Laden enkele 1.2v nickel cadmium cell?

Zoals de titel al zegt: hoe laad ik een enkele 1.2v nickel cadmium cell?

Vandaag een partij cox onderdelen binnengekregen vanuit de states en er bleek een enkele cell bij te zitten voor de gloeiplug.

Ik heb een robbe Unicharger 6. maar geloof niet dat ik deze er voor kan gebruiken.

Iemand tips?

De Robbe Unilader zou best bruikbaar kunnen zijn om die ene cel op te laden. Wanneer die cel bij een partij Cox onderdelen zit lijkt het mioj dat dit allemaal al ouder materiaal is. De kans is vrij groot dat die cel op z'n minst in een belabberde conditie is. Om die cel weer "aan het werk" te krijgen zal je hem voorzichtig moeten laden, zeker de eerste paar keer!
Kijk op de cel wat de capaciteit is en deel dat door 10. De uitkomst is de laadstroom waarmee je de cel gedurende ongveer 14 uur moet laden. Als de cel echt helemaal leeg (0V) is kan je hem als je hem de eerste keer gaat laden wel 24 uur aan de lader laten hangen.
Na het laden moet je de cel weer ontladen met een vaste stroom en de tijd opnemen. Zo kan je bekijken of de cel nog voldoende capaciteit heeft. Hoogstwaarschijnlijk zal je de cel meerdere keren langzaam moeten laden en ontladen voordat hij weer voldoende capaciteit terug heeft. De kans is groot dat hij zijn volledige capacitiet nooit meer terug zal krijgen. Toch zal hij al snel als startaccu bruikbaar kunnen zijn.

Hallo Ernst,

Bedankt voor de uitleg. Ik heb de cel even doorgemeten en op het moment zit er ongeveer .095V nog in. dit houdt dus in dat ik hem nog wel redelijk moet kunnen opladen. Ik dacht dat de uitgaande spanning van de unilader te hoog zou zijn. het aantal mah is 1600. dus wanneer ik deze ga laden op de 150mah poort van de unilader zou dit geen schade aan de unilader kunnen veroorzaken?

Groeten Bas

Volgens de handleiding is dit apparaat niet geschikt voor het laden van 1 cel.

"A universal mains-powered (230 V / 50 Hz) unit for charging Nickel-Cadmium (NC) and
Nickel-Metal-Hydride (NiMH) packs containing four to eight cells, and also lead-acid (Pb)
batteries (2 - 12 V), with a capacity of 0.1 to 10 Amp-hours (Ah)."

Ben eigenlijk wel benieuwd waarom niet. Zou de spanning inderdaad te hoog zijn? Is er een techneut in de zaal?

Hallo Ernst,

op het moment zit er ongeveer .095V nog in. dit houdt dus in dat ik hem nog wel redelijk moet kunnen opladen.
Groeten Bas
Dat is dus nagenoeg 0V terwijl 1V al zou aangeven dat de cel leeg was.
Als je met b.v.100mA gaat laden moet dat al na 1minuut in de buurt van 1V liggen.
Zo niet dan is het verder waarschijlijk zonde van de moeite en is de cel dus overleden.
De multilader kan bij het opladen van slechts 1cel behoorlijk warm worden maar het moet in princiepe wel kunnen.
Ik heb zelf slechte ervaringen met het opnieuw tot leven wekken van oude cellen.
Ik heb eens een grote cel op een lage stroom een nachtje laten laden maar de cel is midden in de nacht ge explodeerd en de afdruk van het dekseltje was zichtbaar in he plafond.;)

Volgens de handleiding is dit apparaat niet geschikt voor het laden van 1 cel.

"A universal mains-powered (230 V / 50 Hz) unit for charging Nickel-Cadmium (NC) and
Nickel-Metal-Hydride (NiMH) packs containing four to eight cells, and also lead-acid (Pb)
batteries (2 - 12 V), with a capacity of 0.1 to 10 Amp-hours (Ah)."

Ben eigenlijk wel benieuwd waarom niet. Zou de spanning inderdaad te hoog zijn? Is er een techneut in de zaal?
Dan is het inderdaad af te raden.
Deze laders hebben van nature een uitgangsspanning van ongeveer 20V en bij het aansluiten van een accu zakt deze spanning naar die van de accu klemspanning terwijl de stroom in de buurt van de aangegven waarde blijft.
Het verschil tussen de open spanning (20V) en de accu spanning wordt in de compensatie schakeling gedissipeerd en word dus groter naarmate de accu spanning lager word.
Gevolg is dat de lader steeds heter word bij een lagere accuspanning en daarbij heeft men veiligheidshalve een minimum spanning van 2V aangegeven.;)
Een oplossing is een forse weerstand met de accu in serie te schakelen waardoor de juiste laadstroom wordt berijkt en de klemspanning van de lader op een aanvaardbaar niveau komt.

Laatst bewerkt:
ok, dan ga ik nog even verder rekenen... laten we het veilig houden en een klemspanning voor 6 cellen aannemen. Dat is 6*1.2V = 7.2 Volt. Dan moet er dus een weerstand in serie worden gezet van R = U/I = (7.2-1.2) / 0.15A = 40 ohm. P = U*I = 6V * 0.15A = 0.9 Watt.

Weerstandje kopen van 39 ohm, 1 watt?

39ohm bestaat pas vanaf E12 reeks. Ik hoef je denk ik niet uit te leggen wat dan te doen :)
Ik zou met worst-case 1volt i.p.v 1,2volt rekenen en het daarmee berekende vermogen van de weerstand nog eens verdubbelen, maar ja, ik ben iemand die een broekriem en bretels draagt ;)

Sluit zo'n enkele cel nu maar gerust aan op de Unicharger 6. Dat gaat gewoon goed. Uiteraard wordt er van de desbetreffende uitgang één weerstand warmer dan wanneer er een 4-cellen accu op wordt aangesloten, maar dat loopt niet meteen de spuigaten uit.

Het is wel de vraag of deze cel door de lader wordt geaccepteerd. Er zit namelijk een kortsluit- en ompoolbeveiliging in de Unicharger 6. Als de lader een uitgang niet boven circa 0,7 Volt krijgt, wordt dit als een kortsluiting gezien en worden alle uitgangen afgeschakeld.

Als het laden niet start dan even een goede cell opzoeken, deze goed opladen en parrallel zetten aan de slechte. Zo laad je de slechte cel even op. Let er wel op dat de stroom niet te hoog wordt.... zekering ertussen kan verstandig zijn.

Bedankt voor alle bruikbare tips die hier worden gegeven.

Ik ga het eerdaags even proberen, ik wil er zowiezo bij blijven, je weet nooit wat er kan gebeuren. Mocht het mijn unicharger kosten, dan is dit zonde, maar dan weten we dit gewoon voor de volgende keer;)

Gisteren geen tijd gehad om even hier te kijken daarom reageer ik nu pas.
Bas je kan die ene cel met een gerust hart laden met de Unilader, die zal daar echt niet van kapot gaan. Laden met 150mA is prima alleen zal het iets langer duren.
Je geeft een vreselijk lage spanning aan 0,095V! Dat is zoals cdrom flyer al aangaf zo goed als 0V. De kans is dus heel groot dat je de cel nooit meer bruikbaar zal krijgen. Proberen kan je het best, ook dat kan geen kwaad. Niet geschoten is tenslotte altijd mis! Overigens is de unilader daar juist goed geschikt voor omdat hij de spanning tot behoorlijk hoog op kan laten lopen.
Wanneer je de cel op de lader aansluit bestaat de kans dat de cel zo'n hoge inwendige weerstand heeft gekregen dat er nauwelijks stroom zal gaan lopen. Het lampje zal dus niet of nauwelijks gaan branden. Laat de cel rustige enige uren zo staan. Hou hem wel in de gaten! Wordt de cel erg warm dan moet je stoppen en de cel in de oude batterij bak dumpen.
Toch bestaat de kans dat de cel langzaam maar zeker opnieuw geformeerd zal worden en er toch een laadstroom gaat lopen. Als dat gebeurt zal de cel weer stroom gaan opslaan. Of hij weer bruikbaar zal zijn als startstroom accu is de vraag. Het kan zijn dat de cel zo weinig stroom zal kunnen leveren dat de gloeiplug daar niet van zal opgloeien. De accu werkt dan wel weer maar is niet bruikbaar voor het doel wat jij wilt.

hallo mensen!

Ik zie dat ik een grote fout heb gemaakt! het voltage bedraagt 0,9 volt! dus het valt nog wel mee!

Hij hangt nu even aan mijn unilader, waar ik voor de zekerheid een computer fan op heb gelegd.

ik hou jullie op de hoogte!

Back