Laadtactiek

Hallo Joop,

In principe wel; bij het wedstrijdvaren op locatie heb ik vier tractie accu's van 50Ah parallel staan om alle laders te voeden die ik meesleep.
Aan het eind van de dag heb ik soms net te weinig stroom over om de pakketten voor de laatste heat vol te laden, dan sluit ik met stationair draaiende motor de autoaccu aan op de tractie accu's en laadt op die manier de pakketten vol.

Groeten, Jan.

Ja, je auto is een prima stroombron. De accu zelf is wat beperkt zoals je zelf ook al uitgerekend had, maar je dynamo kan heel wat leveren. Een beetje afhankelijk van hoe modern je dynamo is... ik heb er een die max 90A laadt en bij stationair al 35A. Dat laatste is afhankelijk van je accuspanning: hoe lager de spanning wordt hoe meer stroom de dynamo gaat leveren. Tot dat maximum dus.

Als je lader een automatische afslag heeft op dalende bronspanning kun je dat ook instellen. 11,5V ... 12V onder belasting is een goede afslag waarbij je accu nog genoeg over heeft om de motor nog te kunnen starten.

Als de motor loopt zal de accuspanning ongeveer 14,4V (hij wordt immers geladen) zijn dus in je berekening zal de stroomsterkte zelfs nog iets lager uitkomen. 25,2/14,4 * 10 = 17,5A plus nog wat verlies dus reken inderdaad op 20A .. 25A. Dat zal bij een gemiddelde auto bij stationair geen probleem zijn.

Kijk even of je benzine of een diesel hebt...

Het elektrisch systeem van een diesel is een verschrikkelijk stuk zwaarder uitgevoerd dan dat van een benzine. Immers, een diesel moet veel meer compressie overwinnen bij het starten.
Dus is bij een diesel ook de dynamo zwaarder, om de accu in de eerste 15 a 30 minuten zijn verloren mah terug te geven (vandaar dat veel auto accu's de geest geven als de auto voor hele korte ritjes gebruikt wordt)

Dit is ook meteen de reden dat enige terughoudendheid betracht moet worden bij het geven van stroom van 1 auto naar de 2e.
Stel, 1 is diesel en heeft geen stroom. 2 is benzine en heeft geen probleem.
Sluit het spul op elkaar aan, auto 2 laat de motor draaien en auto 1 start.
Op eerste gezicht geen probleem, alles werkt nog en auto 1 draait weer.
Na een dag begonnen er lampjes te branden, bleek het electrische systeem van auto 2 gefrituurd te zijn. Auto 1 had zoveel weggetrokken door de startkabels, dat de computer van nr 2 vond dat er bijgeladen moest gaan worden. Maar er werd zoveel weggetrokken, dat het systeem zwaar overbelast raakte.

Gevolg: computer naar de knoppen, stevige schadepost.
Dit is een verhaaltje uit de autokampioen, speelde zich af tussen een BMW 5 diesel en een volvo (geen idee welke, een off roader iig) benzine.

Ja wat de monteur zegt klopt
Echter heb ik op internet een generator setje van 1200w 220v gekocht.
(de prijs van een accu pakket)€129 was ik er voor kwijt(marktplaats)
met een paar vliegvrienden een paar tientje lappen en je kan er
wel drie laders aanhangen.
gr martin

Back