laden van parallel geschakelde accu's

Mag je 2 accu's die een verschillende capaciteit hebben: accu 1 nom.cap. 7 Ah en accu 2 nom.cap. 4 Ah parallel schakelen en deze vervolgens gezamelijk opladen door de lader op de aansluitklemmen van de 7 Ah accu aan te sluiten?

accu,s kun je het best zo laden als je ze gebruikt.

Gebruik je ergens 2 of meer accu,s in Serie of parallel voor dan kun je ze ook zo laden maar dan is wel zwaar aan te raden dat ze van gelijk capaciteit zijn.

Zoals ik het lees worden de accu,s niet samen gebruikt en zijn ze ook nog eens van verschillende capaciteit.

Dus nee beter niet aan beginnen.

Vuistregels zijn handig, maar je leert er niet veel van. Waarom zou het beter zijn het niet te doen dan?

Jopie, wat voor accus het zijn, kleine loodaccus, dikke NiMH's of grote lipos of ...?

Als je een lader gebruikt die een een zgn Constant Current/Constant Voltage laadprofiel gebruikt zou er volgens mij niet al te veel mis gaan. Een ongelijkheid in interne weerstand zou bij het starten van het proces tijdelijk een te hoge stroom kunnen leveren aan een van de accus, maar dat balanceert zichzelf uit naarmate de accu voller raakt.
Of je het ook moet doen hangt af van de winst die je er mee kan halen, en of dat opweegt tegen het risico en het werk dat je moet doen om je er van te verzekeren dat het goed gaat.
Sommige MBF-lui zijn er erg goed in om dit soort risico's te overdrijven, dus je doet er goed aan om ook zelf te meten/experimenteren of het goed gaat of niet. Als je accus van hetzelfde voltage zijn en je de laadstroom geschikt is voor de kleinste accu, dan kan je gewoon zelf eens meten of de verdeling van de laadstroom is zoals je zou verwachten tijdens het laadtraject. Gaat dit goed dan schaal je het op naar de gewenste laadstroom.
Maar goed, dat is een heel verhaal en nog meer werk, een simpele vuistregel toepassen is dan (per definitie) simpeler.

De accu's zijn (parallel) ingebouwd in een boot. Het verschil in capaciteit komt doordat eerst een 7 Ah accu was ingebouwd, maar om de capiciteit te verhogen is een 2e kleinere accu toegevoegd om het totaal gewicht niet te groot te maken. Doordat het wat lastig is om de accu's er uit te nemen om op te laden heb ik de vraag van het laden "in de boot" gesteld.

Als je ze gelijk belast/ontlaad (en dat doe je hier) dan hoeft parallel laden geen problemen te geven. Met hoeveel stroom laad je ze?

Stelregel: Better safe than sorry: maw niet doen!

Zijn het LiPo-accu's dan NIET doen, dit gaat onherroepelijk fout!
Welke soort accu's zijn het (Pb, NiCd, NiMH...) ?
Hebben ze beide accu's een gelijke spanning?

Gaat je langzaam laden (< 0,1 C) of snelladen?
Zijn het NiCd of NiMH en ga je langzaam laden dan kan het wel. Daar je de inwedige weerstand niet kent weet je niet hoeveel capactiteit er in welke accu terecht komt, bij langzaam laden kun je dan langer laden zodat je zeker weet dat beide accu's vol geraken.

PS Waarom wil je dit zo toepassen? Is reeds beantwoord (zie ik nu pas).

Het zijn 12V loodaccu's sealed type. Ze worden gebruikt voor de voortstuwing, verlichting en radar. De verlichting is 6V, maar seriegeschakeld of voorzien van een voorschakelweerstand

Stelregel: Better safe than sorry: maw niet doen!

Zijn het LiPo-accu's dan NIET doen, dit gaat onherroepelijk fout!
Ja dit soort reacties bedoelde ik nou. Lipo is niet magisch, en juist bij Lipo weet je (bijna) zeker dat er een CC/CV profiel gebruikt wordt. Ik neem aan dat je over het Constant Voltage gedeelte geen zorgen maakt, dus alleen de Constante stroom zou een probleem kunnen zijn.
Daar zeg je iets over een mogelijk verschil in interne weerstand, wat inderdaad initieel een verschil in laadstroom zal geven. Echter, zodra er meer lading een pakket/cel is in gegaan, stijgt de interne weerstand over dat pakket/cel en daarmee veranderd de stroomverdeling tussen de twee pakketten. Daarmee kom je in een nieuwe situatie die uiteindelijk wel gebalanceerd is. Het pakket met de laagste interne weerstand zal iets eerder bijna vol zijn, maar in de CV fase wordt dat weer gelijk getrokken, door een cel die vol is en op 4.2 Volt gehouden wordt, loopt gewoon geen stroom meer. Als op veilig wil spelen schroef je dus in het begin de laadstroom terug naar 1C voor het kleinste pakket, om dat na een tijdje te verhogen naar 1C voor het totale pakket.

Natuurlijk kan je beter safe dan sorry zijn, maar ook met lipo's is het risico nou niet heel erg groot. Een ritje met de auto (bijvoorbeeld naar je vliegveldje) is aantoonbaar veel gevaarlijker.

Back