Kijk even of je benzine of een diesel hebt...
Het elektrisch systeem van een diesel is een verschrikkelijk stuk zwaarder uitgevoerd dan dat van een benzine. Immers, een diesel moet veel meer compressie overwinnen bij het starten.
Dus is bij een diesel ook de dynamo zwaarder, om de accu in de eerste 15 a 30 minuten zijn verloren mah terug te geven (vandaar dat veel auto accu's de geest geven als de auto voor hele korte ritjes gebruikt wordt)
Dit is ook meteen de reden dat enige terughoudendheid betracht moet worden bij het geven van stroom van 1 auto naar de 2e.
Stel, 1 is diesel en heeft geen stroom. 2 is benzine en heeft geen probleem.
Sluit het spul op elkaar aan, auto 2 laat de motor draaien en auto 1 start.
Op eerste gezicht geen probleem, alles werkt nog en auto 1 draait weer.
Na een dag begonnen er lampjes te branden, bleek het electrische systeem van auto 2 gefrituurd te zijn. Auto 1 had zoveel weggetrokken door de startkabels, dat de computer van nr 2 vond dat er bijgeladen moest gaan worden. Maar er werd zoveel weggetrokken, dat het systeem zwaar overbelast raakte.
Gevolg: computer naar de knoppen, stevige schadepost.
Dit is een verhaaltje uit de autokampioen, speelde zich af tussen een BMW 5 diesel en een volvo (geen idee welke, een off roader iig) benzine.