laden met ultramat 10 van nc cad accu's

hoi allemaal

gisteren heb ik even een laadkabeltje gemaakt voor mijn accu's van mij rc boten.

het zijn Ni-Cd accu's van 6 cells (7,2 volt dus) en 1800 mah.

wanneer ik mijn lipo oplaad staat er met hoeveel mah hij laadt.....
het aantal mah's waar ie mee laadt word steeds minder, omdat de accu dan vol word.

wat raar is dat de ultramat 10 gewoon blijft doorladen terwijl die al half vol is.

ik laad dan met 1X capaciteit. 1800 mah per uur dus, dat steeds in beeld blijft staan.

doe ik wat fout ofzo of moet ik iets anders instellen of zoiets??

oja... wat is 15 milivolt per cel ofzo?? (dat kan je instellen)

mvg...

mijn accu word wel een beetje warm

een beetje heel erg

oja!!
kan ik mijn accu's van 1800 mah ook laden met 3600 mah per uur???

of word dit teveel???

zo ja, wat is het maximale???

Ik ben bang dat je mogelijk WEL wat fout doet.
Je Bent NiMH aan het laden dat gaat op een heel andere manier als het laden van een LiPo accu.
Een NiMH kan en mag je laden met 2C (dat is voor jou accu 3600mA, of te wel 3,6A).

Even een zijstapje: :!:
Laden doe je met een bepaalde stroom en die druk je uit in Ampére. Omdat 0,01 Ampére een beetje lastig uit te spreken is spreekt men in dit geval van 10 milli Ampére of te wel 10mA. Hetzelfde als dat 0,01 Meter ook 10 millimeter is.
De h die je steeds achter de stroom zet staat voor het Engelse woord HOUR of te wel uur. Die h heeft hier helemaal niets mee te maken en die moet je dus weg laten. Laden doen we dus ALLEEN met Ampéres of milli Ampéres.

Goed je laad met 1C, een lege accu zal dan in zo ongeveer één uur tot 70 minuten vol zijn. Persoonlijk zou ik zo "langzaam" blijven laden, 1C is snel genoeg maar dat is mijn persoonlijke voorkeur.
De lader zal gedurende de hele laadperiode die 1800mA (of 1,8A) door de accu blijven sturen. Wanneer de accu vol is zal de spanning van de accu snel oplopen en daarna weer iets dalen. Dat is de delta piek die door de lader wordt gedetecteerd om af te schakelen. Het laden is gestopt en op het display zal nu 0mA als laadstroom staan. Je kan de accu van de lader halen en gaan gebruiken.
De accu zal tijdens het laden een beetje warm worden maar zeker niet heet. Als de jouwe wel heet wordt dan kan dat komen doordat de lader de delta piek niet (goed) detecteerd en dus niet uitschakeld. De accu is al vol en de lader blijft doorladen. Alle energie die er dan nog in wordt gestopt wordt in warmte omgezet waardoor de accu dus wel heet wordt en dat is niet goed voor de accu.
Kijk dus eens goed na of je de lader wel goed hebt ingesteld. Klopt het aantal cellen? Heb je de juiste gevoelligheid voor de delta piek gekozen? Voor NiMH accu's zal die op NiMH, op Low of op sensitive moeten staan. Als hij op NiCad of op High of normal staat zal de lader de delta piek niet (goed) kunnen detecteren en dus niet uitschakelen.
Ik ken jou lader niet dus hoe en wat je precies bij jou lader moet instellen daar kan ik je niet mee helpen. Maar ik denk dat de gebruiksaanwijzing je wel verder zal kunnen helpen.

bij mij kan je delta peak instellen en je kan de aantal mah's instellen, het aantal
cellen vind hij van zelf..........

wat is delta peak en is er een formule voor het instellen ofzo??]

mvg

Zoals ik al schreef ik weet niet hoe jou lader werkt dus met het instellen daarvan kan ik je niet helpen.
Wat de delta piek is heb ik al kort in m'n eerste reactie geschreven. Er bestaat geen formule of zo voor. Wil je er meer over weten dan moet je de stukjes over de Nicad en de NiMH accu's bij de modelbouw FAQ eens doorlezen.
Het stukje over de NiCad accu's vindt je HIER.
Het stukje over de NiMH accu's vindt je HIER.

Ik denk dat jij NiMH accu's hebt en de gevoelligheid van de deltapiek detectie moet je voor deze accu's instellen op een waarde tussen de 5 en 10mV. Hoe lager de waarde hoe sneller de lader zal afslaan waardoor de accu niet altijd helemaal vol komt. Als de waarde te hoog staat zal de lader te laat of soms helemaal niet uitschakelen. Dat is slecht voor de accu en als je snel laad kan de accu dan zelfs fisiek kapot gaan. Hij zou zelfs kunnen ontploffen!
Begin dus met de instelling van 5mV. Als de lader dan te vroeg ophoud en de accu niet helemaal vol komt dan kan je deze waarde verhogen naar 7mV. Gaat dat goed en komt de accu netjes vol dan alles zo laten en de accu voortaan zo op laden. Komt de accu nog niet helemaal vol dan kan je nog iets hoger gaan maar zoals al geschreven je kan beter niet hoger gaan dan 10mV (in sommige speciale gevallen 15mV).

HIER vind je een korte topic over de Ultramat 14, werkt op dezelfde manier als de Ultramat 10.
Hoop dat je er wat aan hebt.

PS: De handleiding is ook redelijk duidelijk hoor :wink:

Back