Laden van de accus.

• Topicstarter Topicstarter Palermo
  • Startdatum Startdatum
P

Palermo

Guest
Hallo,
Ik ben behoorlijk nieuw op dit forum. Ik ben ook een beginner zeiler met RC boten.

Een maand geleden heb ik een boot gekocht (VOYAGER II- MRP5559 )
Nu is de boot helemaal klaar en heb de servo's in de boot gemaakt.
Het is even goed kijken naar het stellen van de lijnen.

Nu heb ik er ook een MX-12 zender bij en natuurlijk een ontvanger.
Nu zit ik een beetje met het laden van die dingen.
Ik heb het gevoel dat ik het niet helamaal goed doe.

Ik heb een standaard lader van robbe UNICHARGER 6.
Er zit een battery in de zender van 1700 Mili amps denk ik (NiMH 8NH-1700 TX) Hoelang moet ik ze aan de lader houden voor ze vol zijn. ik heb ze aangesloten op een 60Ma kanaal.
Als ze langer aan de lader zitten gaan ze dan kapot? Je merkt wel dat ik er niet erg handig in ben nog.

Ik moet misschien een lader hebben die stopt als hij vol is.

Ik hoop dat jullie mijn ermee kunnen helpen

Alvast bedankt

De laadtijd is als de accu helemaal leeg is ... 1700 : 60 = 28 uur + nog wat extra de "inefficiëntie" van het laadproces te compenseren .. reken dus op een kleine 40 uur ...
Een accu kan je redelijk veilig laden op 10% van zijn capaciteit dus een 1700mAh accu, laad je met 170 mA (of wat daar het dichts in de buurt zit) ... in ca. 14 uur is de accu vol, als hij tenminste helemaal leeg was ... maar als je een slechts gedeeltelijk ontladen accu 14 uur laad met 170 mA, gaat deze gelukkig niet direct kapot, maar "onbeperkt" aan de lader hangen is echter ook niet goed ....

Hoi,
Dus op 60Ma moet ik hem dus 40 uur laden (Als hij helemaal leeg is).
Goeie dag. :eek::eek::eek:
Ik kan hem dus ook aan de 150 of de 180 aansluiting doen.
Even de berekening na doen.
Stel voor dat ik de 600ma aansluiting gebruik.
1700/600= 2.8 uur. Hoe bereken ik dan de "inefficiëntie" ?

Of zie ik het zo niet goed

Ik begrijp dat 60ma dus wel een beetje weinig is