Laadstroom voor Eneloop-NiMH-accu (4 cellen, 2000 mAh)

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Topaz-016, 11 feb 2023.

  1. Topaz-016

    Topaz-016

    Lid geworden:
    13 aug 2020
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Landgraaf
    Goede middeg,

    ik wil mijn (nieuwe) NiMH-zenderaccu laden met Hype X7-charger, en zie op MBF en You Tube een laadstroom aangegeven van (0,5 ... 1)*C voor dit type, terwijl de instructie op de accu 0,1*C vermeld.

    Als ik kies voor 0,1*C, loop ik dan risico dat de accu overlaadt omdat de dip in de laadcurve niet 'herkend' wordt door de lader (vlgs. de beschrijving zou deze moeten afslaan op een delta-peak van 7 mV, wat ook geprogrammeerd is).
     
  2. Topaz-016

    Topaz-016

    Lid geworden:
    13 aug 2020
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Landgraaf
    Goedenavond, bovenstaande post had ik helaas te snel verstuurd, en was daardoor onvolledig; derhalve hieronder de ontbrekende vragen:

    Omdat ik vrijwel niets van (laden van) accu's weet als beginner op dit gebied, ben ik gestart met lezen van het artikel van Ernst Grundmann uit 2008 op FAQ Accu's en laadtechnieken voor NiMH-accu's (waarvoor dank wegens de grote hoeveelheid gegevens), en mede daaruit zijn onderstaande vragen ontstaan:

    - als ik met 0,1C laad, hoe kan de lader 'meten' cq. bepalen wanneer de accu vol is zodat de hoevelheid 'overlading' zo klein mogelijk wordt ? Ik kan op de Hype X7 wel een max. laadtijd instellen, en/of een max. laadcapaciteit, maar mogelijk is er een betere methode.
    - vlgs. de Hype-handleiding kiest de lader bij instellen van de MAN(ual) mode voor NiMH-accu's laden zelf een laadstroom die afhangt van de inwendige accu-weerstand, en je dient dan alleen een max. laadstroom in te geven. Wat is het (evt.) voordeel hiervan boven het laden met een constant stroom van 0,1*C: mogelijk sneller laden ?
     
  3. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
    Mijn ervaring is dat als je enloop accu's (of andere NiMh accu's met lage zelfontlading) met meer dan 0,2 C laad, de levensduur snel achteruit gaat. Laad je ze met 0,1 C gaan ze jaaaren mee. Na het vliegen de enloop's opladen, dan ligt het klaar voor de volgende vlucht, al is die een half jaar later.
    De laders die ik heb (een 20 jaar oude simprop en een Hota) schakelen gewoon af op de delta peak bij 0,1 of 0,2 C.
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2023
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Bij 0.1c zal de overlading in een niet schadelijke warmte worden omgezet, veel simpele huishoudelijke apparaten op een Nixx accu werken met dat soort simpele laders.

    Persoonlijk zeg ik gewoon laden met +/- 1.6A met een computerlader, werkt prima.
     

Deel Deze Pagina