laden lipo zonder ontkoppelen van Pico 8 (BEC)

• Topicstarter Topicstarter M&L
  • Startdatum Startdatum
M

M&L

Guest
Hallo,

ik ben bezig met een project, ik wil een modelvliegtuig op zonnecellen laten vliegen. Dit wil ik bereiken door een accu (lipo) te laden (voor het vliegen). Tijdens het vliegen wil ik de accu door laten laden. Ik wil de Pico 8 gebruiken om ervoor te zorgen dat hij veilig land, maar in de handleiding staat dat deze ontkoppeld moet worden als de accu laad.

wat voor gevolgen zal het hebben als we de pico toch gebruiken en laden tijdens het vliegen?
als het problemen oplevert zijn die te omzijlen?

Ik denk dat er geen enkel probleem zal zijn.
Wel is het belangrijk dat je eigen lader nooit boven de 4,2V per cel komt!

Voor de BEC maakt een kleine wisseling in spanning niks uit. De controller in de regelaar zal alleen in beveiliging springen als de accu te leeg is. (Lipo cut-off)

Net als Michiel denk ik dat het zeker mogelijk is maar je zal een regelaar tussen de zonnecellen en de accu moeten maken. Zolang de spanning van de zonnencellen te laag is zal er geen stroom vanuit de accu terug naar de zonnecellen mogen gaan. De accu zal daardoor ontladen worden en de zonnecellen kunnen beschadigd raken.
Verder moet de regelaar er voor zorgen dat de spanning over de LiPo's NOOIT hoger kan worden dan 4,215V per cel. Dat is echt van levensbelang voor de LiPo's. Als de spanning wel hoger wordt zal de LiPo kapot gaan en in het ergste geval in de fik vliegen!
Als laatste moet de regelaar er voor zorgen dat de laadstroom van de LiPo's niet te hoog wordt.

Voor de BEC maakt een kleine wisseling in spanning niks uit. De controller in de regelaar zal alleen in beveiliging springen als de accu te leeg is. (Lipo cut-off)

De cut-off gaat over de stroom naar de motor, die wordt uitgeschakeld. Ik heb een keer per abuis een 1-cel lipo op mijn regelaar aangesloten. Het duurde geruime tijd voor ik dat door had. De motor wilde niet lopen maar de servo's werkten gewoon. Eerlijk gezegd denk ik dus niet dat een BEC uitschakelt. Weet iemand het zeker?

De BEC hoeft alleen maar 5V te maken voor de ontvanger en de servo´s. Een BEC zal NOOIT uitschakelen want dan ben je de besturing kwijt en dat is wel het laatste wat je wilt. Wat in een ESC wel uitschakeld als de accuspanning (te) laag wordt is de motorregelaar. Met een stilstaande motor kan je nog wel landen maar zonder besturing doe je niets meer.

Helemaal met Ernst eens.
De BEC in een regelaar moet je geheel los zien van de motorregelaar. Het zit alleen samen in een behuizing.

Het aansluiten van 1 Lipo cel is overigens wel riskant. Gelukkig gaat bij jou alles goed, maar ik kan me wel wat slechtere dingen voorstellen. De BEC kan rare dingen gaan doen.
De spanning is in ieder geval niet meer 5V. Die is nog lager dan de voedingsspanning zelf. Bij het gebruik van 1 Lipocel is dat dus rond de 3-3,5V.
Voor jou ging het aansluiten van 1s Lipo per ongeluk. Maar voor eventuele meelezers wel even de waarschuwing dat je nooit BEC kan gebruiken bij 1s Lipo. Het kan misschien lijken te werken, maar vertrouw er niet op. Het kan zijn dat er bij een wat legere cel de besturing ineens wegvalt!
Ook is het goed dat de motor niet aangaat op 1s Lipo. Als die beveiliging er niet in zou zitten kan de regelaar, hoe vreemd het ook klinkt, misschien wel heel heet worden als de motor aangezet wordt!

LOL ja dat snap ik, dat het niet goed is. Ik was ook blij verrast dat alles nadien nog gewoon werkte.

Ik meende uit jouw post echter te begrijpen dat je waarschuwde voor een uitschakelende BEC als de spanning te laag zou worden. Nu ik nog eens goed lees (duh) zie ik dat je dat helemaal niet bedoelde.
U mag mijn opmerking dus weer snel vergeten.... :-)

Back