Laden 5 cellen NiMh humpack met .....mAh?

• Topicstarter Topicstarter FreeMen
  • Startdatum Startdatum
F

FreeMen

Guest
Ik heb me wezeloos gezocht, maar ik kan niets vinden over het laden van humpacks. Over penlites is genoeg te vinden maar ik twijfel of hetzelfde geldt voor dikkere cellen zoals in mijn pack.

Ik heb een 5 cellen 1000mAh pack en een protech multilader met 3x 80mAh, 1x 140mAh, 1x 180mAh en 1x 500mAh.

Ik heb de pack ca 10 uur geladen met 80mAh geladen en 3 uur met 140mAh wat neer komt op ca 1220mAh (effectief dus zo'n 900-1000mAh, ik wil niet overladen dus vandaar).

Mijn probleem is nu dat de failsafe nog steeds aan geeft dat er te weinig spanning op staat. Dat hij niet 100% vol zit geloof ik, maar dat hij zo leeg is kan ik niet geloven tenzij de 80mAh eigenlijk veel te traag is om de "dikke" accu mee te laden en er dus andere "regels" gelden dan voor penlites.

Met welke mAh mag ik zo'n pack nu laden en voor hoe lang? Er zit GEEN deltapeak in de lader dus daar kan ik niet op steunen.

Ik vraag me overigens ook af waarom deze packs maar 1000-1200mAh leveren terwijl kleinere penlites al tot 2500mAh gaan terwijl de packs toch sterker schijnen te zijn....

Bvd voor de reacties.

Ik heb ook een 5pack en die laad ik met 60mah, ik meet met een multimeter of ze volzitten (ong. 7,20V.). Mijn failsafe geeft ook aan dat ze leeg zijn maar dat zijn ze echt niet.
Als je ze oplaad en je hebt geen multimeter kun je ze het best op die 80mah blijven laden dan overlaad je ze in iedergaval niet, wil je sneller laden hou dan de temperatuur goed in de gaten.
Welke failsafe heb je?.

PS. Bij PK Racing staat een goede uitleg over ontvangeraccu's laden onder techniek.

Thybaut zei:
Ik heb ook een 5pack en die laad ik met 60mah, ik meet met een multimeter of ze volzitten (ong. 7,20V.). Mijn failsafe geeft ook aan dat ze leeg zijn maar dat zijn ze echt niet.
Als je ze oplaad en je hebt geen multimeter kun je ze het best op die 80mah blijven laden dan overlaad je ze in iedergaval niet, wil je sneller laden hou dan de temperatuur goed in de gaten.
Welke failsafe heb je?.

PS. Bij PK Racing staat een goede uitleg over ontvangeraccu's laden onder techniek.

Failsafe is van pkracing. Schiet ineens te binnen dat ik ergens een multimeter heb. Zal die vanavond eens erbij pakken en kijken wat het voltage is. Toch ben ik van mening dat de failsafe niet zou moeten aangeven dat de accu leeg is.

Overigens meldde de verkoper bij RC-Fun dat zo'n pack juist niet op 80mAh geladen kon worden omdat de cel daarvoor te dik was. De 80mAh zou er zo weer "uit vloeien" zonder opgeslagen te worden. Hij raadde aan 2x 3 a 4 uur te laden op 180mAh.

Die heb ik al 5x gelezen, maar er wordt (naar mijn mening) steeds gesproken over AA batterijen en niet over dikke cellen. Althans, dit is wat ik denk te lezen. Aangezien ik hier en daar ook berichten zie over dikkere cellen die door mensen standaard met hogere mAh geladen worden dan de AA varianten kreeg ik het vermoeden dat humpacks anders geladen moesten worden.

Hoe kom je er bij dat het hier alleen over AA cellen zou gaan? Het gaat hier over NiCad en NiMH cellen IN HET ALGEMEEN. Het geldt dus voor alle types!
Jij hebt 1000mAh cellen, als ze helemaal leeg zijn kunnen ze geladen worden met 100mA gedurende 12 tot 14 uur.
De meeste Nicad's vinden het "fijner" als ze geladen worden met een laadstroom die tussen de 0,5C en 1C ligt. Dat betekend dus laden met 500mA gedurende 2uur 30 minuten tot maximaal 1000mA gedurende 1uur 15minuten.
LET OP, ALLEEN ALS ZE HELEMAAL LEEG ZIJN. Zijn ze nog niet leeg dan moet je korter laden of met minder stroom. Hoeveel korter of minder stroom is niet te zeggen omdat je niet weet hoe veel er nog in de accu zit. Daarom is een lader die automatisch stopt veel beter en zal je accu altijd veilig helemaal vol geladen worden.

dan zat ik er idd naast met mijn gedachte. Het probleem is namelijk dat mijn failsave blijft aangeven dat de accu leeg is. Ik heb inmiddels ook nog 3 uur op 180mAh geladen dus nu moet hij echt wel vol zijn. Helaas knippert nog immer de failsafe. Kan ik de voltage meten met een normale simpele multimeter van ca € 9? Zo ja dan ga ik er 1 halen want ik kan helaas degene die ik d8 te hebben nergens vinden :cry:

Maar wat is nu beter voor zo'n dikkere cel:
Laden op 1/10C a 14 uur of
Laden op 0,5C a 7uur?

Tja dat je failsafe nog een te lage spanning aangeeft kan door verschillende dingen komen. Er kan natuulijk één cel kapot zijn maar het kan ook zo zijn dat alle cellen een beetje zwak zijn geworden. En dan kan ook nog de failsafe fout zijn. Zo'n goedkope multimeter zal hier een heleboel duidelijkheid kunnen geven.
Over het algemeen is het voor NiCad's en NiMH accu het beste als ze versneld geladen worden. Je moet dan wel een goede lader gebruiken die stopt als de accu vol is als dat niet gebeurt zal de accu sneller en ernstiger beschadigd raken door overladen.

Accu kapot lijkt me sterk, is hagelnieuw evenals de failsafe (en de rest vd auto 8) ). Daarbij heeft mijn mederijder exact hetzelfde probleem, ook nieuwe accu (alleen dan 1200mAh) en dezelfde failsafe, maar ook die geeft aan dat er te weinig spanning is. Toch eens even navragen bij pkracing (waar de failsafe vandaan komt) wat het euvel kan zijn.

Euh, misschien een domme vraag, maar is de failsafe wel aangepast aan dat voltage?
Mijn failsafe (nitro-wagen) werkt perfect met 4 cellen, maar als ik er 5 aan hang begint hij ook te knipperen, gewoon omdat het voltage te hoog is waarschijnlijk...

Met je manier van laden is in elk geval niks mis, misschien niet optimaal (0,5-1 C), maar ook niks mis mee...

Ik heb zo'n goedkope multimeter gekocht en idd blijkt dat de accu gewoon perfect vol zit (6,5v). Het probleem zit hem in de failsafe ondanks dat deze vlgs pkracing ook voor 6v zou zijn. Ik heb nu al 6 personen gezien die met dezelfde failsafe allemaal hetzelfde probleem hebben.

Maar ach, het lampje is toch niet de reden waarom ik er een failsafe op heb.

Back