Laden met 5A lukt niet...

Heb het volgende probleem...een nieuwe robbe power peak triple gekocht met graupner 20A voeding. Nu wil ik mijn zippy 5000mah 6 cel laden met 5A ( 1C dus) maar mijn lader wil niet meer laden dan 2,3 A, maar hij staat wel ingesteld op 5A laden. Dit is ook het geval met mijn 2600mah 6 cel accus...
En raar maar waar ik heb nog een imax lader liggen ook en die wil ook niet harder laden dan 2,5 ampere.
Zou dit aan de accus kunnen liggen? Er staat nochtans dat ik ze kan laden met 2C, das dus 10 ampere eingelijk. Wel wat vervelend want het laden duurt wel lang nu.
Iemand een idee?

Hoeveel Watt kan deze lader leveren? Als dit maar 50 Watt is dan zou het wel kunnen kloppen want 6 cellen maal 3,7V is ongeveer 22 volt. Dit maal 2,3A is ongeveer 50 Watt.

3 x 60 watt.

Een 3 celler zou je met 5A kunnen laden .
Meer cellen betekent minder A .

Dan hat je een lader met 250 watt moeten kopen .

Mvg johan

RTFM!:D

Lees het instructieboekje eens, daar staat waarschijnlijk precies in welke laadstroom hij max aankan bij welke spanning:

6S = 25 V en dat betekent een laadvermogen van 5Ax25V=125W

Goed kans dat je lader helemaal niet zo hard wil.
Mijn Robbe PowerPeak Fun Duopower kan ook 6.5 A laden, maar als ik het boekje lees, doet hij dat maar tot een max van 6V. Daarboven neemt hij automatisch terug tot 2.5A max laadstroom.

Beetje lullig, want ik had ook meer verwacht, maar 2.5 A bij 25 V is al een behoorlijke laadstroom voor de meeste "huis-tuin en keuken" laders.

Hoe dan ook: het is niet de accu die de laadstroom beperkt, maar de capaciteit van je lader. Want ook al MAG je je accu met 2C laden, je lader bepaalt of hij dat er doorheen krijgt of niet.

Groet, Bert

Topicstarter is tikke genaaid door afdeling marketing/reclame.

Nee, hoor, dat denk ik niet, want de reclamemaker kan zich altijd beroepen op dat hij niet verantwoordelijk is voor de interpretatie van de reclameboodschap door de klant.

Dan zou ik ook genaaid zijn toen ik mijn ladertje kocht, want ik verwachtte ook 6.5 A laadstroom. En dat maakt de lader (onder omstandigheden ook waar) alleen ik verwachtte dat hij dat onder alle omstandigheden zou leveren, en dat was mijn eigen interpretatie. Als ik goed gekeken had, had ik kunnen weten dat 8S niet met 6.5 A geladen kan worden als de lader een max vermogen van 100W heeft. Ik ben ook HBO opgeleid, en het is mijn eigen naïviteit geweest. De doos vermeld: TOT 8 S, en TOT 6.5 A, niet expliciet 6.5 A bij 8S, en ik denk dat dit bij TS ook zo is....

Buiten dat, als hij het instructieboekje gelezen had, denk ik dat hij dit zelf ook wel had kunnen lezen. Nee, hoewel de marketingafdling de boel uiteraard zo rooskleurig mogelijk voorspiegelt, denk ik niet dat je van "naaien door...." kunt spreken. Jij gelooft de wasmiddelenreclame's toch ook niet letterlijk?

Groet, Bert.

Laatst bewerkt:
inderdaad, jullie hebben allemaal gelijk...:) Heb zo ver niet nagedacht en heb duidelijk nog wat te leren over accus en laden...:)
In ieder geval voel ik me toch een beetje genaaid;)...langs de andere kant had ik dit moeten weten maar ja.
Swat...we zullen de langere laadtijd er dan maar bij nemen, voor de rest is het een toppie lader.

Alvast Bedankt,

Len

Bij het lader kiezen kijk ik zelf nooit naar ampere, altijd de combinatie aantal cellen en wattage.
Weet je precies wat je krijgt. ;)

Kijk bij het vermogen dan ook nog even bij welke spanning de lader dit vermogen kan leveren. Veel hoog vermogen laders kunnen het genoemde vermogen pas boven de 18V voedingsspanning halen.
Een iCharger 208B doet bijvoorbeelt maximaal 350W, bij 12V is dit "slechts" 280W.

Groet,
Gerben

Bij het lader kiezen kijk ik zelf nooit naar ampere, altijd de combinatie aantal cellen en wattage.
Weet je precies wat je krijgt. ;)

Helaas geld dit ook niet altijd:

Voor mijn lader is voor 220V voeding 100 W opgegeven, en voor 12V voeding 180 W, maar de laadstroom is toch echt vanuit de programmering beperkt aan de hand van de laadspanning, en bij 3S gaat hij al niet verder dan 2.5A, ofwel een goede 50~60 W. Pas bij hogere cellenaantallen gaat hij wat meer richting het opgegeven vermogen.

Ik heb de lader nog niet op 12V voeding geprobeerd, goed kans dat hij dan hoger gaat, maar in elk geval op 220V komt in elk geval bij mijn lader, de laadstroom niet onder alle omstandigheden overeen met het opgegeven vermogen. Helaas, raar maar waar!

Ik kan alleen maar zeggen: als je een lader koopt, kijk dan eerst of je het instructieboekje kan downloaden voordat je tot aankoop besluit. Dan weet je tenminste zeker wat je in handen hebt....

Groet, Bert

Back