Ok, na getipt te zijn elders op dit forum ( lipo-laad-koffer-gemaakt ) heb ik nu zelf een laadkoffer gemaakt. Het idee is om een kleine handzame koffer te hebben waar 4 LiPo's in kunnen (transport) en waarvan ik er 1 kan laden terwijl de anderen in gebruik zijn in mijn HPI Savage Flux XL (heeft twee battery tray's). Alle vier de LiPo's zijn Turnigy 2s 5000 mAh.
Op de foto's is een enkelvoudige Hyperion lader (6 Ampere) 0606i te zien maar deze word vervangen door een duo-lader. De duo-lader zal een 10 Ampere per uitgang worden, deze zal ik dus nooit met de ingebouwde voeding maximaal kunnen gebruiken maar wanneer ik thuis laadt is dat ook geen probleem.
De schakelaar aan de zijkant is om te kunnen kiezen tussen stand 0 "uit", stand 1 is laden vanuit de ingebouwde AC/DC voeding (zie netsteker voorzijde) en stand 2 is laden vanuit een externe 12 Volt voeding (zie bananenstekers onder de netsteker aan de voorzijde).
De ingebouwde voeding is een cloon van een Meanwell (via www.elektronicagoedkoop.nl ) en is 12 Volt 150 Watt. Geen ruime voeding ik weet het maar een bewuste keuze, ook in verband met het feit dat deze voeding exact past in mijn koffer. Laden "op het veld" doe ik nooit en bij thuis heb ik toch geen haast.
Enkele houten MDF schotten er in gelijmd om de accu's strak op hun plaats te houden.
De bodemplaat van de lader is aluminium welke door het drukken in de twee voorste hoeken open gaat, deze heten latch sluitingen.
Gewoon metaal dus die plaat, aangezien de afwerking van alle spanningvoerende contacten en de doorvoeringen degelijk is ben ik niet gaan prutsen met hout, trespa of enig ander "niet geleidend" materiaal. Alu staat ook mooier vind ik zelf. Twee kleine scharniertjes bevestigd waardoor de plaat makkelijk geopend kan worden. Als de deksel open staat kan middels een stukje klitteband de plaat in de geopende stand geborgd worden.
Verder twee grote M20 rubberen warteldoorvoeringen geplaats voor de voeding naar de lader(s).
Om deze plaat netjes in de koffer te laten liggen heb ik twee alu l-profieltjes aan de voor- en achterzijde van de koffer gemonteerd, netjes met imbusboutjes M4 en kraagringetjes om het af te werken.
En nu de foto's;
Edit; heb de B6 vervangen voor de Hyperion 0606i, iets meer laadstroom.
Al met al een goedkope en simpele oplossing in een kleine behuizing. De voeding behoeft overigens geen geforceerde koeling middels een fan of iets dergelijks maar er is ruimte om eventueel een fan in te bouwen mocht het nodig blijken.
EDIT; uiteindelijk niet een goedkoop en simpel geworden, zeker niet duur maar gezien alle extra's wel duurder dan strikt noodzakelijk, maar ach, tis een hobby he
Op de foto's is een enkelvoudige Hyperion lader (6 Ampere) 0606i te zien maar deze word vervangen door een duo-lader. De duo-lader zal een 10 Ampere per uitgang worden, deze zal ik dus nooit met de ingebouwde voeding maximaal kunnen gebruiken maar wanneer ik thuis laadt is dat ook geen probleem.
De schakelaar aan de zijkant is om te kunnen kiezen tussen stand 0 "uit", stand 1 is laden vanuit de ingebouwde AC/DC voeding (zie netsteker voorzijde) en stand 2 is laden vanuit een externe 12 Volt voeding (zie bananenstekers onder de netsteker aan de voorzijde).
De ingebouwde voeding is een cloon van een Meanwell (via www.elektronicagoedkoop.nl ) en is 12 Volt 150 Watt. Geen ruime voeding ik weet het maar een bewuste keuze, ook in verband met het feit dat deze voeding exact past in mijn koffer. Laden "op het veld" doe ik nooit en bij thuis heb ik toch geen haast.
Enkele houten MDF schotten er in gelijmd om de accu's strak op hun plaats te houden.
De bodemplaat van de lader is aluminium welke door het drukken in de twee voorste hoeken open gaat, deze heten latch sluitingen.
Gewoon metaal dus die plaat, aangezien de afwerking van alle spanningvoerende contacten en de doorvoeringen degelijk is ben ik niet gaan prutsen met hout, trespa of enig ander "niet geleidend" materiaal. Alu staat ook mooier vind ik zelf. Twee kleine scharniertjes bevestigd waardoor de plaat makkelijk geopend kan worden. Als de deksel open staat kan middels een stukje klitteband de plaat in de geopende stand geborgd worden.
Verder twee grote M20 rubberen warteldoorvoeringen geplaats voor de voeding naar de lader(s).
Om deze plaat netjes in de koffer te laten liggen heb ik twee alu l-profieltjes aan de voor- en achterzijde van de koffer gemonteerd, netjes met imbusboutjes M4 en kraagringetjes om het af te werken.
En nu de foto's;


Edit; heb de B6 vervangen voor de Hyperion 0606i, iets meer laadstroom.











Al met al een goedkope en simpele oplossing in een kleine behuizing. De voeding behoeft overigens geen geforceerde koeling middels een fan of iets dergelijks maar er is ruimte om eventueel een fan in te bouwen mocht het nodig blijken.
EDIT; uiteindelijk niet een goedkoop en simpel geworden, zeker niet duur maar gezien alle extra's wel duurder dan strikt noodzakelijk, maar ach, tis een hobby he

Laatst bewerkt door een moderator: