laden met ultra duo plus 30 van Graupner

• Topicstarter Topicstarter opie
  • Startdatum Startdatum
O

opie

Guest
Hoi,

Ik heb een ontvanger accu van 600 MaH en nu wil ik deze laden in het z.g. NiCd conditioning program.

Hier moet ik invoeren met hoeveel Ampere ik hem wil ontladen en met hoeveel Ampere ik hem vervolgens weer wil opladen.
Ik heb begrepen dat ik de accu met 10 % moet ontladen en opladen.

Nu kan deze lader als laagste waarde 100 Mah ( 0.1 A )

Wat zijn hier de conseqenties van?

Ik laad normaal altijd met de bijgeleverde 220 V lader, maar met de Graupner lader schijnt het beter te gaan i.v.m. het geheugen van de accu. Dit is mij verteld....

:rolling: accu's die een geheugen hebben :rolling:
De oudere accu's waren zo slim die hadden nog een geheugen, maar de moderne versies zijn dom en hebben geen geheugen. :rolling: :rolling:

Nu effe serieus.
je kan ze gerust met die laagste stand laden en ontladen. Dit kan geen kwaad. Misschien zijn er anderen die precies kunnen vertellen welke amperages nog veilig te doen zijn.
En wat dat geheugen effect is, dat is allang achterhaald. Vroeger waren er inderdaad accu's die last hadden van dat geheugen. Bij de moderne accu's is dit vrijwel helemaal weg.

Maar waarom is het dan goed om eens in de zoveel tijd een accu helemaal leeg te trekken om hem vervolgens weer rustig op te laden.

Het zogenaamde geheugen-effect van NiCd-accu's is met de huidige accu's veel en veel minder dan vroeger, maar in zekere mate is dit er nog steeds. Zelfs de NiMH-accu's hebben dit in geringe mate. Het volstaat echter om 1 a 2 keer per jaar de accu te ontladen. Naar ik heb begrepen komt er binnenkort een modelbouw-faq over NiCd accu's, dus dan kunnen we daar lezen hoe het precies zit.

Een ontlaad-stroom van 100mA is prima, de laadstroom zou ik echter veel hoger kiezen. Als er nergens op de accu-cellen iets staat over de maximale laadstroom zou ik me beperken tot versneld laden: 1 x C, dus in dit geval 600mA. Alleen met deze of een hoger gekozen laadstroom is de afslag van de lader betrouwbaar.

Met een lagere stroom is het dus niet zeker, dat de lader altijd afslaat. Met een hoger gekozen laadstroom is het niet zeker of de accu-cellen dit wel waarderen.

Back