Laadkraan - waar koop ik de kraanarmdelen?

• Topicstarter Topicstarter BertPleizier
  • Startdatum Startdatum
B

BertPleizier

Guest
Waar kan ik vierkante profielen kopen die als uitschuifbare kraanarm kunnen dienen? De bouwmarkt heeft ze natuurlijk wel, maar als ik een kleinere maar erin wil schuiven, dan zit er te veel speling tussen beide profielen.

Ik zie bij een kleiner RVS-profiel dat de buitenmaat kleinder is dan de binnenmaat van de volgende grootte. Dan heb je toch teveel speling?

profielen

aluminium kokerprofielen zijn in diverse maten te verkrijgen welke met
weinig speling in elkaar schuiven.zie bij klusmetaal.
vr.gr.adrie

Is het beter om aluminium, messin of rvs te gebruiken? Ivm. solderen / verven.

Maar is dat ook het stevigst? Waarom soldeert messing makkelijker dan rvs of metaal of aluminium?

dat heeft met de materiaal eigenschappen te maken.

echter is solderen voor een kraanarm niet sterk genoeg.

ik zou voor aluminium met speciale 2 comp lijm gaan dat is sterker dan solderen.

of metaal en lassen mocht je dat kunnen.

aluminium is lichter van gewicht.
staal is goed te lassen maar wel zwaarder van gewicht maar als bijkomend voordeel vaak dunnere wanddikte.
messing is goed te solderen en zwaar van gewicht

dat heeft met de materiaal eigenschappen te maken.

echter is solderen voor een kraanarm niet sterk genoeg.

Hallo Alwin,

Waarom zou een kraanarm van messing niet sterk genoeg zijn ???

Als voldoende dik messing gebruikt en het met zilver soldeert is het sterker dan het lijmen van aluminium !!

Staal is natuurlijk het beste, maar ja, iedereen heeft geen lasapparaat !!

Aluminium lassen is ook sterker dan lijmen van aluminium, maar niet iedereen kan aluminium lassen.
Tegenwoordig zijn er ook van die hobby sets om aluminium te solderen, nou dat vind ik 3x niks !!!

goede industriele lijm kan met aluminium tot 1700kg. was laatst nog een test van op tv.

messing heeft als nadeel wat je zelf al zegt.

moet dik zijn is weer extra gewicht. en zachtsolderen is zwakker dan het lijmen van tegenwoordig

goede industriele lijm kan met aluminium tot 1700kg. was laatst nog een test van op tv.

messing heeft als nadeel wat je zelf al zegt.

moet dik zijn is weer extra gewicht. en zachtsolderen is zwakker dan het lijmen van tegenwoordig

Hallo Alwin,

Tja, je moet messing waar veel kracht op komt wel hardsolderen, zoals ik al schreef !!

Gewicht speel bij mij geen rol, hierdoor krijg je een goede wegligging, hahahaha !

Mij is het nooit gelukt om aluminium goed te lijmen, na verloop van tijd toch weer loslaten !!
Zal wel aan mij liggen, denk ik !! :cool:

lijm gebruiken uit de auto industrie te verkrijgen bij de betere automaterialen handel.

niet de bouwmarktlijm alhoewel deze ook al zeer goed is tegenwoordig. *de zilvere bison 2 componenten lijm*

Of staal nemen en dit hardsolderen. Dat werk eigenlijk nog het beste. De treksterkte van 40% zilver soldeer is 420N/mm2 dus bijna zo sterk als het staal zelf.
Als je messing bij hardsolderen te heet stookt, houd je een slappe handel over. Bij lijmen moet je genoeg oppervlak hebben dus overlappen van materiaal.

Back