Het laden van een lege batterij dmv een 12v accu kan je bijvoorbeeld vergelijken met het vullen van een lege emmer vanuit een andere met water gevulde emmer via het hevel-principe (een slangetje waarin het je het water opzuigt en dan laat overlopen in de lege emmer die lager staat).
Je kan de emmer alleen maar vullen als hij lager staat dan de volle emmer, alleen dan kan er water stromen. Dit wil zeggen dat je een lege batterij alleen kan laden/vullen als haar spanning lager is dan die van de volle batterij. Alleen dan kan er ‘stroom vloeien’
Vergelijk dus de volle batterij met een emmer water die op de tafel staat. Een lege emmer die op een stoel naast de tafel staat, symboliseert de lege batterij. Wanneer je nu via een slangetje het water overhevelt van de volle emmer naar de lege dan gaat dit in het begin zeer snel en met een constante stroming (CC) (beperkt door de diameter van de darm (=weerstand) Wanneer het waterniveau in de twee emmers bijna even hoog (tov de grond) staat, stroomt het water veel langzamer. Op dit moment is dus de spanning van de ‘lege’ en ‘volle’ batterij zo goed als gelijk aan elkaar (CV) en vloeit er veel minder stroom.
Nu begrijp je misschien ook hoe het principe met de ‘laadkabel’ werkt. De lengte en diameter van de laadkabel bepaalt de weerstand voor de stroom. Vergelijkbaar dus met de diameter en lengte van de waterslang. Je mag dan ook wel besluiten dat dit een heel ongecontroleerd en ruw laadproces is. Dit werkt natuurlijk alleen als je een Lood-accu hebt met een hogere spanning dan je vlieg-accu. Is de spanning van de Lood-accu veel hoger, dan gaat er meer stroom vloeien. Op het einde, wanneer de vlieg-accu bijna vol is, is haar spanning nog steeds veel lager dan die van de lood-accu. Van het tweede gedeelte van het laden, het CV-laadproces kan je in dit geval dus niet spreken. Maar het CC-gedeelte laadt een accu meestal al voor meer dan 90% vol, genoeg dus voor plezier op het veld.
Om de vergelijking verder door te trekken: een lader kan je voorstellen als een kraantje in de waterslang. Bovendien kunnen sommige laders de hoogte van de volle emmer sturen. Met dat kraantje en de hoogte van de ‘volle emmer’ kunnen ze dus de stroom controleren.
Op het veld je accu’s laden met een ‘laadkabel’ is in principe niet verkeerd, alleen gaat het vaak erg ongecontroleerd. Om toch een zicht te houden op het laadproces kan je best een watt-meter tussen de kabel zetten. A123-cellen zijn iets ongevoeligere voor (te) hoge laadstromen en (te) hoge cellspanningen, daarom lenen zij zich eerder voor dit rudimentaire laadproces dan de gevoelige Lipo’s.
Groeten, Stekke