Laden in serie.

Ik heb al wat getest met lipo,s in serie en in parallel.

Ik heb hier zelf een kabeltje voor gesoldeerd.
Deze b.v voor in serie:

Werkt in een setup allemaal oke.
Maar heb tot nu toe de lipo,s los geladen.

Aangezien ik 2 pakketten in serie wil zetten wil ik ze ook zo laden.
Zodat beide lipo,s zo even volgeladen worden en even snel leeggetrokken worden in een setup.
Het gaat verder om identieke pakketten.

Als lader wil ik hiervoor de icharger 208B gebruiken:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : iCharger 208B 350W 8s Balance/Charger $198.00

Deze lader heeft een balance bord voor:
3x 2 cell, 3x 3cell, 2x4 cell etc.

Dat ik sluit de 2 lipo,s aan op de serie kabel.
Zodat ik een 6 cell lipo heb.
Daarna aan de kabel voor de lader

Daarna 1 balance stekker van een lipo in het balance bord (3 cell).
En toen de 2e (3 cell)....... maar hier kreeg ik een kortsluiting.
Meteen losgetrokken en alles is nog oke.

Maar waardoor kwam dit?
Met de serie kabel was het gewoon een 6 cell en toen ik die aansloot was er niks aan de hand, na de 1e balance stekker ook niet, pas bij de 2e.

Toen dacht ik normaal heeft een 6 cell lipo 6x zwartekabel en 1x een rode aan de balance kabel.
Nu bij 2x een 3 cell heb ik 2x 3 zwart maar 2x 1 rode.
Oftewel moet ik 1 rode losmaken?

Als je de twee balancerkabels verwisselt aansluit krijg je een kortsluiting over de balancerkabels. De Li-Po die rechtstreeks aan de min van de lader is aangesloten, moet ook aan de balanceraansluiting die met de min correspondeert.

Nu maar hopen dat er geen printsporen, bekabeling of connectors zijn verbrand...

Laatst bewerkt:
Als je de twee balancerkabels verwisselt aansluit krijg je een kortsluiting over de balancerkabels. De Li-Po die rechtstreeks aan de min van de lader is aangesloten, moet ook aan de balanceraansluiting die met de min correspondeerd.

Als ik dit zo lees dan is voor serie laden 2x een balance stekker op zon balancer kaartje geen mogelijkheid?
Want dan krijg je dus kortsluiting.
Is alleen bruikbaar voor parallel dan neem ik aan?

Of wil je zeggen dat het wel kan alleen dan moet de ene balancer stekker wel in de juiste?

Kun je uitleggen of het uberhaupt is aan te sluiten op zon bord?

Anders zoiets: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Twin pack charge lead (2 x 3S)6S $1.92
Dan plug ik 2x 3 cell balncer in en maakt er een 6 cell balancer plug van die ik dan in de 6 cell ingang plug.

Laatst bewerkt:
Nu maar hopen dat er geen printsporen, bekabeling of connectors zijn verbrand...

Denk dat de middelste van de drie 3 cell balncer aansluiting is doorgebrand
Soldering...

Net geprobeerd er een enkele lipo aan te hangen en het werkt alleen niet bij die + een pinnetje is zwart.
Dat word een nieuw bordje aanschaffen dus.

Maar stel ik koop deze:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9910&Product_Name=2_x_3S_-%3E_6S_Splitter_JST-XH__(5pcs/bag)

Dan moet ik van 1 lipo toch de rode draad verwijderen?
En dat moet dan zijn van de lipo die met met zijn kabel rechtstreeks aan de min zit?

Laatst bewerkt:
Zo'n bord is zeker te gebruiken, mits je het goed gebruikt. Een foto zou verhelderend werken. Je moet de twee aansluitingen voor 3 cellen, waarvan de blokjes naast elkaar staan gebruiken, dus niet blokjes achter elkaar. Dus twee naast elkaar geplaatste blokjes met elk 4 aansluitingen.

Als je je twee Li-Po pakketten via je splitter op de lader aansluit, dan zitten feitelijk een rode plus aansluiting van de ene accu en een min aansluiting van de andere accu aan elkaar. De overgebleven plus draad van de ene accu gaat naar de plus van de lader en de overgebleven min naar de min van de lader. De cellen staan nu in serie. Tot zover heb je het goed gedaan.

Nu de balanceraansluitingen. Die kan je niet willekeurig in de twee naast elkaar staande blokjes van het bord plaatsen. Je hebt dus 50 % kans dat het mis gaat en dan gaat dan ook mis volgens de wet van Murphey.

Hoe gaat het goed. Naar je balancerbordje lopen een aantal draden. Waarschijnlijk meerdere zwarte en één rode. De zwarte draden zitten naast elkaar op het bord en de laatste draad is de rode.

De balancerkabel van de accu die rechtstreeks met de min van de lader is verbonden mag NIET in het balancerblokje aan de zijde van de rode draad, maar in het blokje bij de eerste zwarte draad. De accu die verbonden is met de plus van de lader komt in het blokje aan de zijde van de rode draad van het bordje.

Ook nooit achter elkaar geplaatste blokjes op het bord gebruiken. Dat leidt ook tot vuurwerk.

Laatst bewerkt:
Je had zeker 2 x een 3cell aansluiting gebruikt? Die zitten parrallel. Wil je 6s packs balanceren moet je een 6cell aansluiting gebruikt. Je hebt nu inderdaad kortsluiting gemaakt. Geluk dat je alleen je balanceer bord gesloopt en niet je lipo.

Die 2x 3s naar 6s splitter werkt wel want die sluit het anders aan dan dat jij deed. Dat is de juiste manier.

Je had zeker 2 x een 3cell aansluiting gebruikt? Die zitten parrallel. Wil je 6s packs balanceren moet je een 6cell aansluiting gebruikt. Je hebt nu inderdaad kortsluiting gemaakt. Geluk dat je alleen je balanceer bord gesloopt en niet je lipo.

Die 2x 3s naar 6s splitter werkt wel want die sluit het anders aan dan dat jij deed. Dat is de juiste manier.

Het kan dus wel Zoals NPS zegt.
Ik heb het net getest met 2x een 4 cell lipo.

Gewoon in serie aangesloten.
De lipo die met de rode draad aan de lader zit, daarvan heb ik de balancer kabel aangesloten in het blokje die het dicht bij de rode draad zit van het balancer bordje.
De 2e lipo heb in het 2e blokje en het werkt goed.

Als ik het test met de 3 cell blokjes dan zegt hij bij het middelste blokje voltage too high.
Waarschijnlijk is die dus niet goed meer.

Maar oke het kan dus wel maar je moet wel HEEL GOED opletten bij het aansluiten.

Bij paralel maakt de volgorde niks uit natuurlijk omdat ze allen op de zelfde + en zelfde - zitten.

Toch denk ik dat ik er een splitter voor koop.
Foutje is snel gemaakt.

Nog 2 vragen:
Ik heb 3 blokjes voor 3 cell op mijn balancer bord.
Als ik er 2 in serie laad dan doe ik de lipo die met de + aan de lader zit de balancer kabel aan de rode draad zijde.

Moet de 2e lipo dan in het blokje dat aan de meest buitenste zwart draad zijde zit van de zwarte draden van de balancer?

Vraag 2:
Stel je zou 3 lipo,s in serie laden.
En het antwoord is ja op vraag 1 dan moet de lipo die in het midden zit en dus niet naar de lader gaat ook perse in het middelste bancer blokje.

Of los balanceren en gewoon als 6s laden en ontladen. Balanceren elke lading is echt niet nodig. Ik balanceer alleen thuis af en toe.

Alles werkt 100%.

Ook het balance bord is 100% na controle.

Wat blijkt bij 3 cell in serie.
Ik heb dus 3x een balancer blokje voor 3 cell.
lipo die aan de - zit van de lader moet met zijn balancer kabel aan de meest buitenste zwarte balancer zitten.

De lipo die met de + aan de lader zit moet in het blokje er naast zitten.

En dan werkt het.

Ik dacht de lipo met de + aan de lader altijd in het blokje moest zitten zo dacht mogelijk bij de rode draad.

Je moet dus altijd bij de - beginnen en dan opschuiven.

PARALLEL laden.

Stel ik wil nu 2x een 3 cell parallel laden.
Dan kan ik ze toch niet op het balancer bordje aansluiten?

Want parallel laden= parallel balanceren toch?
Anders krijg je kortsluiting........

Maar wat gebruiken jullie om parallel te laden?
2x een 3 cell balancer kabeltje die naar 1x 3 cell gaat?

Wat bij parallel dan wel is 2 cellen worden gezien als 1.
Maakt dat dan niks uit?
Stel cell 1= 3 volt cell 2= 4 volt wat gebeurt erdan?
Worden de 2 +en samen dan 3.5volt?

Op je balancerbord staan 3 blokjes met 4 pennen naast elkaar? dan zou het bord geschikt zijn voor 9 cellen en dat lijkt me onwaarschijnlijk. Wat wel kan is dat er drie blokjes met drie pennen naast elkaar staan Die zijn dan geschikt voor drie pakketten met twee cellen.
Het maximale aantal cellen waarvoor het bordje geschikt is kan je makkelijk bepalen door het aantal draden te tellen. Dat aantal min 1 geef het maximale aantal cellen aan.

ALLEEN PACKS MET GELIJKE LADING / STATUS TEGLEIJK LADEN. In parrallel mode is het iets minder belangrijk dan in serie maar altijd samen gebruiken en samen laden. Dus niet s 3s packs zo tegelijk laden tenzij ze gebruikt zijn als 6s in het model. Dus dan als 6s laden en gebruiken. Dus een cel met 3V en 4V parrallel zetten is geen goed idee. De vollere cel laadt de lege op maar het kan fout gaan als de stroom te hoog wordt. NOOIT DOEN DUS!

Op je balancerbord staan 3 blokjes met 4 pennen naast elkaar? dan zou het bord geschikt zijn voor 9 cellen en dat lijkt me onwaarschijnlijk. Wat wel kan is dat er drie blokjes met drie pennen naast elkaar staan Die zijn dan geschikt voor drie pakketten met twee cellen.
Het maximale aantal cellen waarvoor het bordje geschikt is kan je makkelijk bepalen door het aantal draden te tellen. Dat aantal min 1 geef het maximale aantal cellen aan.

Foto:

Ja, het is een 350W lader he.
http://img98.imageshack.us/img98/5669/p1020508m.jpg
Hij heeft:
3x 2 cel
3x 3 cel
2x 4 cel
2x 5 cel
1x 6 cel:

Parallel laden is niet aan te bevelen om de reden die jezelf al aangeeft. Twee parallel geschakelde cellen met verschillende spanning gaan zich via de balancerkabel vereffenen tot de spanningen gelijk zijn. Daarbij kunnen hoge stromen optreden en de gevolgen daarvan heb je al gemerkt.

Wil je het toch proberen, wat ik je niet aanbeveel, dan moet je twee blokjes gebruiken die achter elkaar staan. Dan worden de balancerkabels parallel gezet.

Kijk wel uit immers, fouten straffen zich al snel af met vuurwerk.

Met parallel laden loop je bij het laden van grotere capaciteiten al snel tegen de maximale laadstroom van de lader aan.

Aanvulling na het zien van de foto van het balancerbord:

Het bord is inderdaad geschikt voor maximaal 10 cellen.
Parallel laden en aansluiten op het bord gaat niet omdat er geen twee parallel geschakeld blokje voor drie cellen zijn.
Wil je toch gebalanceerd laden dan zal jezelf uit twee snoertje met contra-balanceerstekker en een snoertje met een balancerstekker een V-kabel moeten maken. Alle draden in dezelfde volgorde aan elkaar solderen, dus alle rode aan elkaar, alle eerste zwarte naast de rode aan elkaar, tweede zwarte draden naast de rode aan elkaar enz. Goed isoleren in verband met het vuurwerk.

Laatst bewerkt:
Parallel laden is niet aan te bevelen om de reden die jezelf al aangeeft. Twee parallel geschakelde cellen met verschillende spanning gaan zich via de balancerkabel vereffenen tot de spanningen gelijk zijn. Daarbij kunnen hoge stromen optreden en de gevolgen daarvan heb je al gemerkt.

Wil je het toch proberen, wat ik je niet aanbeveel, dan moet je twee blokjes gebruiken die achter elkaar staan. Dan worden de balancerkabels parallel gezet.

Kijk wel uit immers, fouten straffen zich al snel af met vuurwerk.

Met parallel laden loop je bij het laden van grotere capaciteiten al snel tegen de maximale laadstroom van de lader aan.

En dan met name van de max van wat hij kan balanceren lijkt mij?

Krijg je dus zo iets:
Attachment browser: Parallel charging 2S packs.jpg - RC Groups

Kan me niet voorstellen dat al die lipo,s die daar aanhangen de zelfde voltages hebben.

Maar oke voor parallel moet ze dus achter elkaar staan.

Maar ik kan dus wel 2 gelijke lipo,s leeg trekken a la parallel.
En ze dan weer in serie opladen.

Laatst bewerkt:
Vereffengsstromen hebben niets van doen met de balancer. Die stromen lopen op het moment dat twee- of meer cellen met een ongelijke spanning parallel worden gezet. Nogmaals je kan dit beter niet doen.

Waar die hype van de laatste tijd om serie- of parallel laden van (ongelijk gebruikte) Li-Po's vandaan komt is me een raadsel. In basis is het heel eenvoudig. Accu's laden zoals ze zijn gebruikt. Elke andere manier geeft een risico op ongelukken. Wil je tijd besparen met laden dan is een extra lader de beste oplossing.

Vereffengsstromen hebben niets van doen met de balancer. Die stromen lopen op het moment dat twee- of meer cellen met een ongelijke spanning parallel worden gezet. Nogmaals je kan dit beter niet doen.

Waar die hype van de laatste tijd om serie- of parallel laden van (ongelijk gebruikte) Li-Po's vandaan komt is me een raadsel. In basis is het heel eenvoudig. Accu's laden zoals ze zijn gebruikt. Elke andere manier geeft een risico op ongelukken. Wil je tijd besparen met laden dan is een extra lader de beste oplossing.

Ik ga zeer zeker ook alleen laden in serie en met gelijke identieke pakketten die even zwaar ontladen zijn.

Waarom?
Ik kan gaan voor 1x6 cell maar voor het zwaarte punt is 2x 3 cell nog iets beter.

Verder wil ik graag weten hoe het werkt en hoe ik het VEILIG kan toepassen.
Ook al ga ik niks met parallel laden doen.
Toch denk ik wel aan om te gaan vliegen met een parallel setup in een ander kistje.
Puur om zo langer te kunnen vliegen als ik dat wil.

Back