Laadkoffer zelfbouwprojekt nr. 2

Dit was mijn eerste projekt; laadkoffer-zelfbouwprojekt

Inmiddels toe aan een betere set ivm het gaan gebruiken van 4S LiPo's in mijn FG MonsterBeetle Pro XL Brushless :D

Een mooie handige koffer gevonden bij Gamma, staand model dus alles blijft altijd horizontaal.
dsc9562.jpg

Plaatje MDF pas gemaakt met twee beugels voor het in en uithalen van de montageplaat.
dsc9563e.jpg

In de onderbak een tussenschot gemaakt waarop de montageplaat ook rust zodat deze niet doorzakt.
In de onderbak komt een servervoeding dus in het tussenschot moet ik nog een sparing maken voor de voeding.
De zwarte strippen aan de zijkanten zaten er al in aangezien er eigenlijk een bakje in lag voor gereedschappen, das mooi want dan hoef ik die alvast niet meer te maken ;)
dsc9564s.jpg

Alles gespoten in Gun Metal grey :mrgreen:

En natuurlijke wat eigenbelang :mrgreen:
dsc9566y.jpg

Aan beide zijden een ventilator rooster met filter gemonteerd met aan de linkerkant de 230 Volt aansluiting en de drie standenschakelaar.
dsc9567z.jpg

dsc9568s.jpg

Dit is de voeding die ik ga gebruiken, 12 Volt bij 42 Ampere betekend, 504 Watt continue.
dsc9587g.jpg

dsc9588z.jpg

Om een servervoeding te kunnen gebruiken moesten er pinnen doorverbonden worden, er moest een verbinding gemaakt worden tussen de derde pin gezien van links op de bovenste rij en de korte pin linksonder. Hierdoor word de voeding geschakeld en gaat de fan meteen mee draaien als de spanning aanwezig is en optoeren met de belasting wanneer deze toeneemt.
dsc9591p.jpg

dsc9589k.jpg

Om de voeding te borgen heb ik twee alu T-profielen onder de voeding gelegd, dit zorgt er tevens voor dan de voeding op binnenkant van de profielen rust en daardoor iets van de plastic ondergrond af komt, beter voor de temperatuur dissipatie.
Tweezijdig klitteband onder de profielen door gedaan zodat de voeding op zijn plek blijft liggen.
dsc9595g.jpg

Er passen over de secundaire zijde van de voeding precies AMP klemmen. De beide rode draden komen later aan elkaar en dat geld ook voor beide zwarte draden. Dit doe ik op de plaats waar alle bedrading straks bij elkaar komt.
dsc9584r.jpg

Aan de primaire zijde van de voeding de 230 Volt contra chassisdeel uit de behuizing gehaald en de bedrading rechtstreeks met AMP klemmen op de printplaat gezet, hierdoor kan de bedrading (netjes in kous) strak uit de behuizing komen.
dsc9585.jpg

De Volt display, ditmaal met blauwe aanduiding ingebouwd aan de voorkant van de koffer zodat dit goed zichtbaar is op afstand. Het ventilatorrooster zit precies voor de ventilator in de voeding. Deze ventilator is fluisterstil en je voelt de lucht ingezogen worden aan de rechterkant van de koffer en uitgeblazen worden aan de linkerkant van de koffer.
dsc9569o.jpg

Geeft netjes 11.4 Volt aan (3s LiPo).
dsc9577b.jpg

De 12 Volt voedingsaansluitingen ingebouwd.
dsc9718i.jpg

De lader met twee zelfgemaakt beugeltjes vastgemaakt en de bedrading door de montageplaat gevoerd.
dsc9719d.jpg

En het totaaloverzicht.
dsc9721b.jpg

De lader is een Turnigy 200Watt duo met temperatuursensor en een USB poort. Deze USB kan ik bv gebruiken als lader voor de Smartphone ;)
dsc9664.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had et al op een andere site gezegd, maar nogmaals: zeer netjes gebouwd :)

Compli's

Niet besteld, via een vriend die ICT'er is, had er wat gesloopt ;)

Dezelfde voeding staat hier ook te koop overigens ;)

Nice!, inspiratie voor mij .....

:thumbsup:

Toch een vraagje mbt de voltmeter , deze meet het voltage van .....?(interne voeding, 12 volt externe aansluiting ?)

Die meet de spanning vanaf de voeding 230 naar 12 Volt (stand 1 op de schakelaar) en de 12 Volt voeding indien je een accu zou gebruiken (srand 2 op de schakelaar).

Netjes! Mooi gemaakt! Clien/koeling/ kan niks anders zeggen als top!

Maar ik ben nieuwsgierig naar het idee om de spanning te meten.. Deze zal toch nooit want anders aangeven als 11~12V. Wat is hier de meerwaarde aan om dit te weten.

Het is toch intressant hoeveel ampere de voeding trekt i.p.v. de spanning?

EDIT: je leest je lipo spanning dus af:-) te vlug gelezen door mij..
Maar is het ook niet interessant om te weten wat de voeding trekt?

Laatst bewerkt:
Die LiPo spanning was even een test ;)

Hij leest de beide voedingsspanningen af, niet interessant eigenlijk maar is meer om de looks :thumbsup:

Haha Nice, zeker voor de looks is het en pluspunt!

Ik ben zelf ook met me 2e laadkoffer project bezig, vandaag mij vraag..
Ik zoek nog steeds een display waar je amperes me af kan lezen..

Back