Laden Nimh

Een vraagje met betrekking tot het laden van mijn Nimh pakketten.
Ik heb een GP 2200 pakket en een GP 3700 pakket.
Bij beiden merk ik dat ik ze niet echt snel kan laden. Als ik ze met Laad met 1C (2,2A of 3.6A) dan krijg ik ze goed vol.
Laad ik ze met een dubbel zo hoge stroom dan slaat de lader te vroeg af. Ze hebben dan nog niet hun capaciteit bereikt. Op zich klopt het wel want ik zie bij deze hogere stromen de spanning op het display van de lader snel stijgen totdat hij afschakeld bij precies dezelfde spanning als ik hem "langzamer" zou laden?

Nu is mijn vraag: kun of mag je deze pakketten niet zo snel laden?
Lijkt mij onhandig daar ik op het veld mijn pakketten toch graag in een half uur vol heb..
Mijn lader is een Graupner Ultra Duo Plus 30.

ik laad NiMh altijd op 3C :) Dat is wel met een speciale lader en een normale deltapeak lader zou tot 2C goed moeten kunnen doen.

Het kunnen een paar dingen zijn:
- Je lader staat te gevoelig
- De accu's zijn slecht
- Kabels zijn de dun.

3C ??? Nah, dat kan toch niet? Dat is volgens mij zelfs voor NiCD nog veel. :P Bij mij worden ze bij 1C vaak al zo heet als de loeiende brandweer, dus die moet ik in een PVC buis met ventilator schuiven.

Heb je mischien meer info, Tadango? :P

Daarom zeg ik ook: Met een speciale lader ;) Geen simpele deltapeak lader.... Zoek maar eens op inflex ;)

1,5 - 2C is vaak maximaal met lichte koeling. Ook gebruik ik altijd gepushte en gematchte cellen wat ook iets zal helpen maar niet veel.

De meeste fabrikanten geven 1C als maximum laadstroom op. Één geeft 2C op maar helaas weet ik niet meer welke dat is. Heel erg snel laden is voor geen enkele accu prettig en/of zinvol. Boven een bepaalde laadstroom wordt er geen energie sneller opgeslagen omdat de chemische reacties gewoon niet sneller kunnen verlopen. Als je dus toch meer stroom door de accu gaat jagen zal die extra stroom alleen maar in warmte omgezet worden.
Hoe hoog de maximale laadstroom is kan ik onmogelijk zeggen omdat de fabrikanten dat ook niet opgeven. Het is daarbij ook nog eens afhankelijk van de laadtoestand van de accu. Hoe voller de accu is hoe lager de stroom zal mogen zijn. Je kunt er wel van uit gaan dat het niet te gek veel meer zal zijn dan de opgegeven maximale laadstroom. Ik denk dus dat je over het algemeen niet veel sneller moet laden dan 1C tot 1,5C.
De laders die de laadstroom aanpassen aan de accu zullen dat zo doen dat het laadrendement maximaal is. Zo zijn de meer staps laders ontstaan. Deze bepalen eerst de conditie van de accu en beginnen dan eerst met een lage stroom om de cellen te formeren en "wakker" te maken. Daarna zal de laadstroom oplopen tot een bepaald maximum wat afhankelijk is van de toestand van de accu en natuurlijk van de daarbij bedachte waardes in het geheugen van de computer in de lader. Naarmate de accu voller wordt zal de laadstroom wat bijgesteld worden om geheel te stoppen als de accu vol is. Sommige gaan dan nog over op druppelladen om ook het allerlaatste beetje energie in de accu te kunnen krijgen. Na bijvoorbeeld een uur wordt het laden dan geheel gestopt.
Deze laders zullen je accu op een zo gunstig mogelijke manier vol krijgen en ook de levensduur van de accu zal er zo min mogelijk onder te lijden hebben. De ontwikkelaars van deze laders hebben veel onderzoek gedaan naar de beste laadmethodes. Deze manier van laden is voor NiCad accu's een gunstige manier gebleken, om de al genoemde redenen. Je zult merken dat deze laders de laadstroom zelden hoger laten worden dan 1,5C tot 2C.
Het laden van NiMH gaat voor een groot deel hetzelfde maar over het algemeen zal de maximale laadstroom lager zijn. Daar wordt door de laders die voor NiMH geschikt zijn rekening mee gehouden net als de delta piek die duidelijk kleiner is dan bij NiCad. Een ander "probleem" is dat NiMH accu's ook bij normaal laden al een beetje warm worden omdat bij het laden ervan warmte vrij komt. Je kan het een beetje vergelijken met epoxy hars of polyester. Als dat uithardt komt er warmte bij vrij. Wanneer de accu vol is zal de temperatuur veel sneller op gaan lopen. Omdat een hoge temperatuur één van de grootste vijanden van NiMH accu's is moet dat zo veel als maar mogelijk is voorkomen worden. Vandaar dat bij het laden van NiMH een temperatuur sensor aangeraden wordt om juist die hoge temperaturen te voorkomen.

Dank je Ernst.
Mijn ondervindingen zijn dus volledig verklaarbaar.
Wel jammer dat ik ze op het veld niet sneller kan laden. Dan wachten we maar wat langer want ik wil wel volle accu's hebben.

Ik heb een pulsar 2 van elprog. Deze laad de accu niet over en het laatste stuk waardoor de accu erg heet wordt is er dus niet. Daardoor kan je sneller laden dan normaal terwijl de eind temperatuur lager is. Het werkt erg goed ;)

Voor mijn GP2500 heb ik een originele GP-lader die ze op 30 minuten oplaadt. Dat is dus minstens 2C. Er zit wel een klein ventilatortje in.

zinnia> Heb je meer info over die lader, die klinkt wel interessant.

Tadango> Leuke lader, maar om zomaar even erbij te kopen vind ik hem toch wat te duur. Misschien als deze vervanging nodig heeft.

Misschien moet ik mijn lader maar eens op auto zetten en kijken wat er dan gebeurd.

Pascalvo, die lader is van het merk GP, en is alleen geschikt voor 4 losse AA NiMH batterijen. Die gebruik ik in mijn botenzenders. Dus wel erg beperkt in gebruik, elke batterij wordt apart gemonitored. Het ladertje was niet goedkoop, moet ik precies even nakijken.

zinnia, bedankt voor de eventuele gedane moeite.
Maar ik heb alleen maar accu's van 10 cellen. Jouw lader is dus niet echt bruikbaar in mijn situatie. :(

tja, 250 euro is inderdaad wat prijzig maar daar heb je dan ook erg veel lader voor met alle extra's erbij incl software en temp sensor :)

Ik heb nog een bloedmooi ladertje gezien in de MBa pas nog. Die kon tot 6cells packs individueel monitoren, compleet met histografische kaartjes en vanalles, op een enorm LCD.

... als ik ooit nog es de 20 miljoen win... :lol:

Back