laadtijd lipo

Ik heb een vraag:

Ik heb een lipo accu van 7.4v (2s) met een capaciteit van 850 mah.
Ook heb ik een balancer met een input van 12v.

Hoelang moet ik deze opladen? Is daareen formule voor?

ik weet niet wat je hebt maar kijk uit wat je doet, een lipo kan gevaarlijk zijn zonder een goede lader, als je een lader hebt die geschikt is om een lipo mee te laden zal de lader afschakelen als de lipo vol is, mits je hem goed hebt ingesteld, hier is nog ergen een draadje over accu,s lees dat maar eerst eens goed door, daar staat alles over lipo,s laders
enz enz, als je niet weet waar je mee bezig bent kan het zelfs verkeerd aflopen, lipo,s zijn geen speelgoed !!!

Vanaf de website van de leverancier: "Turnigy balancer & Charger 2S-3S Fits all Zippy 3S or 2S packs and charges at a rate of around 800mAh.
Dat betekent dat je lader er ongeveer een uur over doet om 800mAh te laden.
als je accu niet helemaal leeg is iets korter maar met een uurtje is hij altijd klaar. Kan 10 minuten langer zijn als hij veel moet balanceren.

Voeden met een transformator, ik weet niet wat je precies hebt en of dat goed gaat. Laat eens een plaatje zien?

Vanaf de website van de leverancier: "Turnigy balancer & Charger 2S-3S Fits all Zippy 3S or 2S packs and charges at a rate of around 800mAh.
als je accu niet helemaal leeg is iets korter maar met een uurtje is hij altijd klaar. Kan 10 minuten langer zijn als hij veel moet balanceren.

Voeden met een transformator, ik weet niet wat je precies hebt en of dat goed gaat. Laat eens een plaatje zien?

Uw uitlegheeft goed geholpen, hij zet gewoon 230v om in 10-15v (instelbaar)
Morgen komt foto

Vanaf de website van de leverancier: "Turnigy balancer & Charger 2S-3S Fits all Zippy 3S or 2S packs and charges at a rate of around 800mAh. ..
Fout van/op die site, hij laadt niet met een stroom van 800mAh (eenheid van capaciteit) maar met een stroom van 800mA. Als je met 800milliampere (mA) laadt gedurende een uur (hour), heb je er 800milliamperehour (mAh) ingestopt.

(Ont)laadtijd (in hour) = capaciteit (in mAh) / (ont)laadstroom (mA)
Minus wat laadverliezen dus het zou wat langer duren, maar dat is geen ramp want als het goed is, is een LiPo accu nooit leeg als je gaat laden.

Laden gebeurt met een bepaalde stroom, stroom wordt gemeten in mA of A.
mAh en Ah zijn (meet)eenheden van lading en capaciteit.

wikipedia...Ampère (A, stroom, aantal elektronen per seconde, 'liters per seconde')
versus
wikipedia...Ampère·hour (Ah, lading, capaciteit, stroom gedurende een uur, inhoud van accu/'benzinetank', 'liter', 'aantal elektronen')

De vochtige analogie is handig voor snel uitleggen van stroom, spanning, capaciteit, lading enz Uitleg van stroom, spanning, weerstand, capaciteit aan de hand van waterleiding voorbeelden in deze discussie
electricity <> water analogy

Laatst bewerkt door een moderator:
er zitten twee ledjes op 1 led geeft aan dat er 12 volt op staat de andere geeft aan als de accu wordt geladen ( led aan) of als de accu vol is ( led uit )
eenvoudig en traag ladertje maar voor iemand die niet weet hoe je een
lipo moet laden is dit een prima lader je kan gewoon niets verkeerd instellen
wil je verder in de RC modelbouw, lees je eerst in en ga eens bij een vereniging kijken
daar laten ze je zien wat en hoe je bijvoorbeeld moet laden

Sorry Ron, bedankt voor je uitleg maar ik snap niet veel van die moeilijke taal.
Kunt u of iemand anders gewoon even de laadtijd noemen want daar heb ik wat aan ;)

even lezen

Lees de antwoorden nog eens door in je vorige vraag:
info-over-de-lipo

Het is echt belangrijk dat je weet waar je mee bezig bent!

Over LiPo's

Modelbouw FAQ's - MBF
-> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
-> Het laden en balanceren van LiPo accu's

Wat instructie-filmpjes voor omgang met LiPo's.
Accu's laden, gebruiken en bewaren

'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack, vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum

Wat is een lipo en hoe gebruik je die. - MBF
  1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. Als je een accu van LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken
Het antwoord is hier al gegeven door PH_AJH, ongeveer een uurtje maar ik verwacht korter omdat de accu nooit leeg gevlogen wordt. Als je dat wel doet heeft laden weinig zin meer. ;)

En je leraar Nederlands? In het bericht van Ron staat toch vrij letterlijk hoe lang je zult moeten laden. In het bericht van R2D2 staat overigens ook een hint.

Ik dacht dat ik het ook wel vrij duidelijk had opgeschreven eigenlijk....

.....

(de "h" waar ik overheen gelezen had is nu weg, zo goed Ron :D )
(was trouwens knip- en plakwerk, ik had hem er zelf nooit tussen gezet)

Kelte,

Je laadtijd zal bij normaal laden "ongeveer" een uur duren.
Dit kan variëren van een drie kwartier tot een vijf kwartier, afhankelijk hoe "leeg" je batterij is. De batterij ook nooit helemaal leeg vliegen, kan z'n levensduur ferm verkorten of erger nog direct om zeep helpen.

Het is echt wel belangrijk dat je de begrippen stroom, spanning, mA, mAh, C, laadtijd, balanceren e.d. goed snapt hoor want een LiPo is geen speelgoed!!.
Het is niet zomaar een batterijtje uit een zaklampje!

Altijd laden in een LiPo zakje, batterijen ook netjes bewaren in minstens een LiPo zakje, tijdens het laden een oogje in het zeil houden want je wil toch niet dat je kamer, of erger nog, het hele huis affikt?

Tik maar eens "Lipo explosion" in op YouTube... :cry:

Zo erg ishet ook weer allemaal niet, maar correct laden moet iig wel.
Laatst 2 lipo's gesloopt en kreeg alleen een klein rook pluimpje.
Overladen is funest. Maar hoe dan ook wel opletten wat je doet.

Laatst bewerkt:
Zo erg ishet ook weer allemaal niet, maar correct laden moet iig wel.
Laatst 2 lipo's gesloopt en kreeg alleen een klein rook pluimpje.
Overladen is funest. Maar hoe dan ook wel opletten wat je doet.

Hmmm je zal de eerste niet zijn waar het helemaal is opgebrand door een Lipo

....Laatst 2 lipo's gesloopt en kreeg alleen een klein rook pluimpje. Overladen is funest.....

Met alleen een klein rookpluimpje heb je geluk gehad, want dat kan echt heel anders aflopen.
Een lipo overladen?? met de lader op de juiste stand kan dat niet ;)!
Stel je echter je lader in op bijvoorbeeld 3-S terwijl je een 2-S pakket wil laden is de kans zeer groot dat hij in de fik vliegt.
Misschien bedoel je met overladen een te hoge laadstroom, dat is buitengewoon slecht voor de lipo.

Verder helemaal met je eens dat er weinig kan gebeuren als je correct laad en daarom het advies aan Kelte even het eerder genoemde sticky (wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die) door te nemen.
Met de door Kelte voorgestelde lader kan bijna niets fout gaan om de doodeenvoudige reden dat je er niets aan kunt instellen. Dus Kelte, hup de accu eraan en laden maar :), Tegen de tijd dat de accu vol is heb je het sticky gelezen en weet je genoeg over lipos :D.

Bedankt alleemaal voor de informatie.
Heeft iemand miss ervaring met de lader en weet diegene hij automatisch uitgaat als hij is opgeladen?

Laatst bewerkt:
er zitten twee ledjes op 1 led geeft aan dat er 12 volt op staat de andere geeft aan als de accu wordt geladen ( led aan) of als de accu vol is ( led uit )

wil je verder in de RC modelbouw, lees je eerst in en ga eens bij een vereniging kijken daar laten ze je zien wat en hoe je bijvoorbeeld moet laden
...

Back