeding mikken, of in het midden voor zowel lader als voeding.
    3. Moet ik 1 fan bijv. Links boven doen, en de andere fan rechts onderin?

    Wie heeft hier een goed argument voor, welke de beste oplossing biedt.

    Alvast bedankt
    Mvg Nigel
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  10. frankvs

    frankvs

    Lid geworden:
    29 aug 2013
    Berichten:
    108
    Als ik de laatste foto hier boven bekijk zou mijn persoonlijke voorkeur het volgende zijn.

    Links 2x fans recht tegen over voeding en lader

    Rechts een zo groot mogelijk rooster met voldoende doorlaat.

    Wat je daarmee krijgt is. Dat koele lucht vanuit links over de lader en voeding blaast en door de volledige kist. De warme lucht kan zodoende door 1x naar buiten met de warme lucht stroom mee.

    8x8 fans zou ik eerst testen wat de lucht verplaatsing is in de kist gesloten zoals hij gebruikt gaat worden. Kan zijn dat je naar 2x 10x10 moet kijken of 3x 8x8. Zorg wel voor voldoende lucht verplaatsing. Liever te veel dan te weinig.

    Met lucht uitlaat zou ik net iets grote maken dan de fans aan kan. Zo weet je zeker dat er nooit daar een luchtblokkade optreed.
     
  11. Tf-zuid

    Tf-zuid

    Lid geworden:
    24 aug 2011
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Dieverbrug
    Dankje Frank voor je respons!

    Mm testen alleen lastig. Ik wil natuurlijk geen onnodige gaten zagen in me Koffer. En die fans heb ik leggen, die roosters heb Ik er 2 van...

    Zou het dan nodig zijn om de uitlaten van de lader door de Koffer te zagen? Zouden die 1e fan op de lader gericht het niet aan kunnen?

    Dus eigenlijk. Links 2 fans. Rechts 3 roosters. Allemaal de maat 9 bij 9 cm.?

    Mvg Nigel
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  12. frankvs

    frankvs

    Lid geworden:
    29 aug 2013
    Berichten:
    108
    Dat zou wel kunnen. Dan heb je tenminste meer uit dan in laad. Die 3 zal ik in mijn optiek er wel in zetten. Baad het niet schaad het niet. Je lucht verplaatsing moet je sowieso op orde hebben als je er na 10x niet meer na wil omkijken.

    Ik zou dan de 2 fans links zo zetten, dat "mocht" 2 niet de warme lucht voldoende afvoeren er een derde bij kunt zetten.

    Zo hoef je de lader niet half in zijkant te monteren. Maar nu kun je ze rond om vrij zetten.

    Let op!!!!
    Zo heb ik de laad en voeding deel in ogen straks bij mij. Dus in praktijk geen garantie, maar in theorie moet het werken en afdoende zijn. Dit ook buiten bescheuwing gelaten ik niet weet hoeveel warmte de 2 produceren bij vol aan de bak.
     
  13. Tf-zuid

    Tf-zuid

    Lid geworden:
    24 aug 2011
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Dieverbrug
    Klopt frank. Thx voor de tips en het meedenken!
    ik wil ze zo gaan zetten dat er een 3e bij kan. Maar verwacht niet dat dit nodig gaat zijn. 2 fans van 9 bij 9 cm moeten wel een hoop lucht in gaan brengen..

    En in noodzaak maak ik nog wat kleine ventilatie gaatjes in het dek. Maar dit doe ik het laatste. Het liefst zie ik het dek als 1 hele plaat geheel besteedt aan het plaatsen van de lipo's.

    Ook ga ik de connectoren (mpjets) in het dek maken om gemakkelijk aan te sluiten. De connectoren moet ik altijd met 2 handen per connector in elkaar drukken. Ik wil de connectoren zo maken at ik ze bijv een cm of 5 uit het dek kan trekken voor gemakkelijk aansluiten. Het zal gaan om 4x + en 4x - connectoren. Dit dubbel uitgevoerd per poort van de icharger

    Dit zelfde geldt voor de balancer kabels. Onder het dek las ik alles aan elkaar. Ik ben er nog niet helemaal over uit hoe ik de balancer kabels door het dek heen ga maken. 6 kleine gaatjes met de draadjes afzonderlijk door een gat, of 1 sleuf waar de afgeknipte kant door heen kan. Het zal gaan om 4x een jst connector 6S. Dit dubbel uitgevoerd per poort van de icharger

    Mvg Nigel
     
  14. frankvs

    frankvs

    Lid geworden:
    29 aug 2013
    Berichten:
    108
    2x 9x9 fans moeten idd voldoende zijn. Extra lucht gaten in boven plaat ging ik niet doen. Dar stoort op je lucht stroming onder je plaat. Dit omdat je meerdere uit gangen krijgt dan. Ik zou het echt bij 2 gaten houden. 1 voor boven plaat er uit te halen. Die andere voor je kabels na boven te brengen.

    Ik zou daar een zo minimaal sleuf maken met net voldoende speling. Dit geheel van die soort kwasten in maken of van die borstels. Dat houd je lucht stroom van onder deels tegen.

    Ik zou de gaten zo veel mogelijk links maken omdat daar ook je fans zitten want rechts krijg je warme lucht na boven drukt dat moet je niet willen denk ik. Wat ook voordeel is van je kabels na links weg werken inder de plaat is: dat je dan koele lucht over je kabels gaan dus ook weer koeling op je kabels.

    Hoor graag je reactie weer en hoop dat ik je aardig de richting in kan drukken.
     
  15. Tf-zuid

    Tf-zuid

    Lid geworden:
    24 aug 2011
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Dieverbrug
    Alle gaten in het dek hou ik minimaal. Door het de heen komen aan beide kanten. 4 complete aansluitingen. Hiervoor ga ik de Koffer maken. Een schoon dek met weinig draden. Hier wordt ik nu namelijk beetje gek van. Geen overzicht.

    Er zullen weinig openingen zijn.
    De connectors op het dek krimp ik met een dikwandig krimpkous. Zodat de connector niet naar beneden valt. En zo wordt het gat weer afgesloten.

    Ik hoop volgende week weer aan de slag te gaan met de laadkoffer.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  16. Tf-zuid

    Tf-zuid

    Lid geworden:
    24 aug 2011
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Dieverbrug
    Zo, het heeft even geduurd, de studie had even voorrang.

    Ik ben van plan weer verder te gaan. Tussendoor nog wel een hoop verhalen en ervaringen gelezen. Ik ben van plan:
    In het onderdek 2 zekering houder te plaatsen met ieder 6 steek zekeringen van 30a. Dit om eventuele kortsluiting voor te zijn..
    Over de ventilatie. Ik heb nog geen plekken kunnen /durven te bepalen. Dit doe ik denk ik later als ik de lader bediening ende connectoren met balance kabels heb zitten. Dan kan ik zien wat ik nog over heb op het dek aan ruimte
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015

Deel Deze Pagina