laden lipo cellen

Ik gebruik voor mijn heli 2 aanelkaar gekoppelde lipo`s
De 2 lippos samen zijn 2200 mAh en 22.2V
Ik heb ze nu 2 keer geladen met een robbe power peak compact 6s EQ
De eerste keer gaf de lader op het eind 2065 mAh aan.
De tweede keer gaf de lader op eind van het laadprocces 1522 mAh aan.
Is dit normaal ,moet ik niet uitkomen op 2200 mAh op het eind van het laadprocces
of is dit het aantal mAh dat de lader heeft kunnen toevoegen?
bvd Karel

Wat zijn spanning en Capaciteit van elk pak? Zijn ze in serie of parallel geschakeld?
Laders geven aan wat ze erin gestopt hebben, niet wat er in totaal de accu zit. Daarnaast is het nog zo dat niet alles wat erin gestopt wordt, er weer uit komt, het rendement van een laadprocess is namelijk niet 100%.

Nuttig leesvoer, de accu-FAQs:
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
-> [FAQ] Accu's en laadtechnieken

Als je in een lipo met een capaciteit van 2200 mAh ook zoveel mAh erin kan pompen na gebruik, dan vrees ik dat het de laatste keer geweest is...je mag ze niet ontladen voor meer dan 80 %...

Ik vlieg uit mijn 2200 mAh lipo's voor mijn 450 maar rond de 1600 mAh, om safe te blijven. Dus als ik ze oplaad is dat hetgene dat erin gaat.

Het ligt er aan wat het laad-rendement is. Helaas weet ik dat niet voor LiPo's. In principe moet je er meer dan 1600mAh instoppen.

Twee lipo's in serie van 11,1 V 2200 Mah geeft inderdaad 22.2V 2200 MAh, en zoals Ron al aangaf laat de lader zien wat je erin terugstopt.
Het meest gehanteerde vuistregeltje met lipo's (om ze wat langer heel te houden) is zoals Funky aangeeft 80% van de totale capaciteit terugladen.
En dan kom je op ongeveer 1700-1750 Mah op het venster van je lader.
2200 (in dit geval) x 0,8 = 1760.
Dit geld voor alle lipo's.

Je kan het wel eens meemaken bij heel warm of koud weer dat je iets te lang doorvliegt, en er meer in moet laden.
Het beste vind ik dan ook om even de tijd op te nemen dat je vliegt om aan die 1750 Mah te komen, en voortaan de timer een 20 seconden eerder te zetten.
Dan ga je eigenlijk nooit te ver met ontladen tijdens een vlucht, en kan je nog even afmaken waar je mee bezig was.
Een 6s lipo leegvliegen, oftewel vliegen tot de headspeed vanzelf gaat zakken is niet aan te bevelen.
Dan kan je ze vrij snel weggooien.

Groet,
Eric

Bedankt allemaal voor jullie reactie.
Het is mij nu duidelijk en zal voortaan goed opletten
om niet te lang door te vliegen.
groetjes karel.

Back