laadstroom lithium ion

Beste Forum leden,

Ik heb gekocht een rcr3 3v 1200 mAh:

nu mijn vraag : wat is de maximale laadstroom voor deze accu. ( ik bezit een Graupner Ultra duo Plus)


vast bedankt voor de reactie(s)
 
Ik ken dat merk niet, maar je zegt zelf dat het een lithium ion cel is?
Dan kun je volgens mij hetzelfde laadprogramma als lithium polymeer gebruiken, kun je dat instellen bij die lader? Of misschien is zelfs wel lithium ion te kiezen?
1.2A is in ieder geval de maximum stroom, maar niet kiezen voor de instelling Nicad of NiMH cellen, dan blaas je gegarandeerd je lithium cellen op :onweer:
 
Frank en anderen,

het gaat om onderstaand pakket. Het is voor mijn digitale camera en wil (nog)geen extra lader kopen. Ik dacht dat ik met mijn Graupner Ultra duo Plus 30 hiermee uit de voeten kon.

Voor dat ik mijn huis laat afbranden, dacht ik : laat ik de accu goeroes op het forum raadplegen,dus.....

accu1.jpg
 
RCR-3V is de oplaadbare versie van CR-3V lithium-batterij ... echter zegt dit alleen wat over het formaat en niets over de onderliggende lithium technologie ..... het minst "riscovol" is het laden als 3.6V Lithium cell op 1C ..... maar in testen van deze cellen wordt nadrukkelijk gezegt gebruik uitsluitend de bijbehorende lader van het merk cell dat je gekocht hebt ......
 
10 tegen 1 zit er in het pakketje nog een stukje electronica waardoor je dit niet met een normale modelbouwlader kan laden.
 
Je hebt diverse soorten loodaccu's en er zijn ook verschillende soorten NiCad's en NiMH cellen.
Zo ook bij Li Ion cellen. LiPo's zijn een soort Li Ion cellen en moeten dus net zo behandeld worden. Voor alle Li Ion cellen geldt dat ze geladen mogen worden tot een maximale spanning van 4,2V ( 4,215V om precies te zijn). Als je daarboven komt vinden er binnenin chemische processen plaats die de cel vernielen. Het Lithium dat in de vorm van een Lithiumzout wordt gebruikt kan vrijkomen uit het zout en zo kan er zuiver Lithium ontstaan. Zuiver Lithium is zeer instabiel en reageert heftig met zuurstof maar ook met water. Doordat het zo heftig reageert met zuurstof zal zuiver Lithium dat in de accu ontstaat tijdens overladen in de fik kunnen vliegen, dat is dus helaas ook al enkele keren gebeurt.
Weest daar maar niet al te bang voor want het duurt wel even voordat er zoveel zuiver Lithium is ontstaan dat je accu in de brand zal vliegen. Je hebt voldoende tijd en krijgt ook een hoop waarschuwingen voordat het zo ver is.

Nu deze accu. Dit is een Li Ion cel die dus ook geladen mag worden tot max. 4,215V, NIET HOGER! Deze cellen kunnen iets eerder ploffen omdat hier een vloeibaar elektroliet in zit. Dat elektroliet kan bij overladen in gassen "uit elkaar vallen" waardoor er intern een hoge druk zal ontstaan. Er zit een veiligheids ventiel in via welk die overduk weg kan. Als er erg veel gas ontstaan kan het gebeuren dat er niet voldoende weg kan waardoor de cel uit elkaar kan klappen.

Dus bij deze cel moet je er echt goed op letten dat je niet overlaad maar ook dat je niet te snel wilt laden. Voor zover ik gegevens van deze cel heb kunnen vinden (helaas niet zo erg veel) kan deze geladen worden met een stroom van echt niet hoger dan 1C (1200mA). Het volledig laden van de cel zal dan zo rond de 80 tot 90 minuten duren. De lader die aanbevolen wordt laad volgens mij met niet meer dan ongeveer 0,5C ( iets meer dan 600mA). Het laden kan dan tot wel 2,5 uur duren. Het is wel de veiligste manier want te snel laden is niet goed voor een accu en zeker niet voor Li Ion accu's.

Denk er aan, een accu (welke accu dan ook) mag tijdens het laden niet heet worden! Alleen als de accu vol is zal (en mag) de accu warmer worden. Als je dat merkt is de accu vol en moet je stoppen met laden. Wordt de accu al warm voordat hij vol is dan ben je met een te hoge stroom aan het laden. Dat is voor alle accu's niet echt goed maar bij Li Ion (dus ook LiPo's) moet je dat als het even kan voorkomen. Het gaat absoluut ten koste van de levensduur.
Onder de juiste (fabrieks) omstandigheden kan je de meeste Li Ion cellen tot zo'n 500 keer laden en ontladen. Als je te snel gaat laden kan het zijn dat de accu al "versleten" is na 50 keer laden en ontladen!
 
Dus of er op de cel 3 volt of 3.7 volt staat maakt dan niet uit. Deze cel mag gewoon niet boven de 4,215 volt komen.

Ernst, bedankt weer voor de reactie en uitleg.

Ik was ook van plan om rustig aan te beginnen met laden (900 mAh)

( Mocht ik morgen niet meer op het forum verschijnen dan heb ik iets verkeerd ingesteld ;-) )
 
Ernst Grundmann zei:
... Denk er aan, een accu (welke accu dan ook) mag tijdens het laden niet heet worden! Alleen als de accu vol is zal (en mag) de accu warmer worden. Als je dat merkt is de accu vol en moet je stoppen met laden. Wordt de accu al warm voordat hij vol is dan ben je met een te hoge stroom aan het laden. Dat is voor alle accu's niet echt goed maar bij Li Ion (dus ook LiPo's) moet je dat als het even kan voorkomen. Het gaat absoluut ten koste van de levensduur....
Arjen,
Ik dacht dat ik dat hier ook probeerde te zeggen. Dat de accu iets warm wordt geeft niet maar je moet als het maar even kan voorkomen dat hij heet wordt.
 
Vanavond eerste poging gedaan.

Eerst de cel gemeten : 3.5 v (onbelast)
De lader Graupner Ultra duo 30 Plus aangesloten ( engelse software).
De lader ingesteld op : Li-Ion, 1000mA

En wordt gebeurt er : Niets !!! ;-(
De lader ziet de cel niet. De ingestelde laadstroom blijft knipperen ( dus geen cel aanwezig)

Vervolgens de aansluitdraden doorgemeten, maar die zijn goed.


Wat gaat er fout ?? HELP !!!
 
Ik ben bang dat je de lader van "Hähnel" moet aanschaffen ..... toch een voor jouw lader incompatible ionen techniek ..... de CR-3V en de RCR-3V cellen zijn bedoeld om twee 1,5V penlite'jes te vervangen .... de enige winst die je behaald t.o.v. NiMH's is de zeer lage zelfontlading .....
 
Ik ben bang dat het ingebouwde veiligheidsprintje je hier parten speelt. De meeste van dit soort pakketjes bezitten een printje waarop wat hardware zit om te voorkomen dat je die cellen doet overladen. Die derde aansluiting op het pakket doet hier ook aan mee. Je hebt dus echt wel de originele lader nodig voor dit soort pakketjes.
 
Back
Top