Laadvraagstuk

Hallo!

Als ik een accu voor mn boormachine uit Amerika wil laden in Nederland, hoeveel Watt trekt de lader dan als ie in 1 uur een accu van 2Ah, 14,4 Volt laadt?

Is dat dan gewoon 2 x 14,4 = 28,8 Watt? Of stopt de lader er veel meer in?

zal ongeveer zoiets zijn, een lader heeft geen 100% rendement, maar dat zal geen amperes uitmaken, eerder miliamperes.

Chielles zei:
Als ik een accu voor mn boormachine uit Amerika wil laden in Nederland
Ik zou me eerst zorgen amken om de spanning, die de l ader kan hebben; US of A is 110V/60Hz...
Een geschakelde kan het meestal wel trekken (85...250V), een met een trafo : fik...

Het laadrendement van een NiCad of NiMH accu is ergens tussen de 60% en 80%. Vandaar dat je bij het laden met 0,1C de laadtijd moet verlengen. Je laad dan gedurende 12 tot 14 uur in plaats van 10 uur.
Behalve het laad rendement speelt ook het rendement van de voeding mee. Een goede geschakelde voeding haalt wel 80%. Een "gewone" voeding zal dat zo goed als nooit halen. Bij sommige van die voedingen mag je blij zijn als je 40% haalt!
Als je dat allemaal opteld kom je tot de conclusie dat wanneer je 28,8Watt laadvermogen nodig hebt dat je een gewone voeding van zeker 60 tot 80Watt nodig hebt. Een geschakelde voeding van zo'n 50 Watt zo het ook moeten kunnen redden. Tenminste als je een goede hebt.
Maar denk ook goed aan de waarschuwing van Frank! Amerikaanse laders zijn gemaakt voor slechts 110V tot 120V! Sluit je die aan op het lichtnet bij ons dan is het inderdaad FIK!!!

Bedankt!

Ja dacht ik dus ook; zo'n 80 watt. Ja ik zat er aan te denken om in de USA een travo te kopen van 50 of 80 watt op 110 volt en dan met een adapterstekker. Dat zou dus wel moeten werken, maar dan neem ik de 80 watt voor de zekerheid.

Je moet een transformator kopen van 220V naar 110V die zo rond de 80 tot 100Watt kan verwerken. Die zijn ook hier in Nederland te koop, je hoeft daar niet voor naar Amerika.

OK, maar ik zit toevallig in Amerika... vandaar.

(en dan is het altijd handig om een deskundig panel te kunnen raadplegen op het internet. Boormachines is misschien een beetje off-topic, maar ik boor er af en toe ook een gaatje mee in balsa)

Ernst Grundmann zei:
Je moet een transformator kopen van 220V naar 110V die zo rond de 80 tot 100Watt kan verwerken. Die zijn ook hier in Nederland te koop, je hoeft daar niet voor naar Amerika.
Om een of andere reden schijnen die dingen onder de naam verhuistransformatoren door het leven te gaan.

Aj, ik zie nu dat de lader 2A trekt bij 110V, heb dus een 220 Watt "verhuistransformator" nodig...

Iemand suggesties, of zal ik de boormachine maar met mijn schulze lader opladen?

Je zit daar nu toch? Je hebt toch helemaal geen trafo nodig?
De verhuistrafo's die ik ooit gezien heb, waren 500-1000W. Is niet zo moeilijk, omdat de spanning (en dus ook de stromen) maar een factor 2 uit elkaar liggen. Op school gebruikten we er wel eens twee achterelkaar als scheidingstrafo 8)

Chielles zei:
Iemand suggesties, of zal ik de boormachine maar met mijn schulze lader opladen?
Je zult dan niet de eerst zijn die dat doet.
Het is betrekklijke eenvoudig om in den vreemde aan 12V te geraken. En het werkt prima.:D

Schrijf ik uit ervaring.

Ja sorry voor de verwarring; ik zat even een paar dagen in de US. Daar kun je vrij goedkoop 110->220 trafo's kopen, maar die gaan dus maar tot 85 watt, en dat is niet genoeg.

Dus nu op zoek naar een verhuistravo die minimaal 220 watt aan kan...

Die 85 Watt kan wel genoeg zijn zolang je maar niet meer gebruikt. Maar je hebt 100% gelijk als je liever geen risico's neemt en zorgt dat de trafo onder alle omstandigheden voldoende vermogen kan leveren.

Back