laden van autoaccu

• Topicstarter Topicstarter Xearo
  • Startdatum Startdatum
X

Xearo

Guest
Ik heb een ripmax lader, met 230V kan ie max 3A laden, op 12V kan ie 5A laden.

Als je een beetje cellen hebt dan ben je met 3A al gauw anderhalf uur aan het laden op 230V.

Nu wil is dus laden vanaf een auto of brommer accu, omdat ik geen voeding heb en omdat een brommer accu makkelijk mee te nemen is. En 12V loodacculader heb ik ook.

Maar hoe lang gaat zo'n auto of brommer mee? Is daar een formule voor?

Neem als voorbeeld dat die brommeraccu een capaciteit van 5Ah heeft. Hoevaak kan ik dan een 6cellen 300mAh pakket laden?

Ik neem aan dat je 3000 mAh cellen bedoelt, anders klopt dat verhaaltje van 3A en anderhalf uur niet helemaal.

De meeste laders, zeker die in het goedkoper klassement, maken geen gebruik van een step-down regeling als het te laden accupakket een lager voltage heeft dan de voeding-spanning. Het verschil-voltage wordt gewoon 'weg gebrandt' door de lader.
Dan kun je dus het aantal keer laden simpel uitrekenen door de capaciteit van de 12V accu te delen door de capaciteit van de accupack's. 1000 mAh = 1Ah. Maar je moet ook nog eens rekening houden dat de lader een minimale voedings-spanning nodig heeft, de 12V accu kan deze niet leveren over zijn complete capaciteit.
Als die 5Ah brommeraccu helemaal vol zit en nog van goede kwaliteit is zal dat net voldoen om 1 accupakket van 3000 mAh te laden.

Rick

bedoelde inderdaad 3000mAh.

:(

Schiet niet echt op dus zo`n brommeraccu.

Even simpel als een auto een caravan trekt en je koelkast de 12 volt levert voor de koelkast, hoe lang denk je dat het duurt als de automotor stil staat dat je accu leeg is.
Een koelkast in een caravan trekt 4 Amp.

Wat kost tegenwoordig een voeding die voor een 27 Mc bak gebruikt wordt.
Ze worden regelmatig aangeboden.

Back