Laden zenderaccu Graupner mx 12

Ik zou niet hoger gaan dan ongeveer 500mA. Als je (veel) meer laadstroom gaat gebruiken is het mogelijk dat er printspoortjes in de zender niet goed tegen kunnen en doorbranden. Wil je toch sneller laden dan kan je het beste de accu uit de zender halen en buiten de zender laden.
Het is overigens de vraag of je accu het wel fijn vindt om erg snel volgepropt te worden. Een zenderaccu hoeft tijdens zijn "leven" geen grote stromen te leveren. Meestal zitten er dan ook accu's in die een vrij grote capaciteit hebben maar niet al te gek veel stroom kunnen leveren. Dus ook erg snel laden is meestal niet echt lekker voor de accu.

In de handleiding, die HIER in het Nederlands te downloaden is, staat heel duidelijk het volgende:

"laadstroom
Om schade aan de zender te voorkomen, mag de laadstroom zonder laadbeveiligings-schakeling max. 500 mA (0,5 A) en met beveiliging max. 1,5 A bedragen"

Ik heb het de eerste keer (per ongeluk) met 1,7 ampere gedaan.. hierbij begon de accu behoorlijk te sputteren (letterlijk) en werd ZEER warm.

Gelukkig heeft de accu en de zender het overleeft ;)

Sindsdien altijd met 0,5 a gedaan zoals in de handleiding staat.

Ik heb ook men eerste laadbeur met 1700mha/uur geladen en deze deed hier ook moeilijk, men piek was snel bereikt en er ging maar een kleine 200mha in, nadien de handleiding gelezen en daar stond max 1500mha/uur, dus nu laad ik hem telkens zo en nog nooit problemen gehad, ik laad hem wel buiten de zender met een Graupner ultramat 10 lader.

Back