laden van NiMh batterij

• Topicstarter Topicstarter Josey
  • Startdatum Startdatum
J

Josey

Guest
Hallo Iedereen,

Terug begonnen met de rc hobby ik heb een nieuwe MiMh batterij gekocht voor in mijn boot, heb ook een tweedehands lader op de kop kunnen tikken Graupner Ultramat 10 in het scherm staat Ni 0.1A daaronder 3mv/C d denk dat dit Deltapick is. Nu is mijn vraag met welke waarden mag ik deze batterij laden??? batterij is Graupner ECO-Power 7N-3000 RC 8,4V 3,0AH Best.-Nr.2596.7
Ben nog een leek in het laden van batterijen

Hartelijk dank

Groetjes
Josey

Ik denk dat het eerste en tweede regeltje een beetje bij elkaar horen, dat er
Ni
Cd

staat. NiCD dus. Die moet je op NiMH zetten. Verder de delta peak op 5mV/ zetten. Dit betekent 5 millivolt per cel.
Doorgaans een normale laadstroom is 1C, dus 3 Ampere. Zoals je aangeeft staat hij nu op 0.1A ofwel 100mA.

Hallo Lochii,

Dus mag ik deze batterij laden op 3 A op de batterij staat snelladen max. 2.0 A

Wat gebeurd er als ik de batterij maar met 0.5A of 1A laad en een delta peak op 5mV/, ik denk dat hij langer moet laden dan, maar kan het de levensduur verkorten van de batterij of de batterij beschadigen

H.D.

Groetejs
Josey

Nou, het is bijna altijd zo dat je NiMH accu's met 1C mag laden (Sub-C cellen althans; dus de cellen die in een stickpack zitten).
Als er maximaal 2 ampere op staat dan zou ik ook maximaal 2 ampere aanhouden.
Met minder laden schaad je je accu absoluut niet mee, het duurt dan alleen langer.

Over de delta peak, dit zou je eens op moeten zoeken. De spanning van een nimh cel zakt namelijk een klein stukje in als hij vol is. De spanning die hij dan naar beneden gaat (in millivolts) noemt men de Delta Peak. 5mV (per cel) is hiervoor meestal standaard.
Zet je deze hoger, dan blijft je lader langer doorladen en wordt je accupack ook een stuk warmer.

Back