Laden GP3300 HV "2nd Generation" accu's

• Topicstarter Topicstarter Joris
  • Startdatum Startdatum
J

Joris

Guest
Ik heb een vraag:

Ik krijg deze week bovenstaande accupacks binnen. Deze zijn voor mijn elektro auto. En moet ze natuurlijk voor het eerst laden.
Nu is mijn vraag, hoe moet ik deze accu's nu de eerste keer laden? Ik ga er namelijk mee racen, dus elk beetje 'extra' power is gewenst :wink: En een logische volgende vraag: hoe moet ik ze de keren erop laden.

Ik heb al paar keer gezocht, maar kon niet het specifieke antwoord geven, mocht 1 van jullie wel een goede link weten, graag :D

Het gaat dus om GP 3300 HV 2nd Gen. Matched en Xcellerated packs.
Mijn lader is een Robitronic Pro 2000 ( voorloper van de Expert)

Alvast bedankt,

groetjes joris

tja er gaan over accu's meerdere verhalen te ronde
ik zelf laad mijn accu's op zo'n 4 A voor de eerste keer. met een redelijk lage temp afslag. en daarna laad ik ze op de club onder een wedstrijd met 5,5 (als ik haast heb 6)

Groet Robo

Thanks voor je antwoord. :) Op welke afslag temp moet ik m zetten? Gewoon 45C ?

Matched cellen betekend dat ze al een paar keer geladen/ontladen zijn om de capaciteit en voltage te bepalen, die kun je dus direct op 5A laden

oke chill :D
Nou ben benieuwd wat het gaat worden :)
Als het goed is komen ze woensdag binnen.
Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten met het laden?
En hoe zit het nu precies met het ontladen, want dat blijft ook echt een raadsel, de een zegt, wel ontladen, ander zegt van niet.
Moet ik nu wel ontladen, en wat werkt het beste? ( autolamp?)

Ik zou de pakketten onladen met iets van 15 tot 30 ampere tot 5,4volt, dan kan je ze ook nog ontladen per cel met een ontlaad tray. Dat is tenminste wat ik altijd doe.
Je moet er gewoon op letten dat als je je pakket ontlaad met iets van 15 ampere dat je vooral niet verder gaat dan 5,4volt, daarmee sloop je ze echt heel snel. Een cel kan op dat moment ompolen en dat is ongeveer het slechtste wat je kan doen.

Hoi,

Deze cellen gebruik ik zelf in mijn F5B zwever al geruime tijd,en ze presteren super een duidenlijk verschil met de rc 2400P&M
Het voordeel is van deze cellen dat ze van echte mishandeling houden.
ik laad ze met 8,5Ampere op m,n schulze lader en ontladen met vliegen met zo,n 150Ampere.
De cellen presteren veel beter als ze warm zijn dit is duidenlijk te merken met stijgen,op het WK in york werden de cellen direct van de lader af gebruikt,was dit niet mogenlijk dan gingen ze in een warmhoudbox en werden ze warm gehouden tot zelfs 70graden C.
Het is met deze cellen zo dat matchen bijna niet loond daar de spreiding in capaciteit erg klein is,en naar mijn mening zonde van je geld.

groeten ruud

Dat geldt misschien voor vliegen, maar zeker niet voor rijden.
Zolang er cellen zijn met een ontlaadtijd van 400s @30A en 450s @ 30A is matchen zeker wel de moeite waard.

Met de 400s cellen red je de 5 min. gewoon niet met een 12T op de Mach of Rucphen.
(mensen die roepen van wel hebben nog nooit met echte power gereden ;) )

Ik laad die cellen met dezellfde lader altijd op 5 A, heel af en toe op 6 A. Afslag heb ik vaak bij 42 graden, ik had vroeger 45, maar ze klimmen nog even door na de afslag en dan worden ze wel erg warm zo nu en dan. Deltapeak gewoon op 4 mV, peak lock heb ik altijd op 5 minuten, dat is voldoende, maar dat kun je voor de zekerheid ook langer doen (alleen dan opletten als je nog snel even wilt bijladen!). Trickle uiteraard op 'off'.

@Vassago
Met die instellingen bij die lader pakt de lader gewoon wat hij het eerste tegen komt. Een delta V van 16x6=96mv komt de lader dan toch niet tegen, omdat hij al na de 45 graden is afgeslagen. Dus eigenlijk ben je dan gewoon aan het temp. laden.

Het zijn stickpacks waarmee ik ga rijden. Hoe moet ik dan laden per cel :? En dat ontladen, kan ik dat via mijn lader doen?

Een stickpack kan je niet ontladen per cel.
Laden per cel hoeft niet, kan wel met een hele dure lader :) ik denk dat je je hier vergist met het delta v per cel.

kan ook ;) Ik zei het omdat iemand hierboven begon over laden per cel. Daarom snapte ik het niet helemaal :oops:
Maar hoe kan ik mijn cellen nu het makkelijkst ontladen? Gewoon via een autolamp of een ontlaadtray kopen?

Back