Laden zender accu?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door TITA, 6 okt 2002.

  1. TITA

    TITA In Memoriam

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Leeuwarden
    Sorry maar ik kan het niet zo snel vinden in welke thread hier wat over staat i.v.m. het bijladen van zender accu's.

    Hoeveel keer kan ik na elke keer een middag gevlogen te hebben, mijn accu weer bijladen? of moet ik het weer helemaal leeg trekken? en opnieuw laden.
     
  2. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    wat voor accu? NiCd of NiMH? hoeveel mAh?
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    To load or not to load, that's the question...

    Beste 'TITA', te zien aan je avatar en je tekst vlieg je. Dan is het beter om geen risico's te nemen, en te zorgen dat je zenderaccu voordat je gaat vliegen geladen is. Er van uitgaande dat je een goeie zender hebt, zit daar een display op waaraan je kan zien in hoeverre je accu nog vol is. Als je een nikkel-cadmium-accu in je zender hebt, kan je 'm het beste laden met 10% van de nominale capaciteit. Dus bij een 1400 Ah accu: laden op 140 Ah gedurende 10 uur. (als de accu helemaal leeg is.)
    Na een aantal keren laden en gebruiken, is het verstandig om je accu een keer helemaal leeg te trekken (zender gewoon aan laden staan of ontladen via de lader) en dan weer helemaal vol te laden. Komt de kwaliteit van je accu ten goede. (Geen geheugen-effect)
    Hoe dat bij hybryde-cellen zit, weet ik zo niet; wellicht dat anderen (de electronica-goeroe's onder ons) je daar meer over kunnen vertellen!
    Succes en many happy landings!
    Roel.
     
  4. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
  5. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Kleine correctie: 14 uur i.p.v. 10 uur.
    Extra tijd nodig voor "laadverliezen".

    NiMh hoef je (niet zo vaak) niet leeg te trekken (lege NiMh voor langere tijd vermijden).
    Laden met 0.1 C (waarde is dan 10 % capaciteit) zoals Roel zegt is niet schadelijk als dit te lang gebeurt. bij twijfel 14 uur laden dus.
     
  6. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    als je NiMH accu's op 0.1C gaat laden, wordt de delta peak toch kleiner? waardoor de kans dat de lader de d peak niet 'ziet' en je de accu 'overlaad' groter is?

    correct me if i'm wrong :wink:

    en je accu wordt lui, maar dat is bij zender accu's nie zo erg ;)


    is er een voordeel bij het langzaam laden van NiMH's?
     
  7. TITA

    TITA In Memoriam

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Leeuwarden
    OK, ik heb het begrepen, hoe ik een accu moet laden is mij duidelijk maar het ging meer van hoeveel keer ik kon bij laden i.v.m. overladen van de accu en het lui worden, dat was alleen mijn vraag.
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    overladen en lui worden

    Overladen zal niet gauw gebeuren;
    Lui worden (het 'geheugen-effect'van NC-cellen) zal alleen optreden als je steeds je accu half leef trekt en dan weer oplaadt.
    Af en toe eens helemaal leeg trekken en dan weer opladen voorkomt dit.
    En dan mag je hem best eens op 500 mAh volpompen, daar wordt hij niet slechter van, zolang je de tijd maar in de gaten houdt.

    De gemiddelde KLu-medewerker wordt eerder lui dan z'n accu's...
    (sprak de Infanterist) :wink:

    Groet,
    Roel
     
  9. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Re: overladen en lui worden

    Pas op he :tank:
    In mijn tijd gingen zelfs de Mariniers voor ons uit de weg.

    Ex KLU Hondengeleider. 8)
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    :(
    Mensen,

    Over dit item is al heel vaak en veel geschreven en iedere keer komen dezelfde (hardnekkige) misverstanden weer om de hoek kijken.

    1e Het geheugeneffect.
    Dit is een OUD fenomeen dat bij de moderne NiCad cellen NIET meer voorkomt!!!! NiMh (Nickel Metalhydride) cellen hebben er absoluut GEEN last van en ook nooit gehad.

    2e Overladen is niet schadelijk als je het maar langzaam doet.
    Absoluut fout!!!!!!! Overladen is schadelijk voor alle soorten accu's. NiCad cellen kunnen nog wel wat hebben maar door (te) lang laden ontstaan er wel kristallen op één van de elektrodes die de inwendige weerstand van de cel behoorlijk verhogen. NiMh cellen kunnen zelfs heel slecht tegen overladen. Te lang laden kunnen NiMh cellen vrij snel mollen. Dit komt doordat de cellen er te warm van worden. Als een NiMh cel warmer dan zo'n 60 tot 70 graden Celsius wordt gaat hij waterstof gas uitblazen. Als er gas weg is is de capaciteid direct lager. Hoe meer gas weg hoe lager de capaciteid wordt.

    Ik heb als eens een keer een heel stuk over dit gebeuren geschreven maar ik weet eerlijk gezegt niet meer waar het staat. Het zou ook op het "andere forum" kunnen zijn. Maar er is een site van een fabrikant waar je heel veel info kunt vinden over het laden van allerlei soorten accu's. Die site is zo uitgebreid dat ze zelfs de hele werking van de cellen uitleggen met de chemische reacties erbij.
    Kijk eens op www.energizer.com, kies "Battery information" en daarna de gewenste soort accu. Ik hoop wel dat je Engels voldoende kunt lezen want het is wel een Engelstalige site.
    Overigens kan je ook eens kijken op de sites van andere fabrikanten die geven ook info alleen meestal niet zo uitgebreid als Energizer.

    Groeten,
    Ernst Grundmann
     
  11. TITA

    TITA In Memoriam

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hoi Theo,

    Bedankt dat jij me in iedergeval begrijpt dat niet alle
    KLu medewerkers het zelfde zijn!
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Serieus en lollig:

    Serieus voor Ernst: Mijn accu's zijn redelijk bejaard, maar ik hou tijdens het laden wel de temperatuur in de gaten. Bovendien heb ik een timer op m'n lader geknutseld. Maar bedankt voor je uitleg!!

    Lollig:
    Tita, weet je wat m'n huidige werkterrein is?
    Vliegbasis Soesterberg. :)

    Enne...die mariniers? ach, wat moet je daar nou van zeggen?
    Geen vlees en geen vis: aan de ene kant willen ze niet bij de vloot horen, aan de andere kant worden ze ook pissig als je zegt dat ze Infanteristen met natte broeken zijn... :wink:

    roel.
     
  13. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Re: overladen en lui worden

    Ja, maar daar hadden jullie wel hulp bij nodig :twisted:
     
  14. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Re: overladen en lui worden

    Waar denk je dat die honden anders voor zijn. :twisted:
    Mijn Tanja was ooit goed getrained nu dankzij haar leeftijd met pensioen. :proost: Is jouw Tanja trouwens alweer van de schrik (tijdens jullie bezoek aan mij) bekomen. 8)
     
  15. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Wat voor een schrik bedoel je Theo???
     
  16. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    bijvoorbeeld de opdracht: Tanja naar buiten. Die bedoeld was voor mijn hond die toevallig ook zo heet en ons in de weg liep tijdens het eten.
     
  17. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Ernst,

    Als ik over langer laden heb, dan heb ik het zeker niet over continu zoals in de notebookjes gebeurt waar jij met werk mee te maken hebt.
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    :)
    Harold,

    Ik begrijp wel wat jij bedoeld maar je zal de mensen de kost moeten geven die hun spulletje aan de lader hangen zo gauw ze thuis komen. Die accu's hangen dan dagen achter elkaar aan de lader op 0,1C of op "druppel lading".
    Als dan na een klein jaar blijkt dat de accu toch vreselijk op z'n duvel heeft gehad komen ze naar mij toe om te vragen hoe dat nou kan. Als ik ze dan vertel dat ze die accu's verkeerd (lees te lang) laden dan krijg ik vaak naar m'n hoofd geslingerd dat het geen kwaad kan want "dat zeggen ze op het internet".
    Om ze dan die verkeerde laad methode weer af te leren valt absoluut niet mee. Meestal omdat ze dan de dingen lezen zoals jij schrijft maar niet weten in wat voor verband je dat geschreven hebt. Jij weet wat je doet en je weet ook dat het niet altijd even goed is voor de levensduur van je accu's. Jij wilt andere voordelen behalen zoals een lage inwendige weerstand en geringe spanningsval. Je zal het met me eens moeten zijn dat de zender en ontvangeraccu niet op die manier geladen moeten worden om de maximale levensduur van je cellen te halen.
    Ik heb nog een hele oude Microprop zender (+/- 25 jaar oud) en daar zitten nog cellen in die zeker 20 jaar oud zijn. Goed ze halen de maximale capaciteit niet meer maar ze komen nog steeds aan ongeveer 75% daarvan! Ik vertrouw ze nog zodaning dat ik nog wel mee zou durven vliegen.

    Ernst Grundmann.
     
  19. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Ik snap 'm Ernst.

    Daarom zei ik ook bij twijfel de volle 14 uur, in de hoop dat mensen snappen dat "iets langer" niet "continu" is.

    En ja, die verschrikkelijke "druppelladers" :roll: . Elke winter komt er wel iemand met het idee om met de hele club "druppelladers" voor NiCad te maken. Dat idee is niet uit te roeien. :sniper:

    Heel vervelend als mensen een deel van je verhaal gebruiken. Gebeurt vaak met mijn vuistregels voor elektrovliegen die dan uit de juiste context worden gebruikt. Als ik zeg sp400 is een "goede motor", dan bedoel ik natuurlijk niet in een 3 meter zwever van 2.5kg bijvoorbeeld.
     
  20. J. de Beer

    J. de Beer

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Roosendaal
    Kan ik dan mijn Robbe Reflexlader + LCD scherm de deur uitgooien? :?

    Ik laad mijn accupakketten (afhankelijk van het pakket natuurlijk) binnen een aantal uur met die reflexlader. (Exact volgens de instellingen+deltapeak afslag)
    Deze korte laadtijd kan geen kwaad?
     

Deel Deze Pagina