Laden van in serie geschakelde loodaccu's

Voor mijn big-scale voertuigen (1:6) die op 24 volt werken maak ik gebruik van in serie geschakelde 12 volt loodgelaccu's van 5 ah. Meer capaciteit gaat niet i.v.m. de beschikbare ruimte. Alle accu's zijn van hetzelfde fabrikaat en komen uit dezelfde productierun.
Het probleem waar ik tegenaan liep is het vinden van een 24 volt lader die geschikt is voor accu's met deze relatief lage capaciteit.
Tot nu toe laad ik de accu's apart met een 12 volt Voltcraft CT-1500Pb lader die ik toch al had. Dit werkt wel goed maar het laden van 2 sets van 2 accu's kost erg veel tijd.
Mijn vraag is de volgende. Kan ik een set accu's parallel aansluiten en dan laden als zijnde een 12 volt 10ah accu ? Op de lader kan/moet ik de capaciteit van de te laden accu ingeven. Heeft iemand een idee ?

Groetjes,
Ad

Laatst bewerkt:
2 Laders gebruiken

Voor mijn big-scale voertuigen (1:6) die op 24 volt werken maak ik gebruik van in serie geschakelde 12 volt loodgelaccu's van 5 ah. Meer capaciteit gaat niet i.v.m. de beschikbare ruimte. Alle accu's zijn van hetzelfde fabrikaat en komen uit dezelfde productierun.
Het probleem waar ik tegenaan liep is het vinden van een 24 volt lader die geschikt is voor accu's met deze relatief lage capaciteit.
Tot nu toe laad ik de accu's apart met een 12 volt Voltcraft CT-1500Pb lader die ik toch al had. Dit werkt wel goed maar het laden van 2 sets van 2 accu's kost erg veel tijd.
Mijn vraag is de volgende. Kan ik een set accu's parallel aansluiten en dan laden als zijnde een 12 volt 10ah accu ? Op de lader kan/moet ik de capaciteit van de te laden accu ingeven. Heeft iemand een idee ?

Groetjes,
Ad

--------------------

Gebruik 2 laders voor Auto Accu's, die zijn niet duur.
De ene lader sluit je aan op de Plus en de min van de eerste accu.
De andere lader dan op de plus van de 2e accu en min.
Doe regelmatig metingen om te controleren of alle Cellen geladen worden

Zoals je al aangeeft heb je allemaal gelijkwaardige accu's, dit betekend dat wanneer je ze in serie gebruikt ze parallel geschakeld mag laden. Dus het antwoord op je vraag is ja.

....... Kan ik een set accu's parallel aansluiten en dan laden als zijnde een 12 volt 10ah accu ? Op de lader kan/moet ik de capaciteit van de te laden accu ingeven. Heeft iemand een idee ?
Op zich moet dit zeker kunnen, er is één maar. Kan je lader de dubbel zo hoge laadstroom wel leveren? Als hij dat niet kan dan kan de accu's nog steeds zonder problemen parallel laden maar dan zal de tijd winst niet zo groot zijn.
Ik heb de specificaties van die lader opgezocht en lees daarin dat de effectieve laadstroom 2Amp is. Dat zou betekenen dat je de accu's minimaal een uur of 7 á 8 moet laden als ze leeg zijn. Afhankelijk van de accu's kan dat nog wel meer worden.
Stel de lader in op 12V 10Ah en houd de hele zaak bij de eerste keer goed in de gaten. Worden de accu's en de lader niet warm? Komt er geen foutmelding op het display en stopt de lader wel op tijd. Zoals ik al schreef kan dat dus wel even duren maar als je met een multimeter de accuspanning meet mag die NOOIT boven de 14,4V uitkomen. Als de accu spanning in die buurt komt dan moet de laadstroom steeds lager worden. Bij 14,4V zou er feitelijk geen laadstroom meer mogen lopen. In de praktijk zal er nog een heeeel kleine stroom blijven lopen maar dat geeft niets. Loopt er echter nog steeds een flinke laadstroom dan moet je het laden afbereken. De kans daarop is heel erg klein maar bij de eerste keer dat je zoiets doet kan je maar beter controleren.

Bedankt voor jullie reacties.
Op het display van de lader zijn alle belangrijke gegevens (zoals actuele laadstroom, geladen Ah en ladingspercentage) continu af te lezen. Een oogje in het zeil houden is dus geen probleem.

Groetjes,
Ad

Let op, de "geladen Ah" is geen belangrijke waarde. Ook het "ladingspercentage" is van ondergeschikt belang. Waar hier namelijk helemaal geen rekening mee wordt gehouden zijn de verliezen die (ook) tijdens het laden optreden. Wanneer er dus wordt aangegeven dat er 5,5Ah in de accu is geladen dan zou je kunnen denken dat hij overladen is. Dat zal NIET het geval zijn want die 0,5Ah "extra" is tijdens het laden verloren gegaan.
Trek dus geen overhaastte conclusies aan deze twee "waardes" want er zit veel meer achter waar de lader geen rekening mee houdt en ook niet kan houden.

Hallo Nitrojunk

In principe mag je twee accu's parallel schakelen om te laden.
Let wel op dat de accu's tegelijk gekocht zijn en altijd gelijk belast zijn geweest en natuurlijk de zelfde capaciteit hebben (amp / uur).
Waar je zeker op moet letten is dat als je twee accu's parallel schakelt die niet de zelfde lading toestand hebben de accu met de hoogste capaciteit (de volste) de andere accu zal "recht trekken" hierdoor gaan er zeer hoge stromen lopen van de vollere accu naar de andere. Dat is voor beide accu's zeer slecht.

Het beste is altijd om beide accu's in serie te laden.
Een eenvoudige oplossing is een regelbare voeding met instelbare stroom begrenzing, werkt op zich goed. In stellen op 28,8 volt en de stroom op ongeveer max 0,7 a 0,8 amp.
Een hogere stroom mag wel maar pas op met warm worden van de accu's (gasvorming). Na verloop van tijd loopt de stroom terug tot bijna nul, dan nog een paar uur doorladen en hopla prima geladen volle accu's.

Hoop dat je wat aan dit bericht hebt.

Luie bouwer.

Laatst bewerkt door een moderator:
Luie bouwer:
Helaas weer een aantal verkeerde ideeën en veronderstellingen. Wanneer je twee accu's parallel oplaad dan is het enige wat belangrijk is, de spanning. Die moet hetzelfde zijn, de capaciteid mag best verschillen, dat levert geen problemen. Wanneer je een beetje logies nadenkt kan je zelf wel bedenken waarom dat is. :)

Ook is het idee verkeerd dat er zeer hoge stromen zouden gaan lopen wanneer je een volle en een lege accu parallel zet. Die stromen vallen heel erg mee en worden heel snel minder. In veruit de meeste gevallen zullen de accu's dat zonder problemen verdragen.
Alleen bij gell accu's kan het een probleempje zijn omdat die met een relatief lage laadstroom geladen moeten worden. Wanneer je bij dit soort accu's zorgt dat ze ongeveer gelijk zijn is dat ook geen probleem.

Maar wanneer je de accu's in serie gaat laden dan is capaciteit belangrijk en de spanning niet meer. Ook wordt dan de ladingstoestand van de accu's belangrijk.
De kans op overladen van één van de accu's is bij serie schakelen veel groter dan bij parallel schakelen. Met de juiste lader is de kans op overladen bij parallel schakelen van de accu's vrijwel 0 (nul).

Ga maar er eens voor zitten en teken/schrijf/bereken het hele zaakje maar eens goed dan je zal zelf tot de conclusie komen dat het zo is.
Succes.

Back