Laden van 2100 mAH

Mijn zender gebruikt 8 x 1,2V 2100 NiMH batterijen. Voor mijn Brandstof-auto gebruikt ik 4 x 1,2V 2100 NiMH Batterijen.

Heb sinds vandaag een Intelli BiPower gekocht. Voor de rest een mooi hebbedingetje.
De enige vraag waar ik nu mee zit is op welke stand ik hem nu moet laden.

Zover ikzelf alles na heb gelezen zou hij dus op 0.20A netjes moeten laden voor langer dan 8 a 10 uur?
Mocht ik de batterij sneller willen laden dan zou ik de Amperage wat hoger kunnen zetten?
Maakt het aantal batterijen die je gebruikt nog uit met die NiMH instelling?
Wat is het gevolg als ik de C-Rate op 2 zet en zodoende 2 x 2100 mAh heb?

Heb deze vragen wel geprobeerd op te zoeken, maar vond niet echt iets bevredigds :D

Dit soort accu's gaan kapot als je ze op 4A laadt.
Ui eigen ervaring kan ik zeggen dat 2A max is en eigenlijk liever lager, iets van 1.5A.

En as je 4 losse cellen in een houder in je auto gebruikt is het verstandiger om ze aan elkaar te solderen.

Ik laad ze nu op 0.20A Cyclisch.

Om op 2A te laden heb ik externe Voeding nodig. Ik heb hier nog wel zo'n voeding liggen die ik ooit gebruikt heb voor de 27MC.
Volgens mij kon deze voeding 3-5 Ampere leveren en gaf 13.8V DC. Weet niet of deze voeding met de Intelli Bipower kan werken.

Net even mijn Oude Voeding opgezocht.

-> Voeding

Kan ik met deze voeding mijn Intelli BiPower van 12V DC stroom voorzien en zodoende op hogere amperes laden?

Met Hogere Amperes bedoel ik 1A a 2A Ampere.

Die voeding kan je prima gebruiken om deze lader op aan te sluiten. De maximale continu laadstroom is dan ongeveer 3Amp. Kortstondig kan het zelfs 5Amp zijn. Dus 1 á 2 Amp is geen enkel probleem.

Die 3-5A op die voeding maakt dus niks uit als ik met de Intelli BiPower op bijvoorbeeld 1A of 2A ga laden?

Die 3-5A betekend precies wat ik in m´n eerdere antwoord al schreef,
Ernst Grundmann zei:
.......De maximale continu laadstroom is dan ongeveer 3Amp. Kortstondig kan het zelfs 5Amp zijn.....
Dus als jij minder stroom gaat gebruiken dan geeft dat helemaal niets, de voeding hoeft alleen minder hard te werken. 8)

Back