laadtijd lipo

Ik kocht net een nieuwe vlieger. Nu zit er een 1300mah lipo batterij bijgeleverd die 11.1 Volt geeft en bestaat uit drie cellen.
Bijgeleverd is een 220V lader geleverd die als output geeft 12.6 volt en 1000mA
In de handleiding staat niets vermeld over de oplaadtijd en de lader heeft geen lampje ofzo die aangeeft dat het laden klaar is.
Kan iemand mij zeggen hoelang ik de lader mag insteken om een optimale lading te hebben en zonder te batterij te beschadigen. Eventueel de formule om dit te berekenen zou ook al helpen.
Alvast bedankt
Peter

Als het een lipo lader is zal hij automatisch afslaan. Is het geen lipo lader, dan zou ik hem niet gebruiken als ik jou was.

Wel aan de lader hangt een kabel waarop staat For 3-cell 11.1v Li-Poly Battery.
Ik weet echter niet of hij automatisch stopt. Zo ziet ie er alleszins niet uit. Vandaar mijn vraag.

Groeten,
Peter

lipo = 1300mah
lader output = 1000mA

dus iets meer dan een uur, een uur en 20 min schat ik zo. Heeft de lader wel een rood lampje, misschien wordt deze groen als die klaar is? Zo is it bij mn Walkera lipo lader

Natuurlijk wel afhankelijk hoe leeg de lipo al is, als t goed is blijft er altijd 20% over

Dank je voor de info. De lader heeft geen enkel lampje. Niets , nada, noppes. Ik laat hem dan niet langer insteken dan 1 uur en 20 minuutjes. Zou moeten lukken hoop ik.

Bedankt,

Peter

Ik denk dat je niet bang hoeft te zijn dat je te lang gaat laden. De lader geeft 12.6V, dat is dus 3x4.2V, precies goed voor 3 lipocellen. De laadstroom is 1000mA, iets minder dan 1C, dat is prima.
Simpele lipoladers hebben vaak geen automatische afslag, maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Een eigenschap van lipocellen is dat de laadstroom vanzelf steeds minder wordt, naarmate ze voller raken tijdens laden.
Aan het einde van de lading is de stroom bijna nul geworden, dus overladen zal niet gebeuren.
Voor een lipolader is de spanning het belangrijkste, die mag nimmer boven 4.2V per cel komen.
Een balancer ertussen zal de levensduur van de lipo verhogen :wink:

Back