Laden van de accus.

• Topicstarter Topicstarter Palermo
  • Startdatum Startdatum
P

Palermo

Guest
Hallo,
Ik ben behoorlijk nieuw op dit forum. Ik ben ook een beginner zeiler met RC boten.

Een maand geleden heb ik een boot gekocht (VOYAGER II- MRP5559 )
Nu is de boot helemaal klaar en heb de servo's in de boot gemaakt.
Het is even goed kijken naar het stellen van de lijnen.

Nu heb ik er ook een MX-12 zender bij en natuurlijk een ontvanger.
Nu zit ik een beetje met het laden van die dingen.
Ik heb het gevoel dat ik het niet helamaal goed doe.

Ik heb een standaard lader van robbe UNICHARGER 6.
Er zit een battery in de zender van 1700 Mili amps denk ik (NiMH 8NH-1700 TX) Hoelang moet ik ze aan de lader houden voor ze vol zijn. ik heb ze aangesloten op een 60Ma kanaal.
Als ze langer aan de lader zitten gaan ze dan kapot? Je merkt wel dat ik er niet erg handig in ben nog.

Ik moet misschien een lader hebben die stopt als hij vol is.

Ik hoop dat jullie mijn ermee kunnen helpen

Alvast bedankt

De laadtijd is als de accu helemaal leeg is ... 1700 : 60 = 28 uur + nog wat extra de "inefficiëntie" van het laadproces te compenseren .. reken dus op een kleine 40 uur ...
Een accu kan je redelijk veilig laden op 10% van zijn capaciteit dus een 1700mAh accu, laad je met 170 mA (of wat daar het dichts in de buurt zit) ... in ca. 14 uur is de accu vol, als hij tenminste helemaal leeg was ... maar als je een slechts gedeeltelijk ontladen accu 14 uur laad met 170 mA, gaat deze gelukkig niet direct kapot, maar "onbeperkt" aan de lader hangen is echter ook niet goed ....

Hoi,
Dus op 60Ma moet ik hem dus 40 uur laden (Als hij helemaal leeg is).
Goeie dag. :eek::eek::eek:
Ik kan hem dus ook aan de 150 of de 180 aansluiting doen.
Even de berekening na doen.
Stel voor dat ik de 600ma aansluiting gebruik.
1700/600= 2.8 uur. Hoe bereken ik dan de "inefficiëntie" ?

Of zie ik het zo niet goed

Ik begrijp dat 60ma dus wel een beetje weinig is

bij ongeveer 10% kan langer laden niet echt veel kwaad ... dus de 150 of 180 mA kan je veilig gebruiken ... ga je daar boven door b.v. met 600 mA te laden, dan wordt het "gevaarlijk" ... wil je snel laden dan moet je een lader gebruiken die herkent wanneer de accu vol is (de z.g. Delta-piek "beveiliging") en dan afschakelt ... bij 600 mA "ongecontroleerd" laden kan de accu makkelijk oververhit raken, met alle nare gevolgen van dien (het minst nare gevolg is dat de accu dan gewoon stuk is ... maar hij kan ook brand veroorzaken of uitelkaar spatten) ...

Ok duidelijk.
Ik heb nu de 2700 op 600mA En er is nog niet echt warm aan het worden.
de 1700mA zit nu op 180mA en die word ook nog niet warm...

Ik heb via internet begrepen dat het het beste is als je niet gaat zeilen voor een tijdje dat je dan de batery aan een fietslampje moet zetten voor het geheel ontladen..

Is dat een goed idee

Nou, dat lijkt mij geen goed idee,

want dan ga je varen met een lege accu ;)

Waarschijnlijk wordt hiermee bedoeld dat je accu pas na een aantal (een stuk of 5) laad/ontlaad cycly zijn volledige capaciteit heeft bereikt.
Wanneer je weet hoeveel je apparatuur verbruikt dan kun je ongeveer bepalen hoe lang het duurt voordat je accu leeg is.
In het begin haal je dat niet, want je accu is nog niet helemaal "vol te laden".

De eerste keer dat je gaat varen goed opletten dat je niet doorgaat tot je accu helemaal leeg is. Afhankelijk van je verbruik duurt dat langer of korter.
Met een 1700 mA accu kun je een behoorlijke tijd zeilen. Ook wanneer je lier aan die accu hangt.

Er is overigens in de "FAQ" een verhandeling over accus. Nuttig om eens door te lezen.

Wim

@wimg

Sorry...:p
Misschien moet ik het wat beter omschrijven.:D

Ik bedoel dat als je dat fiets lampje aansluit dat na enige tijd de accu leeg is. Vervolgens laad je de accu weer helemaal vol voor je gaat zeilen.
accu ontvanger + roer servo + Zeil servo : 2700mAh / 600 = 4.5uur zeg maar 5 uur laden.
Zender 1700 / 180 = 9.4 zeg maar 10 uur laden.

Ik ga zeker even kijken in de FAQ.
Dank je wel

De modelbouwfaq over accu´s is nog steeds niet van het oude forum overgenomen, dus dat is tevergeefs zoeken.

V.w.b. het laden op 180 mA: doe dit maar gedurende zo'n 12 uur. Je moet namelijk rekening houden met zo'n 40% laadverliezen.

Het ontladen met een lampje is een bar slecht plan. Ontladen gebeurt vanzelf wel tijdens het gebruik, dus dat hoef je niet nog eens expres te doen. Bij NiMH-accu's kan dieper ontladen dan 0,9 Volt per cel zelfs schade opleveren. Bij deze cellen kan het trouwens geen kwaad om een accu, waarvan je niet weet hoe vol of leeg 't ie is, vóór het gebruik weer gedurende 12 uur met 180 mA te laden. Ook al hangt-ie dan misschien te lang aan de lader, dit wordt best wel verdragen. Met 600 mA laden zou ik niet doen, want dan moet je zelf vaststellen wanneer de accu vol is. Met deze stroom te lang blijven laden kan namelijk wél schade opleveren. De accu wordt dan ook merkbaar warm.

Laatst bewerkt:
Onder de zoekatie "accu" kon hij inderdaad niks vinden..
Ik wacht geduldig af.

Het is me allemaal redelijk duidelijk..:o
is het ondanks dat misschien toch niet een gek idee om even uit te kijken naar een lader die kan ontladen en stopt met laden als de accu vol is.
Maar daar zal ook een prijsje aan hangen...:(

Bednakt voor jullie reactie

Back