laden van lipo's met apache lader

ik heb vandaag mijn spulletjes binnen gekregen om mijn lipo pak op de laden.
alleen nu vraag ik me af op welke stand ik hem max. kan laden.
ik heb een apache 2500 lipo lader en een E-Tec HP 450mAh 10C Li-Poly pak 4.5A Continuous.

ik zelf dacht dat ik de lader op de volgende standen moet zetten: 250 mah en 3 cellen 11,1v.

doe ik het zo goed of?

ps. hoe lang duurt het laden dan ongeveer?

Hoi hoi,

Je keuze is netjes (indien 3S). Je laad met 250 milli's (per uur), er gaan 450 milli's(/H) in je pakketje. Je hebt een klein beetje verlies... Indien je pakketje helemaal leeg is, zal het pakketje zo'n kleine twee uur laden.

Probeer met Lipo's niet met de laadstroom boven de capaciteit van het pakketje uit te komen, dat gaat ten koste van de levensduur.

ps. Je lader geeft ook aan wanneer het pakketje vol is.

Gr.A.

dat idee had ik zelf ook al, maar ik dacht toch maar even voor de zekerheid vragen.

ps. wat houdt die 10c van de accu precies in?
bij mijn handleding van de lader stond namelijk dat je een accu max. mag laden met 1c?

Hoi,

10C is waarschijnlijk je ontlaadstroom/belasting. D.w.z. 10 keer de Capaciteit van je akkupakket. Dus 450 milli's * 10 = 4500 milli/uur mogen er lopen. Dus belasten met 4,5 Ampere.

Gr.A.

Die 10C betekend dat het pakket maximaal met 10C ontladen mag worden. Dit is maar gedurende een hele korte tijd. Hoe kort (lang) moet de fabrikant ook opgeven maar meestal is het niet langer dan 10 seconden.
Jou pakket mag met maximaal 4,5C continu ontladen worden. Dat betekend dus dat die stroom gedurende de hele ontlading uit de accu getrokken mag worden.

okeej bedankt voor antwoorden zo ver!

maar nog een vraagje, is er een manier om mijn pakketten sneller te laden? of moet ik dan een ander pakket kopen?

Zit ik een beetje verkeerd te lezen :oops:
Aaalie heeft het helemaal bij het juiste eind.

Snelladen van LiPo's kan niet!!!! Houd je aan de door de fabrikant opgegeven manier van laden en maximum laadstroom. Als je dat niet doet is je accu binnen de kortste keren naar de maan en loop je ook nog kans op een brandje! NIET DOEN DUS!

De Apache 2500 lader is dusdanig beveiligd, dat hij niet zal beginnen met laden, indien de verkeerde instellingen worden gekozen.

Back