Hezik nu drijf je een beetje te veel over.
Ach soms als iemand helemaal rechts gaat zitten, moet je helemaal links gaan zitten, om het zwaartepunt precies goed te krijgen
Zoals wij modelbouwers de LiPo's gebruiken mogen we heel erg blij zijn als we 200 cycles of meer halen!
Daarover zijn we het dus eens. Met name het gebruik (ontladen) is verantwoordelijk voor de, tov laboratoriumtests, korte levensduur van onze lipo's.
De dipte van de ontlading heeft een zeer grote invloed op het aantal cycles.
Precies.
Ook de laadstroom heeft soortgelijke effecten, hoe hoger de laadstroom des te kleiner het aantal cycles. "Normaal" laad je een LiPo met 0,5C tot maximaal 1C. Ga je met meer laden dan zal dat ontegenzeggelijk het aantal cycles doen dalen. Laden met meer dan 2C kan het zelfs halveren!
Ten opzichte van de laboratorium-test. Halveren is overigens voor de nieuwe generatie lipo's ook niet waar, maar soit.
Helaas zorgen hoge laadstromen meestal ook voor een hogere temperatuur, dus.....
Met alle respect, maar nonsense. Lipo's warmen niet op tijdens laden, of je bent met 10C aan het laden. Mijn Zippies koelen af tijdens het (met 1.5C) laden. Hyperions die je met 3C laadt, worden niet warm. Ik heb nog nooit een lipo gezien die warm werd tijdens het laden. En ja, ik heb wel al lipo's gezien die met meer dan 1C geladen werden.
Dat hangt van vele factoren af.
En dat is nu juist de crux. De laadstroom is een verwaarlosbare factor. De levensduur die je kwijtraakt door het verschil tussen 1C en 2C laden (bij packs waarbij dat mag) is verwaarloosbaar vergeleken bij de levensduur die je kwijtraakt door het normale dagelijkse gebruik.
Daarom is het onzinnig om mensen te adviseren om packs die volgens de fabrikant met 2C of meer geladen mogen worden, met 'slechts' 1 C te gaan laden. De daadwerkelijke levensduur in de praktijk zal er geen drol groter of kleiner van worden, men staat alleen langer op de lader te wachten.
De theoretische maximale leeftijd van een lipo is totaal onbelangrijk, het gaat om het daadwerkelijke aantal cycles wat men in de praktijk met een lipo haalt. Zou men bij 1C laden 200 cycles halen, dan haalt men die met met 2C laden ook. Pas als men bij 1C laden en normaal gebruik zover komt dat je over 1000 of meer cycles kunt spreken, pas dan zou het kunnen zijn dat je wat merkt van met meer C laden.