laden van lipos?

vorige week 4 stuks 11,1v 2200Mah lipos aangeschaft
zit er natuurlijk een beschrijving bij waar netjes op staat hoe deze het beste te behandelen zijn.
lees ik op het briefje max charge curr 4600Mah with use of voltage sensor .
dus kan ik op 2c b.v 4400Mah laden.
is dit juist want ik was gewent met 1c te laden.

ik hoor van jullie
martin

LiPo's kan je nog steeds het beste laden met niet meer dan 1C. Er zijn fabrikanten die ingaan op de "wensen" van vele modelbouwers om de accu sneller te laden. Er is wat "gesleuteld" aan de cellen zodat ze ook hogere laadstromen nog kunnen verdragen zonder daardoor in rook op te gaan.
Er kleeft wel een duidelijk nadeel aan die hogere laadstroom en dat is dat hierdoor de levensduur van de accu merkbaar korter wordt. Enkele fabrikanten zeggen dat er ook eerlijk bij maar vele doen dit niet!
Afgelopen week ben ik op "vliegvakantie" geweest en heb daar LiPo's gezien die volgens de fabrikant met 3C geladen mochten worden zonder nadelige gevolgen. Dit waren de nieuwste van de nieuwste cellen die rechtstreeks uit Korea had waren gekomen. Welk merk en type dat was ben ik even kwijt maar kan ik misschien nog wel navragen.
De verkorting van de levensduur is niet gering! Wanneer je een LiPo met 2C laad kan dat de levensduur met niet minder dan 30% verkorten. Laden met 3C kan een verkorting van wel 50% tot gevolg hebben. Hoe dit nu zit met die nieuwste cellen wil ik nog uitzoeken maar ik denk toch dat ook hier nog wel sprake zal zijn van een merkbare verkorting.

nu ben ik zelf vrij nieuw, maar misschien handig dat je het merk en type bijzet.
dat je max 4400 kan laden wil niet zeggen dat het niet slecht is voor je lipo. tenzij ze specifiek zeggen dat je ze mmet 2C mag laden zonder schade. over het algemeen dure lipo's.

vorige week 4 stuks 11,1v 2200Mah lipos aangeschaft
zit er natuurlijk een beschrijving bij waar netjes op staat hoe deze het beste te behandelen zijn.
lees ik op het briefje max charge curr 4600Mah with use of voltage sensor .
dus kan ik op 2c b.v 4400Mah laden.
is dit juist want ik was gewent met 1c te laden.

ik hoor van jullie
martin

Posted via Mobile Device

LiPo's kan je nog steeds het beste laden met niet meer dan 1C. Er zijn fabrikanten die ingaan op de "wensen" van vele modelbouwers om de accu sneller te laden. Er is wat "gesleuteld" aan de cellen zodat ze ook hogere laadstromen nog kunnen verdragen zonder daardoor in rook op te gaan.
Er kleeft wel een duidelijk nadeel aan die hogere laadstroom en dat is dat hierdoor de levensduur van de accu merkbaar korter wordt.

Gehele bovenstaande uitspraak is gewoon niet waar. De meeste lipo's van gerenommeerde fabrikanten kun je veilig laden met de opgave van de fabrikant, zonder dat dit de levensduur merkbaar negatief beinvloed. Hooguit enkele zeer louche fabrikanten (bv. de bekende e-bay lipo's) zullen hogere waardes opgeven die niet mogen.

Zelfs de meeste 1C lipo's kun je probleemloos met 2C opladen zonder verdere negatieve gevolgen.

Als Kokam, Flightpower, Hyperion, Zippy, etc, zeggen dat je een lipo met 2c mag laden, kun je dat gerust doen zonder merkbare negatieve bijeffecten.

Zowieso is het aantal laadcycles eigenlijk al nooit de beperking geweest. De meeste cellen hebben pas na duizenden cycles een merkbare vermindering in capaciteit (zeg 2% na 2000 cycles). Zelfs al zou je dat halveren door met hogere stromen te gaan laden, dan nog zit je op 2% na 1000 cycles.

Voor die tijd is de lipo al lang kapot gegaan door de ontlading. We ontladen onze lipo's doorgaans met flinke stromen, dat doet meer schade dan het laden. Om nog maar te zwijgen over per ongeluk (of opzettelijk) overbelasten, kortsluiten, enzovoort.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hezik nu drijf je een beetje te veel over. LiPo's kunnen alleen in zeer strak geregelde lab-omstandigheden 1000 of meer cycles halen. Ook zullen de stromen, zowel de laad als de ontlaadstromen gering moeten blijven. De mate van ontlading speelt ook een hele belangrijke rol in deze. Zoals wij modelbouwers de LiPo's gebruiken mogen we heel erg blij zijn als we 200 cycles of meer halen!

Meestal ontladen wij de accu minstens tot 80% en zelfs 100% komt regelmatig voor. De dipte van de ontlading heeft een zeer grote invloed op het aantal cycles. Wanneer je niet verder ontlaad dan iets van 30% dan zijn meer dan 2000 cycles haalbaar. Ontlaad je steeds tot 80% dan zal dat aantal al dalen tot minder dan 500!! Bij ontladen tot 100% daalt dat tot onder de 100 cycles!
Ook de laadstroom heeft soortgelijke effecten, hoe hoger de laadstroom des te kleiner het aantal cycles. "Normaal" laad je een LiPo met 0,5C tot maximaal 1C. Ga je met meer laden dan zal dat ontegenzeggelijk het aantal cycles doen dalen. Laden met meer dan 2C kan het zelfs halveren!

De temperatuur heeft ook een soortgelijk effect. Zolang een LiPo niet veel warmer wordt dan zo ongeveer 40°C is er weinig of niets aan de hand. Wordt een LiPo heter en dan vooral tijdens het laden dan heeft dat nadelige gevolgen. Helaas zorgen hoge laadstromen meestal ook voor een hogere temperatuur, dus.....

En de fabrikanten gaven op dat laden met 2C kan? Ja het kan en zelfs met nog meer! Dat komt doordat men in staat is de stroom beter te verdelen over het hele oppervlak van de elektrodes. Dat was namelijk een probleem in het begin. Hierdoor kon er lokaal overladen ontstaan. Daar ontstaat dan metallisch Lithium door wat in de brand kan vliegen. Daarom was laden met hoge stromen in het begin echt gevaarlijk.
Dat is dus opgelost meer het versnellen van de veroudering is NIET opgelost en gaat nog steeds door. Daardoor zal het aantal cycles dus echt minder worden. Hoeveel minder? Dat hangt van vele factoren af. De waardes die ik hierboven geef zijn voorbeelden die ik uit de diverse grafieken en stukken haal die op het internet te vinden zijn. Natuurlijk zullen er accu's zijn met andere (betere?) getallen maar de strekking is eender.

Hezik nu drijf je een beetje te veel over.

Ach soms als iemand helemaal rechts gaat zitten, moet je helemaal links gaan zitten, om het zwaartepunt precies goed te krijgen ;)

Zoals wij modelbouwers de LiPo's gebruiken mogen we heel erg blij zijn als we 200 cycles of meer halen!

Daarover zijn we het dus eens. Met name het gebruik (ontladen) is verantwoordelijk voor de, tov laboratoriumtests, korte levensduur van onze lipo's.

De dipte van de ontlading heeft een zeer grote invloed op het aantal cycles.

Precies.

Ook de laadstroom heeft soortgelijke effecten, hoe hoger de laadstroom des te kleiner het aantal cycles. "Normaal" laad je een LiPo met 0,5C tot maximaal 1C. Ga je met meer laden dan zal dat ontegenzeggelijk het aantal cycles doen dalen. Laden met meer dan 2C kan het zelfs halveren!

Ten opzichte van de laboratorium-test. Halveren is overigens voor de nieuwe generatie lipo's ook niet waar, maar soit.

Helaas zorgen hoge laadstromen meestal ook voor een hogere temperatuur, dus.....

Met alle respect, maar nonsense. Lipo's warmen niet op tijdens laden, of je bent met 10C aan het laden. Mijn Zippies koelen af tijdens het (met 1.5C) laden. Hyperions die je met 3C laadt, worden niet warm. Ik heb nog nooit een lipo gezien die warm werd tijdens het laden. En ja, ik heb wel al lipo's gezien die met meer dan 1C geladen werden.

Dat hangt van vele factoren af.

En dat is nu juist de crux. De laadstroom is een verwaarlosbare factor. De levensduur die je kwijtraakt door het verschil tussen 1C en 2C laden (bij packs waarbij dat mag) is verwaarloosbaar vergeleken bij de levensduur die je kwijtraakt door het normale dagelijkse gebruik.

Daarom is het onzinnig om mensen te adviseren om packs die volgens de fabrikant met 2C of meer geladen mogen worden, met 'slechts' 1 C te gaan laden. De daadwerkelijke levensduur in de praktijk zal er geen drol groter of kleiner van worden, men staat alleen langer op de lader te wachten.

De theoretische maximale leeftijd van een lipo is totaal onbelangrijk, het gaat om het daadwerkelijke aantal cycles wat men in de praktijk met een lipo haalt. Zou men bij 1C laden 200 cycles halen, dan haalt men die met met 2C laden ook. Pas als men bij 1C laden en normaal gebruik zover komt dat je over 1000 of meer cycles kunt spreken, pas dan zou het kunnen zijn dat je wat merkt van met meer C laden.

Zou men bij 1C laden 200 cycles halen, dan haalt men die met met 2C laden ook. Pas als men bij 1C laden en normaal gebruik zover komt dat je over 1000 of meer cycles kunt spreken, pas dan zou het kunnen zijn dat je wat merkt van met meer C laden.

Waar haal je die info vandaan?

Greetz, Aldert

Uit de praktijk.. overigens frappant dat je diezelfde vraag niet ook aan Ernst stelt, daar die degene is die nu iets anders zegt dan de fabrikanten ;)

OP runryder en helfreak zijn er zat mensen die hun LIPO's met meer dan 2C laden en die sluiten zich eigenlijk allemaal aan bij Hezik's verhaal (of theorie of hoe je het ook wilt noemen).
De laadstroom heeft relatief weinig invloed op het aantal cycles dat de LIPO meegaat.
Grote boosdoeners bij het verkorten van de levensduur zijn volgens deze mensen:

* basiskwaliteit van de LIPO (bami-lipo's uit china van een tientje gaan gemiddeld minder lang mee dan een Kokam/outrage/FP etc
* ontladingsdiepte. Verder dan een 80% ontlading gaan is slechter voor je LIPO dan het laden met meer C's
* een slechte balancer

Hey Henri,

ik zoek geen punt, en wil niet deelnemen aan de discussie, evenmin wil ik een (persoonlijk) gelijk krijgen. Ik wil gewoon graag feitelijke informatie, helaas kan je me die niet geven.
Toch bedankt!

Vriendelijke groeten, Aldert

Goed, feitelijke informatie dan. Feitelijk voeg je niets toe in deze discussie. Feitelijk gaat het je er inderdaad niet om dat jij gelijk wil hebben. Feitelijk gaat het je er om dat ik geen gelijk krijg. Kennelijk heb ik je in het verleden in lipo-discussies gegriefd en feitelijk kom je dat hier op kinderachtige manier uiten.

Zo feitelijk genoeg? Voor de rest zal ik mij niet meer met deze discussie bemoeien. Als mensen lipo's waarvan de fabrikanten zeggen dat ze met 2C of meer geladen willen worden, toch perse met 1C willen laden, moeten ze dat vooral doen. Dan maak ik, terwijl zij aan het wachten zijn op hun lader, nog wat vluchten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ten opzichte van de laboratorium-test. Halveren is overigens voor de nieuwe generatie lipo's ook niet waar, maar soit.
Het is nogtans nog steeds het getal dat ik vind wanneer je de gegevens opzoekt en de diverse andere sites er op na leest. Er staat meestal geen datum bij dus het zou een beetje gedateerd kunnen zijn.

Met alle respect, maar nonsense. Lipo's warmen niet op tijdens laden, of je bent met 10C aan het laden. Mijn Zippies koelen af tijdens het (met 1.5C) laden. Hyperions die je met 3C laadt, worden niet warm. Ik heb nog nooit een lipo gezien die warm werd tijdens het laden. En ja, ik heb wel al lipo's gezien die met meer dan 1C geladen werden.
Wanneer je bij 1C en ook wel 2C blijft niet maar je kan op je klompen aanvoelen dat dit steeds meer gaat worden. Zo in de trand van "als 2C kan zal 3C ook wel kunnen". Vele modelbouwers willen steeds sneller. Geduld om een accu te met enige zorg en voorzichtigheid laden is er vrijwel niet (meer??). 8O

En dat is nu juist de crux. De laadstroom is een verwaarlosbare factor. De levensduur die je kwijtraakt door het verschil tussen 1C en 2C laden (bij packs waarbij dat mag) is verwaarloosbaar vergeleken bij de levensduur die je kwijtraakt door het normale dagelijkse gebruik.
Ook hier is dat in tegenstelling tot wat ik daarover heb gelezen. Er schijnt zelfs een soort van kwadratisch effect te zijn. Dit wordt echter door diverse andere tegengesproken hoewel die het er mee eens zijn dat ook de laadstroom een merkbaar effect heeft.

Daarom is het onzinnig om mensen te adviseren om packs die volgens de fabrikant met 2C of meer geladen mogen worden, met 'slechts' 1 C te gaan laden. De daadwerkelijke levensduur in de praktijk zal er geen drol groter of kleiner van worden, men staat alleen langer op de lader te wachten.
Vergis je hier niet. De fabrikant geeft aan dat laden met 2C geen directe schade aan de accu toebrengt. Nergens maar ook echt nergens zeggen ze dat het niet nadelig voor de levensduur is. In tegendeel. Kokam was één van de weinige fabrikanten die eerlijk toegaf op hun site dat je een aantal typen van hun cellen wel met meer dan 1C kan laden maar dat dit een merkbare vermindering van het aantal cycles tot gevolg had. Bij 3C halveerde het aantal cycles!
Helaas waren veruit de meeste andere fabrikanten niet zo eerlijk en schreven er niets over of ergens ver weg gestopt een paar woorden. Zo iets als "hoge laadstromen verminderen het aantal laad/ontlaad cycles"! Bij de laatste update van de Kokam site hebben ook zij deze waarschuwing verwijderd. Volgens mij niet omdat het niet juist was maar omdat het commersiëel niet slim was! :oops:

De theoretische maximale leeftijd van een lipo is totaal onbelangrijk, het gaat om het daadwerkelijke aantal cycles wat men in de praktijk met een lipo haalt. Zou men bij 1C laden 200 cycles halen, dan haalt men die met met 2C laden ook. Pas als men bij 1C laden en normaal gebruik zover komt dat je over 1000 of meer cycles kunt spreken, pas dan zou het kunnen zijn dat je wat merkt van met meer C laden.
Hier ben ik het voor een groot deel wel mee eens. Zoals wij de accu's gebruiken zal dat verschil er wel degelijk zijn maar of we dat merken zal een vraag kunnen zijn. Als je dat zeker wilt weten zou je een vergelijkende test moeten doen. Dat is mij te veel werk en kost ook een hoop geld dus daar heb ik niet veel zin in.

Overigens moet je ook eens kijken naar het "professionele" gebruik van LiPo's daar wordt nog steeds vastgehouden aan 1C. Een hele enkele gaat naar 2C omdat er door sommige gebruikers naar gevraagt wordt. De praktijk zal ook daar uit gaan wijzen wat dit met de levensduur doet. Even afwachten?

Back