Laadkoffer zelfbouwprojekt

Ok, na getipt te zijn elders op dit forum ( lipo-laad-koffer-gemaakt ) heb ik nu zelf een laadkoffer gemaakt. Het idee is om een kleine handzame koffer te hebben waar 4 LiPo's in kunnen (transport) en waarvan ik er 1 kan laden terwijl de anderen in gebruik zijn in mijn HPI Savage Flux XL (heeft twee battery tray's). Alle vier de LiPo's zijn Turnigy 2s 5000 mAh.

Op de foto's is een enkelvoudige Hyperion lader (6 Ampere) 0606i te zien maar deze word vervangen door een duo-lader. De duo-lader zal een 10 Ampere per uitgang worden, deze zal ik dus nooit met de ingebouwde voeding maximaal kunnen gebruiken maar wanneer ik thuis laadt is dat ook geen probleem.

De schakelaar aan de zijkant is om te kunnen kiezen tussen stand 0 "uit", stand 1 is laden vanuit de ingebouwde AC/DC voeding (zie netsteker voorzijde) en stand 2 is laden vanuit een externe 12 Volt voeding (zie bananenstekers onder de netsteker aan de voorzijde).

De ingebouwde voeding is een cloon van een Meanwell (via www.elektronicagoedkoop.nl ) en is 12 Volt 150 Watt. Geen ruime voeding ik weet het maar een bewuste keuze, ook in verband met het feit dat deze voeding exact past in mijn koffer. Laden "op het veld" doe ik nooit en bij thuis heb ik toch geen haast.

Enkele houten MDF schotten er in gelijmd om de accu's strak op hun plaats te houden.

De bodemplaat van de lader is aluminium welke door het drukken in de twee voorste hoeken open gaat, deze heten latch sluitingen.
Gewoon metaal dus die plaat, aangezien de afwerking van alle spanningvoerende contacten en de doorvoeringen degelijk is ben ik niet gaan prutsen met hout, trespa of enig ander "niet geleidend" materiaal. Alu staat ook mooier vind ik zelf. Twee kleine scharniertjes bevestigd waardoor de plaat makkelijk geopend kan worden. Als de deksel open staat kan middels een stukje klitteband de plaat in de geopende stand geborgd worden.

Verder twee grote M20 rubberen warteldoorvoeringen geplaats voor de voeding naar de lader(s).
Om deze plaat netjes in de koffer te laten liggen heb ik twee alu l-profieltjes aan de voor- en achterzijde van de koffer gemonteerd, netjes met imbusboutjes M4 en kraagringetjes om het af te werken.

En nu de foto's;
dsc8464.jpg

dsc8465c.jpg

Edit; heb de B6 vervangen voor de Hyperion 0606i, iets meer laadstroom.
dsc8472w.jpg

dsc8466l.jpg

dsc8467d.jpg

dsc8468.jpg

dsc8469a.jpg

dsc8481.jpg

dsc8493.jpg

dsc8494k.jpg

dsc8495.jpg

dsc8497.jpg

dsc8506z.jpg

Al met al een goedkope en simpele oplossing in een kleine behuizing. De voeding behoeft overigens geen geforceerde koeling middels een fan of iets dergelijks maar er is ruimte om eventueel een fan in te bouwen mocht het nodig blijken.

EDIT; uiteindelijk niet een goedkoop en simpel geworden, zeker niet duur maar gezien alle extra's wel duurder dan strikt noodzakelijk, maar ach, tis een hobby he ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Das hast du ja ganz schön gemacht :) Ik heb ook een alu koffertje ervoor.. Maar dan gewoon met lader-kabels-lipo's der los ingeflikkerd :$...

Eerst wat fliegtuigen afbouwen! Maar this is a nice project :)

Inmiddels toch even de Imax B6 vervangen voor de Hyperion 0606i. Kan ik iets rapper laden. 6 Ampere ipv 5 Ampere. Zal straks even een foto posten.

Morgen nog even banaanstekers maken aan de accukabel, accupoolklemmen zitten daar al op maar nog geen banaanstekers.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wauw, Manta!!!

Ik wil ook wel zo'n ding hebben, dan kan ik mijn 4s Lipo's ook wat sneller laden, duurt een eeuwigheid met de 50watt lader die ik nu heb :p

@Rolf, deze setup laadt ook niet vlot hoor, de lader is maar 6 Ampere, dus iets meer dan 1c laden. Bij een LiPo van 5000 mAh is dat nog steeds een uur laden per Lipo.

De ingebouwde voeding is ook "maar" 150 Watt bij 12 Volt. Dus 12,5 Ampere ter beschikking als laadstroom. De lader is nu de beperking zeg maar.

tja, ik zou er persoonlijk 2 150 watt laders in leggen. Probleem is dat het met mijn lader en de 4s accus eerder richting de 1,5 uur toe gaat

Kijk die voeding is bedoelt voor thuis laden en dan heb je geen "haast". In het veld heb ik ook nooit een aggregaat mee (behalve vorige week bij de Rova meet ;) ).

Ik zou ik dus in het veld de accu van de 1:1 kunnen gebruiken en heb dan dus veel meer laadcapaciteit tot de beschikking. Morgen maar de bananestekers aan de accusnoeren maken.
Zou ik dan een lader van 10 Ampere (duo) per uitgang kopen dan blaas is die LiPo's van 5000 mAh zo vol.

Maar dit is een lowbudget oplossing met een voeding die in deze koffer pas en dat is die 150 Watt voeding. De zwaardere voeding is net wat "langer" waardoor die dus niet past. Zou ik een grotere koffer nemen en ook een grotere voeding dan worden de kosten ook een stuk hoger.

Laatst bewerkt:
tja, jij gebruikt 2x 2s in serie toch, de 2s accus van de Slashes zijn met de 50watt lader ook geen probleem maar als ik de 4s accus van de Ve8 met 1c zou willen laden dan heb ik een lader van 66,6watt nodig. Niet dat ik de 4s'sen nu op moet laden want mijn ESC is toch kaput! Kortom, lijkt mij gewoon vetter om de 4s accus ook volt te kunnen klappen :p

Volgens mij moet je niet 3,7 Volt rekenen met laden maar 4,2 Volt per cel. Dus bij 4s is dat 4x4,2=16,8.
P=UxI dus P=16,8x4,5=75,6 Watt. Dat is dan laden met 1c idd. 2c zou al een heel stuk prettiger zijn ;)

ik was idd van 3.7v uitgegaan!
Maar je hebt echt een mooi koffer gemaakt hoor, Het enige wat ik zou veranderen is die traanplaat vervangen door plexiglas en dan een paar blingbling blauwe LEDs erin :D

Haha ik ben gek op HP blauw en kwam er vandaag achter dat het display van de Hyperion blauw is :)

Maar geen plexiplaat en geen LED's in deze koffer, straks stel je nog voor om er waterkoeling in te maken;)

Ladermerk- en -type kiezen, vervolgens rollen de maximale laadstromen bij aantal cellen en benodige voeding er vanzelf uit:
The Script Asylum (favorieten?)
rccalculations.jpg

-> RC Calculations
-> electrical
-> lithium battery chargers
&
-> charger calculator

-> LiPo pack wiring (5 tooltjes) De overige items onder het electrical menu zijn ook erg handig voor elektro volk. Besparen je een lader en/of motor en/of accupakket :)

Laatst bewerkt:
Kleine update, heb een ventilator frontje (met filter) aan de zijkant bevestigd waar de voeding zit. Is niet nodig maar als er warmte opgebouwd word dan kan het weg. Netjes met een 7 gatenzaag een gat geboord en met dezelfde M4 imbusboutjes gebruikt als in de rest van de koffer.

dsc8481.jpg

Wilde er nog een display inbouwen die de spanning aangeeft van de secundaire zijde van de ingebouwde voeding. Maar die kosten nog al wat kwam ik achter, dus dat gaat niet gebeuren, moet low budget blijven he ;).

Back