Laden ontvanger accu

Hallo,wie zou mij eens uit willen leggen hoe ik mijn delta-peack goed in kan stellen.
Ik laad met 200mAh.
Het pakket is 2000 mAH.
De lader is een Graupner Ultramat 16.
Als ik ga laden geeft de lader na dat zijn maximum laad tijd is verstreken,aan dat hij er is mee gestopt,wat logisch is.
Echter hij zou toch gemakkelijk de accu vol moeten laden.
Is nu de Delta peack niet goed ingesteld??staat op 5.

Gaat niet werken.....

Je moet minimaal 1A laden om de delta peak bij een 2Ah accu te kunnen detecteren.

Wil je graag op 1/10e van de capaciteit laden koet je gewoon een Robbe-5 lader oid gebruiken.

Delta Peak werkt alleen betrouwbaar bij laadstromen vanaf ongeveer 1/2C als ik het goed heb. Dus bij jouw accu vanaf 1A. Dan is je accu in maximaal een uur of twee vol en slaat de lader af.
Jij laadt op 1/10C waardoor het laden tot ongeveer 12 uur zal duren. De Delta Peak is bij die lage laadstromen niet meetbaar voor je lader. Je hebt hem dus wel goed ingesteld maar moet wat sneller laden :-)

Ga er even van uit dat dit een Ni-** accu betreft. Je laadt deze accu met 200 mA, dus niet 200 mAh. Ampere is de aanduiding van stroomsterkte, Ah (Ampere Uur) de aanduiding van capaciteit.

Als je met 200 mA laadt duur het in theorie 10 uur voor de accu vol is. Door verliezen zal het in de praktijk 14 uur duren voor je accu vol is. Dat is waarschijnlijk langer dan de maximaal toegelaten tijd van je lader.

Er zijn nu twee opties:

1. de ontvangeraccu met een stroom van 200 mA laden met een gewone langzaamlader.

2. De laadstroom verhogen. Veel voor modelbouwgebruik bedoelde Ni-** acccu's mogen met 1 C geladen worden. Voor een accu van 2000 mAh zou dat 2000 mA zijn. Maar omdat je geen gegevens over je accu geeft kan ik daar in jou geval niets zinnigs over zeggen. Bij voorbeeld goedkope AA cellen uit de supermarkt overleven zo'n behandeling niet.

Laatst bewerkt:
2. De laadstroom verhogen. Veel voor modelbouwgebruik bedoelde Ni-** acccu's mogen met 1/10 C geladen worden. Voor een accu van 2000 mAh zou dat 2000 mA zijn.
Huh :confused: Bij mij is 1/10 C * 2000mAh = 200mA ???

Maar omdat je geen gegevens over je accu geeft kan ik daar in jou geval niets zinnigs over zeggen.

Hij schrijft in z'n eerste post dat het een 2000 mAh pakket betreft.

Grtz,
Menno

Dat 1/10 C is natuurlijk fout. Is inmiddels gecorrigeerd. Bedankt voor je opmerkzaamheid.

Wat betreft de accu waar alles om gaat, het enige wat bekend is, is dat het een 2000 mAh type is. Zelfs of het een Ni-Cd of Ni-Mh type is weten we niet. Dan kan ik verder niets zinnigs melden, behalve langzaam laden op 1/10 C.

ik snap niet dat mensen hier problemen hebben met langzaam laden en het detecteren van de delta peak.

heb hier laders van nog geen 40 dollar liggen welke dat prima zien. tevens is dat bij laadstroom van 1/10c al niet meer van belang.

ik zou ontvanger en zender accus niet met meer dan 500mA laden.

Back