laadmethode van A123 cellen

  • Topicstarter Topicstarter GS_Jan
  • Startdatum Startdatum
G

GS_Jan

Guest
Hallo,

Normaal worden A123 cellen met de CC-CV methode geladen, dit wil zeggen, eerst constante stroom tot dat de maximum spanning wordt bereikt, en dan een constante spanning tot dat de stroom nul is. (als ik me niet vergis)
Nu, hoe zit dat dan bi het direct laden van een 24V stroombron ? Ze gebruiken een koperdraad in serie om de spanning te doen afnemen naar bvb 21,6V (voor 6 cellen) maar dan starten ze direct met CV (constante spanning) en niet met CC (constante stroom). Is dit niet schadelijk voor de A123's ? Kan dit zonder probleem gedaan worden ? Iemand ervaring met deze methode ?

Thx
Jan
 
Het laden van een lege batterij dmv een 12v accu kan je bijvoorbeeld vergelijken met het vullen van een lege emmer vanuit een andere met water gevulde emmer via het hevel-principe (een slangetje waarin het je het water opzuigt en dan laat overlopen in de lege emmer die lager staat).
Je kan de emmer alleen maar vullen als hij lager staat dan de volle emmer, alleen dan kan er water stromen. Dit wil zeggen dat je een lege batterij alleen kan laden/vullen als haar spanning lager is dan die van de volle batterij. Alleen dan kan er ‘stroom vloeien’

Vergelijk dus de volle batterij met een emmer water die op de tafel staat. Een lege emmer die op een stoel naast de tafel staat, symboliseert de lege batterij. Wanneer je nu via een slangetje het water overhevelt van de volle emmer naar de lege dan gaat dit in het begin zeer snel en met een constante stroming (CC) (beperkt door de diameter van de darm (=weerstand) Wanneer het waterniveau in de twee emmers bijna even hoog (tov de grond) staat, stroomt het water veel langzamer. Op dit moment is dus de spanning van de ‘lege’ en ‘volle’ batterij zo goed als gelijk aan elkaar (CV) en vloeit er veel minder stroom.

Nu begrijp je misschien ook hoe het principe met de ‘laadkabel’ werkt. De lengte en diameter van de laadkabel bepaalt de weerstand voor de stroom. Vergelijkbaar dus met de diameter en lengte van de waterslang. Je mag dan ook wel besluiten dat dit een heel ongecontroleerd en ruw laadproces is. Dit werkt natuurlijk alleen als je een Lood-accu hebt met een hogere spanning dan je vlieg-accu. Is de spanning van de Lood-accu veel hoger, dan gaat er meer stroom vloeien. Op het einde, wanneer de vlieg-accu bijna vol is, is haar spanning nog steeds veel lager dan die van de lood-accu. Van het tweede gedeelte van het laden, het CV-laadproces kan je in dit geval dus niet spreken. Maar het CC-gedeelte laadt een accu meestal al voor meer dan 90% vol, genoeg dus voor plezier op het veld.

Om de vergelijking verder door te trekken: een lader kan je voorstellen als een kraantje in de waterslang. Bovendien kunnen sommige laders de hoogte van de volle emmer sturen. Met dat kraantje en de hoogte van de ‘volle emmer’ kunnen ze dus de stroom controleren.

Op het veld je accu’s laden met een ‘laadkabel’ is in principe niet verkeerd, alleen gaat het vaak erg ongecontroleerd. Om toch een zicht te houden op het laadproces kan je best een watt-meter tussen de kabel zetten. A123-cellen zijn iets ongevoeligere voor (te) hoge laadstromen en (te) hoge cellspanningen, daarom lenen zij zich eerder voor dit rudimentaire laadproces dan de gevoelige Lipo’s.

Groeten, Stekke
 
Over deze laadmethode heb ik ook gelezen. Het lijkt me een nogal grofstoffelijke manier van laden die de levensduur van de accu's zeker niet ten goede zal komen. Verder heb ik het niet geprobeerd en ga er mijn A123-cellen ook niet aan wagen.

Wel is het zo dat de maximale spanning bij het laden via deze methode (24 Volt 6 cellen) 4 Volt per cel zak bedragen. Dat is wel hoog, maar niet zo hoog dat het onaanvaardbaar is. De stroom zal bij het aansluiten van de lege accu's heel hoog zijn en worden begrenst door het stuk koperdraad dat als weerstand functioneert.

Het is dus een volledig ongecontroleerde manier van laden. Ik zou het niet doen.
 
Wow Stekke, dit is een heel leerzaam stukje tekst, waarvoor mijn dank.
Het is zoals je zegt, in the field, is dit toch niet zooo mis ? Je laadspanning is beperkt, je laadstroom ook, en indien je een wattmeter ertussen steekt, kan er volgens mij toch niet te veel mis gaan als je alles opvolgt ? Die A123 cellen kunnen tenslotte wel beter tegen een stootje. Ik waag het er misschien wel es op om dit te testen.
Heb jij dit al toegepast ?
Jan
 
Wat(t) is het doel van het opnemen van een Wattmeter in de laadkabel??? Deze geeft het vermogen aan (spanning maal stroom). Dit geeft geen enkele indicatie over de lading van de cellen.

N.P.S.
 
wattmeter die spanning - stroom en vermogen weergeeft tuurlijk
 
Een Wattmeter is iets anders dan een Volt- en Amperemeter. Een wattmeter geeft vermogen aan. Geen spanning of stroom.
 
Back
Top