laden met een robbe power peak A4 EQ-LCD

• Topicstarter Topicstarter Gijsbertdekock
  • Startdatum Startdatum
G

Gijsbertdekock

Guest
Hoi,

gisteren een leuke boot gekocht maar daarbij een lader van robbe de power peak A4 eq-lcd gekocht met daarbij twee lipo-batterijen

Heeft een van jullie hier ervaring mee? ik krijg de batterijen niet opgeladen. hij begint als ik hem volgens het boekje heb aangesloten heel snel te piepen, ook wanneer ik de andere batterij gebruik geeft ie aan dat het lampje knippert van welke cel hij aan het balanceren is en bij de andere batterij weer niet!!
en moet het lampje oranje of groen continu branden of geeft een knipperend lampje weer aan dat ie aan het laden is, de spanning neemt in ieder geval niet toe.. ik wilde graag gaan varen met mijn nieuwe boot vandaag maar dat moet nog even wachten denk ik...:confused:

wie o wie kan me helpen hiermee??

Laatst bewerkt door een moderator:
Met deze lader kan niet zo heel veel mis gaan.

Het komt in het kort op het volgende neer:

Sluit de lader aan op een voeding.

Kies het juiste accutype

Stel de laadstroom in

Sluit de te laden accu aan (bij Li-Po ook de balancerkabel)

Start het laadproces.

In de handleiding staat de betekenis van de status- en de equalizer LED's.

Als het niet werkt, dan blijft er één ding over. Terug naar de leverancier of contact opnemen met de servicedienst. Het telefoonnummer staat achterin de handleiding. Je kan ook een Persoonlijk Bericht (PB) sturen naar forumgebruiker Corrien. Dat is de man van de Robbe-service.

hij doet het

Vanmorgen weer terug geweest bij de winkel.
de lipo-batterij had een te lage spanning waardoor hij niet oplade.
even 5 minutjes zonder de cellenbalanceerder en hij doet het..

heb maar gelijk twee extra accu's gekocht dus dat wordt varen vanavond.:cool:

Fijn dat met de lader alles in orde is. Een ander punt is de LI-Po's.

Als Li-Po cellen een zo lage spanning hebben dat de lader ze niet meer herkent, dan kan je meteen twijfel hebben bij de kwaliteit van deze cellen.

Een eigenschap van Li-Po's is dat ze heel erg slecht tegen te diep ontladen kunnen.

weer niet

gisteren bij de winkel geweest en deed de batterij het, kom ik thuis doe ik het precies hetzelfde.. NOT???

wordt er een beetje moedeloos van.. de winkel weer opgebeld.. krijg je als antwoordt dat ik iets verkeerd doe terwijl het helemaal niet fout kan gaan.
kom maar even terug naar de winkel.. in plaats van dat je een nieuwe meekrijgt.. maar nee hoor..

gelukkig heb ik wel twee goede lipo's.. wat denk je.. 20m gevaren.. vliegt de deksel (kap) van de boot af.. krijg je als antwoordt dat ik schuimrubber of ping pong ballen er op had moeten lijmen.. het is gvd mijn eerste boot van totaal 700 euro alles bij elkaar en krijg je zulke dingen.. mag aannemen als je zulke dingen koopt dat het ook goed is voor dat geld.

trouwens.. de winkel is HOBMA modelbouw uit Elst (gld) ze hebben een mooie winkel en praatjes maar dan houdt het ook echt op.. ben er helemaal klaar mee met die gasten. :murder:

Voor je frustraties heb ik best een beetje begrip. Maar modelbouw, of het nou vliegen, varen of rijden is, gaat niet altijd over rozen.

Ik hoop dat je de kap van de boot nog terug hebt kunnen vinden.

Dan de lader en de Li-Po's. Neem even aan dat de lader wel werkt met je goede Li-Po's. Dat zijn waarschijnlijk de Li-Po's die je later hebt gekocht. Werkt de lader niet, neem dan even contact op met de servicedienst.

De eerste twee Li-Po's, die niet wilden laden en te diep ontladen waren, zijn die van hetzelfde merk en type als de laatste twee die je gekocht hebt?

Ken je ervaring met de behandeling van Li-Po's niet, maar hier <Oude "Te Koop" Link Verwijderd > staat een goed verhaal over de behandeling van Li-Po's.

Li-Po's kunnen heel slecht tegen te diepe ontlading (ook niet tegen overlading). De vraag is nu hoe de eerste twee Li-Po's diep ontladen zijn geraakt. Heb je ze in de boot gehad? Was de snelheidsregelaar goed ingesteld? Sommige regelaars moeten ingesteld worden voor gebruik met Li-Po's. Staat dat fout, dan werkt de onderspaningsbeveiliging niet. Ga je de boot dan toch gebruiken is een diep ontladen Li-Po het gevolg.

De techniek die we tegenwoordig gebruiken is best geavanceerd. Het snelste leer je die techniek als je samenwerkt met anderen. Misschien is er een vereniging in de buurt waar je je bij kan aansluiten. Je hebt dan hulp, maar het varen met elkaar is ook veel leuker.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

de kap ligt ergens op de bodem van het meer.. die vindt ik dus niet maar heb al een nieuwe besteld. Gisteravond nog zonder kap gevaren maar komt toch teveel water in de boot dus ik wacht maar ff tot de nieuwe kap er is.

ik heb nu 4 dezelfde lipo-accu's de eerste twee die ik had gekocht doet er eentje ervan niet, de lader laadt de andere accu's gewoon op en volgens het boekje.. kan niet fout gaan.
ik hoop alleen dat ik de slechte accu aan de praat kan krijgen zonder naar de winkel te gaan.
ik heb de eerste twee gewoon nieuw gekocht, thuis aan de oplader gehangen en toen deed ie het al niet, niet eens in de boot gehad dus vanaf de winkel was ie al te diep ontladen maar wat ik ook zeg krijg je als antwoordt dat ik iets verkeerd heb gedaan.. echt niet dus maar ja dat wordt een discussie zonder eind..

de snelheidsregelaar is speciaal voor lipos dus dat kan het niet zijn en op de twee accus die ik later bij heb gekocht vaart ie echt supergaaf en top.

ik zal eens gaan zoeken of er een club in de buurt van nijmegen zit.

Heb zojuist dezelfde lader binnengekregen als waar het hier om gaat, en ook ik ervaar wat problemen.
Heb zo hier en daar een beetje rondgezocht maar kon nog geen antwoord op mijn probleem vinden.
Daarom dat ik het nog even hier vraag.

Mijn probleem:
Ik wil met deze lader kleine 1s lipo´s gaan opladen voor mijn micro quadcopter (soort van hubsan x4), maar toen ik de accu aansloot op de lader, en het programma voor lipo laden starte kwam de lader niet verder dan het laten knipperen van het groene lampje.
In de handleiding staat dat dit betekend dat de lader dan niet bezig is met een laadproces.
Vervolgens blijven de mah´s wel gewoon optellen, nog tot over de capaciteit die de accu zelf heeft. Maar de accu word niet opgeladen, het aantal volt stijgt niet.

Iemand die enig idee heeft wat er aan de hand is met mijn robbe ladertje?
Ik zou hem toch wel graag willen gaan gebruiken, aangezien de kleine usb lader er een uur over doet om op te laden.

En als we dan toch bezig zijn, had nog een vraagje over een andere lader van mij namelijk een graupner ultramat 8. Deze heb ik al langer, maar kan ik deze ook gebruiken voor mijn lipo´s van mijn quadcoptertje. De accu is een 300 Mah accu, een 1s. En de lader geeft minimaal 0,5A.
Ik dacht zelf altijd dat je dan maar maximaal met 0,3A mag opladen, is het ook mogelijk om dat met 0,5A te doen? Of ben ik dan mijn accu kwijt.

Back