Je hebt diverse soorten loodaccu's en er zijn ook verschillende soorten NiCad's en NiMH cellen.
Zo ook bij Li Ion cellen. LiPo's zijn een soort Li Ion cellen en moeten dus net zo behandeld worden. Voor alle Li Ion cellen geldt dat ze geladen mogen worden tot een maximale spanning van 4,2V ( 4,215V om precies te zijn). Als je daarboven komt vinden er binnenin chemische processen plaats die de cel vernielen. Het Lithium dat in de vorm van een Lithiumzout wordt gebruikt kan vrijkomen uit het zout en zo kan er zuiver Lithium ontstaan. Zuiver Lithium is zeer instabiel en reageert heftig met zuurstof maar ook met water. Doordat het zo heftig reageert met zuurstof zal zuiver Lithium dat in de accu ontstaat tijdens overladen in de fik kunnen vliegen, dat is dus helaas ook al enkele keren gebeurt.
Weest daar maar niet al te bang voor want het duurt wel even voordat er zoveel zuiver Lithium is ontstaan dat je accu in de brand zal vliegen. Je hebt voldoende tijd en krijgt ook een hoop waarschuwingen voordat het zo ver is.
Nu deze accu. Dit is een Li Ion cel die dus ook geladen mag worden tot max. 4,215V, NIET HOGER! Deze cellen kunnen iets eerder ploffen omdat hier een vloeibaar elektroliet in zit. Dat elektroliet kan bij overladen in gassen "uit elkaar vallen" waardoor er intern een hoge druk zal ontstaan. Er zit een veiligheids ventiel in via welk die overduk weg kan. Als er erg veel gas ontstaan kan het gebeuren dat er niet voldoende weg kan waardoor de cel uit elkaar kan klappen.
Dus bij deze cel moet je er echt goed op letten dat je niet overlaad maar ook dat je niet te snel wilt laden. Voor zover ik gegevens van deze cel heb kunnen vinden (helaas niet zo erg veel) kan deze geladen worden met een stroom van echt niet hoger dan 1C (1200mA). Het volledig laden van de cel zal dan zo rond de 80 tot 90 minuten duren. De lader die aanbevolen wordt laad volgens mij met niet meer dan ongeveer 0,5C ( iets meer dan 600mA). Het laden kan dan tot wel 2,5 uur duren. Het is wel de veiligste manier want te snel laden is niet goed voor een accu en zeker niet voor Li Ion accu's.
Denk er aan, een accu (welke accu dan ook) mag tijdens het laden niet heet worden! Alleen als de accu vol is zal (en mag) de accu warmer worden. Als je dat merkt is de accu vol en moet je stoppen met laden. Wordt de accu al warm voordat hij vol is dan ben je met een te hoge stroom aan het laden. Dat is voor alle accu's niet echt goed maar bij Li Ion (dus ook LiPo's) moet je dat als het even kan voorkomen. Het gaat absoluut ten koste van de levensduur.
Onder de juiste (fabrieks) omstandigheden kan je de meeste Li Ion cellen tot zo'n 500 keer laden en ontladen. Als je te snel gaat laden kan het zijn dat de accu al "versleten" is na 50 keer laden en ontladen!