Laden loodaccu

corvl

verslagschrijvers
Hallo,

Ik heb een loodaccu ( van een auto) van 12 V die ik gebruik voor mn startbox. Normaal laadde ik die altijd met een auto acculader. Maar nu ik sinds een paar dagen een lipo accu heb ben ik een beetje aan het experimenteren met mn schulze isl 6-330 d. Die vanalles kan laden, ook loodaccu's.

Nu wilde ik vanmorgen die 12V loodaccu laden ( iets van 60Ah) en heb mn schulze ingesteld op "lead" , 6 cellen, 3 A.
In een ander topic heb ik gelezen dat het voltage van een 12V loodaccu niet meer mag zijn als 14,5 Volt. Mn schulze lader gaf aan dat hij al tot 14,7 V had geladen. Ik heb toen maar de stekkers eruit gehaald.

Iemand een idee, hoe en wat?

Bedankt,
Cor

Schulze geeft aan dat de maximale spanning van één cel 2,42 Volt mag zijn en dat gedurende maximaal 3 uur. Voor jou accu, met zes cellen, komt de maximale spanning dan uit op 14.52 Volt.

Alleen die drie uur.. Een ontladen 60 Ah accu laden met 3 Ampere duurt al 20 uur. Nu zal niet gedurende de hele laadtijd de spanning zo hoog zijn, maar toch.

Vaak is een oplopende accuspanning tijdens het laadproces een signaal dat de accu zich niet plezierig voelt en dat de inwendige weerstand aan het oplopen is.

Lijkt me toch een slechte of onbetrouwbare lader dan...:-?
Als Shulze zelf aangeeft dat de spanning bij 6 cellen niet hoger mag komen dan 14,52 volt dan zit dat toch in het programma van het laadapparaat ingebakken....
En toch gaat hun lader door naar 14,72 V en misschien nog verder :confused:
Dus volgens mij geen slechte accu maar slechte lader want die mag de spanning niet hoger dan 14,52 V laten oplopen...lijkt me....
Nu, of die 0,2 V verdeeld over 6 cellen veel kwaad kunnen...

Heb ook eens een auto accu proberen te laden met men graupner ultra duo plus, en die zijn spanning schommelde tussen de 13.2V en de 15.2V! IK dacht ook dat er toen iets fout was. Maar heb hem gewoon laten doen, en enkele vele uurtjes later was hij vol!

Ik heb zelfs 12volt accu's staan waarop duidelijk staat dat ze tot 15volt kunnen gaan onder het laden ...

Zou me niet al te druk maken ;)

De (constante) spanning, waarmee een Pb accu wordt geladen is afhankelijk van de haast, die men heeft.
Accu's voor noodstroomvoorzieningen worden bijv. tot 13,8 Volt geladen (2,3 Volt per cel). Accu's voor modelbouwgebruik worden meestal wat sneller geladen en dan hanteert men 2,35 Volt per cel. Voor een 12 Volt accu is dit 14,1 Volt. Er zijn ook Pb-laders (o.a. van Graupner), die tot 2,45 Volt per cel gaan, wat correspondeert met 14,7 Volt voor een 12 Volt accu.
Op zich is het dus toegestaan, dat de accu tot 14,7 Volt wordt geladen. De tijd, dat de spanning hoger is dan 13,2 Volt moet echter niet te gek lang duren en ook de stroom moet dan al duidelijk minder zijn dan 1/10 x C. Aangezien de aanvangslaadstroom al 0,5 x C is, zal dit laatste dus wel in orde zijn. Ik zou me dus maar richten op de gegevens van Schulze en het laden zelf beëindigen als de spanning langer dan 3 uur boven de 14,5 Volt komt.

Back